Setefødsel vs KS

Toru

Flørter med forumet
Er straks i uke 37 og lillegutt ligger i seteleie. Skal inn for måling av bekkene og ultralyd på torsdag men merker jeg blir veldig skeptisk til både setefødsel og KS . Spesielt av hva jeg leser om det på nettet.
Noen erfaringer eller tips?
Vet heller ikke om jeg kan velge om jeg vil føde i sete eller KS. Og jeg vet heller ikke hva jeg ville valgt om jeg fikk valget.
Dilemma.

Er straks i uke 37 og lillegutt ligger i seteleie. Skal inn for måling av bekkene og ultralyd på torsdag men merker jeg blir veldig skeptisk til både setefødsel og KS . Spesielt av hva jeg leser om det på nettet.
Noen erfaringer eller tips?
Vet heller ikke om jeg kan velge om jeg vil føde i sete eller KS. Og jeg vet heller ikke hva jeg ville valgt om jeg fikk valget.
Dilemma.
Forstår at det er en vanskelig situasjon! Heldigvis er dem dyktige til å beregne oddsene for en velfungerende fødsel, er dem i tvil blir det KS på deg :) Og dem følger opp fødselsforløpet enda tettere med personell og smertelindring hvis du kan og ønsker vaginalt :) Spennende å høre hva dem har å si på torsdag!

Sent from my iPhone using BV Forum

Forstår at det er en vanskelig situasjon! Heldigvis er dem dyktige til å beregne oddsene for en velfungerende fødsel, er dem i tvil blir det KS på deg :) Og dem følger opp fødselsforløpet enda tettere med personell og smertelindring hvis du kan og ønsker vaginalt :) Spennende å høre hva dem har å si på torsdag!

Det er sant det. :) håper de har god informasjon å komme med på torsdag ihvertfall.

Vi snakka faktisk masse om seteleie på yoga-kurset sist. For det første er ikke alt håpet ute enda, det er fremdeles mulig at babyen snur seg av seg selv, og det finnes muligheter for å snu den manuelt. Dessuten er det for mange uproblematisk å føde i seteleie, ihvertfall når man er forberedt på det.

Leste meg opp på KS, sånn i tilfelle, og vet at det blir aller aller aller siste utvei, helst når jeg allerede er i koma og uten tid eller mulighet til å ta noen annen avgjørelse. Utrolig høye statistikker for komplikasjoner og senskader og veldig traumatisk for alle involverte, var mitt inntrykk :(

Så jeg hadde definitivt håpet på det beste så lenge jeg kunne, og gått for fødsel om det fantes så mye som en bitteliten mulighet for det.

Og så fikk de som var i lik situasjon beskjed om å unngå å sitte på huk, skreve og slike ting som beveger babyen nedover, og heller gjøre øvelser som beveger babyen, bl.a. å ligge på rygg med knærne bøyd og føttene i gulvet, og så løfte hoftene. En god knipeøvelse og oppmuntring til babyen om å få ræva i gir (og rett retning ;) )

Lykke til!

Hvis barnet er for stort for bekkenet ditt til å føde i setefødsel, må du nok ta ks, men det finner legene ut. Når det gjelder ks, kan du være våken under fødsel, med spinalbedøvelse, men du slipper selvfølgelig å se at de snitter i deg, og det er selvfølgelig ikke noe godt å gå osv senere, men man klarer det, og det går fint det også. De prøver å snu babyen aller først i allefall, slik at du skal kunne få føde normalt, men om det ikke er mulig, blir det enten sete eller ks. Uansett ønsker jeg deg lykke til, og håper at uansett hva de velger at det blir en positiv opplevelse for deg:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Som en liten oppmuntring slik at du ikke blir helt skremt ;)
Selv om det skulle bli ks, så er det ikke sikkert at det blir så ille. Vet om ei som var oppe å gikk dagen etter ks og følte seg helt fin, hun slet ikke med noen av komplikasjonene som kan oppstå ;)

Det der har jeg også tenkt på. Det føltes ut som jeg revna i to da hodet til guttungen stod i åpningen og hodet er betydlig mindre enn å måtte føde rompa med føtter først.... Jeg er livredd for totalruptur.

Nå ligger min med hodet ned så slipper tankegangen. Men feks i Sverige så tar de ikke den risikoen. Der blir det KS uansett om ungen er i seteleie. I Norge er det ca. halvparten som tar ks tror jeg i de tilfellene. Men om det er et valg man får tviler jeg på. Blir vel bestemt over hodet på oss.

Jordmor hadde nettopp tatt vannet mitt når hun oppdaget at babyen låg i seteleie. "Heldigvis" hadde vi ikke tid til måling av bekken, så her ble det hastekeirsersnitt. Synes det hele ble en fin opplevelse likevel, eneste negative var at jeg ble liggende på oppvåkning og tryglet og ba om å få se lillejenta mi igjen. Formen kom seg veldig fort også.

Takk for supre svar :) tror jeg får vente til i morgen med å "bestemme" meg, men er nok litt redd for at de skal pushe på med utvendig vending eller setefødsel. :/

Back
Topp