Setefødsel..

Mia Maria

Flørter med forumet
Hei. Jeg var hos jormor i dag på en rask sjekk for å finne ut om barnet lå med hodet vendt nedover, noe som de vanligvis skal gjøre tre uker før fødselen. Jeg fikk da konstantert at hodet lå godt plantet rett under venstre ribbein [&o]. SETEFØDSEL!!!!! Jormor sier at barnet enda kan snu seg, men hvor sannsynlig er det?
Grøss og gru!!! Har hørt noen skumle historier om setefødsler... I tillegg grubler jeg over hvordan det skal gå med barnet under en slik fødsel? blir det hardere fødsel for meg? Jormor nevnte noe om at de skulle sjekke størrelsen på bekkenet, hvor stort barnet er og ellers status før de planlegger fødselen min.

Går den an å få keisersnitt? Jeg er virkelig redd for å gå gjennom en slik fødsel[:o][&o]

Setefødsel høres ikke moro ut nei. Men som jordmor sier kan den jo snu seg! Man blir fulgt ekstra godt opp hvis det er snakk om setefødsel.. og jeg tror ikke de presser deg gjennom en vanlig fødsel hvis de ser at du er for trang når de måler. Jeg vil tro det mye lettere å få keisersnitt, hvis det er fare for setefødsel, hvis du vil det. Man kan visst også snu babyen før fødsel...
Har ikke hørt at ungen tar skade av å komme ut den veien, det eneste jeg har hørt er at de får ikke målt lengden på babyen med en gang, for de skal visst helst ikke "presses" til å rette seg ut.
Uansett så ordner det seg nok, på den eller den måten!
Lykke til![:)]

Det er rett som tyren78 sier...men må bare få legge til at om du absolutt IKKE vil føde i seteleie, så får du keisersnitt! det er bare å snakke med jordmor om dette!

jeg var i samme situasjon. Men heldigvis de kan snu seg[:D] min har gjort det. Men jeg ville ikke føde i sete og jordmor sa til meg at det til slutt er jeg som bestemmer dette, men jeg måtte bare stå på mitt når jeg var på kontroller på sykehuset sa hun.

Jeg har hørt at det ikke anbefales å føde i sete og at du bestemmer HELT selv om du vil føde eller ikke.. Terese hadde skrevet noe om det her inne, skal se om jeg finner det.. "Har lest alt jeg kommer over om setefødsler og keisersnitt de siste dagene/ukene og kommet frem til at det virker tryggest for barnet å taes med snitt. "Best for barnet men verst for mor" har gått igjen flere steder." Du kan jo snakke litt med henne nå som hun har kommet tilbake, siden hun hadde satt seg godt inn i dette.. Lykke til[:)]

Pjokken min ligger også med hodet rett opp og beina rett ned, vet ikke hvordan det blir om han ikke snur seg. Høres ikke så fristende ut å komme med beina først heller... Det virker som han prøver å snu seg om natten men gir det opp for han ligger med hodet opp når jeg våkner i allefall. Skal til jordmor på fredag og da kunne hun sende meg opp på sykehuset bare for å sjekke størrelsen på bekkenet og sånn.

Tenker på det heletiden, vil ikke ha noe keisersnitt og heller ingen setefødsel. Håper han snur seg snart før jeg klikker helt.
Broren lå med hodet ned sikkert 3 mnd før han kom ut, og det var så betryggende å vite da. Nå gruer jeg meg mer.....

Håper de kan finne en måte å snu ham på hvis ikke han gjør det selv.

Jeg har tenkt litt på det der med å snu barnet i magen. Det må jo gå an på et vis. Jeg skal på ul mest sannsynlig på fredag og da skal jeg prate med jormor om setefødsler. Barnet kan jo komme når som helst nå som jeg bare har 2 uker og 5 dager i gjen til termin.
Jeg håper også på at barnet vil snu seg og at jeg da kan føde på naturlig måte. Det er det beste.
Lykke til for deg også da [:)]

Back
Topp