Setefødsel vs keisersnitt?

Jeg har gått til både akupunktur og kiropraktor. Det har skapt mer rom i livmoren og jeg merker mer bevegelse etter behandling. Men h*n viser ikke tegn til å snu seg.
Tror det er pga morkakeplasseringen. [emoji4] [emoji85]

Så kjedelig. Min er fortsatt ikke helt ned heller, han har hodet ned på skrått. Fikk noen nåler for det i går, så får se om det hjelper :)

Nå har ikke eg dette problemet,men har hatt mange tanker om det fordi en veninne av meg fødte en diger baby i sete. Det gikk sååå fint å fort at om valget hadde komt til meg hadde eg valgt å føde vaginalt :) er også en slektning av min mann som nettopp hadde livstruende komplikasjoner etter ks, så det er ikke uten risiko det heller selv om mange ikke tenker at det er det. :) så om du er 2,gangs fødende og har født stort barn før,så ser eg ikke noen grunn ril å tro at setefødsel ikke skal gå helt fint :)

Da er jeg ferdig med en hel dag på sykehuset. Ting kan virkelig ta lengre tid enn man planlegger for. Var først en ultralyd som bekreftet at det fortsatt er seteleie. På grunn av måten hun ligger på samt morkake foran så vil de ikke gjør forsøk på ytre vending.
De slet litt med å måle henne, så det ble gjort med forskjellige apparater og forskjellige folk :-) Til slutt kom de frem til at hun sannsynligvis er på gjennomsnittet, +1%. Men det er 15% feilmargin, og særlig på barn i sete er det vanskelig å estimere.

Var også på ctg måling som skulle ta en halv time, men varte halvannen grunnet ei lita frøken som ikke ville oppføre seg :p (Tror hun her blir et skikkelig stabeist :hilarious:). Målingene viser at hun har det fint, men jeg har jevne og kraftige kynnere (dette visste jeg jo fra før). Derfor trodde jordmor at hun gjerne kunne dukke opp før termin. Og det kjenner jeg er helt greit.

Det blir tilbake på sykehuset to ganger neste uke, en gang for å ta ct av bekkenet og en for å gjøre ny vektestimering. Det blir også en prat med anestesilege for å se om vi kan finne ut mer om epidural vil fungere eller ikke på meg siden lokalbedøvelse ikke virker på denne kroppen.

Slik det er akkurat nå så har jeg et ønske om setefødsel, også får vi se om forholdene ligger til rette for det også :-)

Da er jeg ferdig med en hel dag på sykehuset. Ting kan virkelig ta lengre tid enn man planlegger for. Var først en ultralyd som bekreftet at det fortsatt er seteleie. På grunn av måten hun ligger på samt morkake foran så vil de ikke gjør forsøk på ytre vending.
De slet litt med å måle henne, så det ble gjort med forskjellige apparater og forskjellige folk :) Til slutt kom de frem til at hun sannsynligvis er på gjennomsnittet, +1%. Men det er 15% feilmargin, og særlig på barn i sete er det vanskelig å estimere.

Var også på ctg måling som skulle ta en halv time, men varte halvannen grunnet ei lita frøken som ikke ville oppføre seg :p (Tror hun her blir et skikkelig stabeist :hilarious:). Målingene viser at hun har det fint, men jeg har jevne og kraftige kynnere (dette visste jeg jo fra før). Derfor trodde jordmor at hun gjerne kunne dukke opp før termin. Og det kjenner jeg er helt greit.

Det blir tilbake på sykehuset to ganger neste uke, en gang for å ta ct av bekkenet og en for å gjøre ny vektestimering. Det blir også en prat med anestesilege for å se om vi kan finne ut mer om epidural vil fungere eller ikke på meg siden lokalbedøvelse ikke virker på denne kroppen.

Slik det er akkurat nå så har jeg et ønske om setefødsel, også får vi se om forholdene ligger til rette for det også :)
Ja vi var der store deler av dagen denne uka vi å. Ting tar tid..
Ser ut som dere får godt med info.. føler jeg får dårlig med informasjon om alt egentlig.. har sagt jeg ikke er veldig komfortabel med å gå inn i en setefødsel uten å vite hva som skal skje og hva som kan skje og hva slags plan de har for slike fødsler.. eneste legen der sier er at vi blir jo veldig nøye overvåket og alt er trygt og terskelen for keisersnitt er veldig lav hvis det skulle oppstå noe. Akkurat det skjønner jeg også.. hva mer! Jeg liker å være så godt forberedt som mulig ellers blir jeg usikker og redd... kjenner jeg begynner å få kalde føtter for hele greia.

Ja vi var der store deler av dagen denne uka vi å. Ting tar tid..
Ser ut som dere får godt med info.. føler jeg får dårlig med informasjon om alt egentlig.. har sagt jeg ikke er veldig komfortabel med å gå inn i en setefødsel uten å vite hva som skal skje og hva som kan skje og hva slags plan de har for slike fødsler.. eneste legen der sier er at vi blir jo veldig nøye overvåket og alt er trygt og terskelen for keisersnitt er veldig lav hvis det skulle oppstå noe. Akkurat det skjønner jeg også.. hva mer! Jeg liker å være så godt forberedt som mulig ellers blir jeg usikker og redd... kjenner jeg begynner å få kalde føtter for hele greia.
Har nok fått en del ut av sykehusbesøket fordi jeg har lest så mye i forkant. Ellers hadde jeg nok ikke forstått alt de snakket om og vært mer usikker. Får håpe du klarer å finne en trygghet ovenfor det som venter :-) Legene ønsker i hvert fall både vårt og barnets beste :Heartred

I går fikk jeg beskjed om at min lå i seteleie. Det viste seg at det var feil, men.... Jeg fikk vite at det var strenge kriterier for om man fikk føde vaginalt, og at om legen ga klarsignal, skulle jeg være trygg på at det var trygt. Fikk også høre at fødsler i seteleie hadde fått et ufortjent dårlig rykte. Jeg har fødselsangst, men vil heller føde vaginalt enn å ha keisersnitt. Men for all del. Det er din kropp og jeg håper du klarer å ta en avgjørelse som passer deg.

Har nå født i seteleie, det gikk som en drøm [emoji119] Fikk et klipp og en liten rift innvendig, også ble hodet tatt med tang på slutten.
Setefødsel har virkelig et ufortjent dårlig rykte! Så så lenge forholdene ligger til rette for det (mål av bekken, hodeomkrets osv), vil jeg absolutt anbefale å føde vaginalt ved seteleie! Er sååå gla jeg ikke valgte ks!

Back
Topp