Setefødsel?

minnik

Blir kjent med forumet
Noen som skal føde slik eller har erfaringer fra setefødsel?

Hvis ikke lillesnuppa snur seg her, og hun fremdeles blir estimert til å være under 4 kg (jordmøderene tror hun vil være 3600-3800 gr til termin) blir det antagelig setefødsel på meg da første fødsel med stort barn gikk uten komplikasjoner. Har fått beskjed om å forberede meg på det og har fått endel info. Jeg skal inn på ekstra ultralyd i begynnelsen av januar, uke 37, for ny vekstestimering og leiekontroll. Men har stor tro på at hun kommer til å snu seg rett før fødselen, da lillegutten snudde seg selv i uke 38!! ;) ...Og ble født en uke senere (39+4) med hodet rett veien, og var 4070 gr. Estimert til å være 4000-4200 gr til termin. 

H'n ligger i sete leie her,og gjør den det på onsdag også når eg skal til kontroll til jm så blir eg henvist til SUS på vurdering evt vedning. Håper så innderlig at h*n snur seg og om ikkje at det kan bli keisersnitt. Men jm på sykehuset sa at eg har da født før så dette klarer du.. Men hallemann,ikkje fint å tvinge oss igjennom noe slikt om man har angst og er pisseredd...

Jeg fikk ikke vendingsforsøk med gutten vår da jeg var førstegangs og han ble estimert til å være over 4 kg, dermed ble det bestemt et keisersnitt over hodet på meg.. Følte meg utrolig snytt for "fødselsopplevelsen", da jeg har vært med på flere snitt som student på operasjonssentralen og ikke syns den opplevelsen ser særlig behagelig ut. 38+4 skulle jeg ha planlagt snitt med han egentlig.. Men da vi kom til innskrivning dagen før visste det seg altså at han hadde snudd seg ila den siste uken bare! Helt av seg selv ;) Og fødselen den gikk greit, selv om jeg ble igangsatt, selv med så stor baby og selv uten komlikasjoner.

Denne gang får jeg jo mer svar når jeg også skal på leiekontroll og veksestimering rett etter jul, hvordan hun da ligger og litt mer eksakt størrelse på henne. Jeg vet det ikke er noen mer fare forbundet med setefødsel, i tilegg til at hun foreløbig er mindre enn gutten vår. Det er faktisk like stor fare for komplikasjoner ved setefødsel som at en mann får brystkreft i følge jordmor, altså liten :P Fikk en hel del info fra henne, samt at hun visste meg på en dukke hvordan babyen vil komme, osv. I tilegg vil det jo være en fødsel med full overvåkning! Gruer meg ikke, men man tenker jo likvel på det og ønsker jo å høre om andres erfaringer :) Selv om jeg jo selvsagt håper at hun også snur seg som sin storebror i siste liten! ;) 

Men jeg er enig i at man ikke bør bli tvunget til en setefødsel, om man absolutt ikke ønsker det og heller tørr å gjennomføre et keisersnitt. Ikke skjønner jeg hvorfor begge mine barn liker å "sitte" i magen min!!! :D

Tulla mi snudde seg (fra seteleie til hodeleie) ved forrige sv.skap 4 dager før fødsel, så jeg tar det med knusende ro faktisk.. Ble forberedt på evt. setefødsel. Her ligger baby for øyeblikket med hodet nede, men har plenty boltreplass i følge jordmor, meget bevegelig unge - avventer å ser til ktr. med ul uke 36, da får vi se hvor stor baby er så ca.. Synes ikke tanken på en evt. setefødsel er så skremmende egentlig, fordi jeg har født to ganger før og har tiltro til både kroppen min og jordmødrene der jeg skal føde;-)

Men vil jo samtidig påpeke at jeg blir veldig glad om denne også bestemmer seg for å ta til fornuften mot slutten og legger seg med hodet godt ned i bekkenet!

Ja, se der jah.. 4 dager før fødsel faktisk :P Og jeg som syns lillegutt snudde seg ganske i siste liten med sin halvannan uke før fødsel! Var hun stor da?

Gruer meg heller ikke for det som evt. kommer, og tar det ganske med ro selv. Men er fint å høre om andres erfaringer av nysgjerrighet også :)) For jeg vet at de små kan snu seg så lenge de ønsker. Stor boltreplass her med, og tydeligvis best å "sitte" i magen min ;D

Blir spennende å se når jeg kommer på leie/vekst-ultralyd i uke 37 ca, og få litt mer "svar" da selv om alt enda er realtivt helt frem til fødselen starter uansett.

minnik skrev:
Ja, se der jah.. 4 dager før fødsel faktisk :P Og jeg som syns lillegutt snudde seg ganske i siste liten med sin halvannan uke før fødsel! Var hun stor da?

Gruer meg heller ikke for det som evt. kommer, og tar det ganske med ro selv. Men er fint å høre om andres erfaringer av nysgjerrighet også :)) For jeg vet at de små kan snu seg så lenge de ønsker. Stor boltreplass her med, og tydeligvis best å "sitte" i magen min ;D

Blir spennende å se når jeg kommer på leie/vekst-ultralyd i uke 37 ca, og få litt mer "svar" da selv om alt enda er realtivt helt frem til fødselen starter uansett.

Hun var nøyaktig 3,6 kg, så det kjentes godt kan jeg si - da hun plutselig brøyta seg rundt der inne i magen min! Ble kvalm.. Men lykken var stor på UL, da hun lå med hodet nede! Lykke, lykke til videre da;-D

Jeg fikk beskjed om det igår av legen at ungene kan snu seg selv helt frem til fødsel, og at de ikke gjorde noe før vi hadde passert uke 38. Da kunne de begynne å tenke på å snu, og at ungene snur seg som regel på egenhånd. Så var ikke noe å bekymre seg for enda, fikk jeg beskjed om. Er 34+2 idag.

Da har jeg vært på nok en kontroll hos jordmor, så koselig! Fikk bekreftet min mistanke om at lille gull ligger med hodet ned, men er på ingen måte festet - bevegelig;-) Kjenner det selv når jeg kjenner etter hodet! Så jeg håper at den stillingen passer babyen bra, og at den holder seg sånn noenlunde på plass:-)
Spurte henne litt om leie og hvor viktig det var at den lå riktig nå.. Hun sa det var ikke noe viktig enda nei - og hvertfall ikke på meg som er flergangsfødende. 
Gleder meg til ultralyd i uke 36 igjen;-) 

Back
Topp