Setefødsel vs keisersnitt?

smurfix

Elsker forumet
Her sitter frøkna godt plantet nedi bekkenet med rompa ned. Var på kontroll på sykehuset for å sjekke leie og vekstestimering før helgen og hun sitter enda.
Jeg får velge om jeg vil prøve å føde vaginalt, eller om jeg vil ha planlagt keisersnitt( har hun event. Snudd seg blir det vanlig fødsel) .
Men jeg er så i villrede.. begge deler høres skremmende ut og jeg er veldig usikker.. jeg er redd noe skal gå galt og hun blir skadet for livet ved en event. Setefødsel.
Keisersnitt er jeg ikke i teorien veldig redd. Men tror jeg vil føle meg veldig snytt for hele fødselsopplevelsen.. En fødsel er vond men en utrolig flott opplevelse. Få barnet opp på brystet etterpå og føle den lettelsen og gleden..
Hva er deres tanker, og hva hadde dere gjort hvis dere fikk valget?

Beklager langt innlegg. Men måtte bare lufte tankene mine litt..

Har du født før? Og er bekkenet ditt stort nok til en setefødsel?

Hvordan sitter hun? Sitter hun i fullstendig seteleie, med bena bøyd ved knærne og føttene nær rumpa.
Eller har hun bena rett oppover ved hodet?
Eller tredje alternativ, føttene nedenfor rumpa nærmest mormunnen?

Jeg forstår deg veldig godt med å være usikker. Og det viktigste er jo at du og babyen er trygge.

Jeg ønsker også å føde vaginalt. Men akkurat nå ligger lillegull her på tvers med begge bena ned mot mormunnen. Å føde bena først er ganske risikofylt og pga tverrleie er det egentlig ikke mulig å føde vanlig.

Har du prøvd kiropraktor? En kiropraktor som kan Websters Technique får ofte skapt nok rom for babyen til å snu seg. Kiropraktoren vil sjekke stillingen på bekkenet ditt og ligamentene på siden av magen og i lysken. Det fungerte hos meg med første som var i fullstendig seteleie. [emoji4]

Jeg går til ham ennå og vi jobber nå for å få denne til å snu seg. Men jeg tror morkaken er i veien for lillegull til å snu seg med hodet ned.

Har du født før? Og er bekkenet ditt stort nok til en setefødsel?

Hvordan sitter hun? Sitter hun i fullstendig seteleie, med bena bøyd ved knærne og føttene nær rumpa.
Eller har hun bena rett oppover ved hodet?
Eller tredje alternativ, føttene nedenfor rumpa nærmest mormunnen?

Jeg forstår deg veldig godt med å være usikker. Og det viktigste er jo at du og babyen er trygge.

Jeg ønsker også å føde vaginalt. Men akkurat nå ligger lillegull her på tvers med begge bena ned mot mormunnen. Å føde bena først er ganske risikofylt og pga tverrleie er det egentlig ikke mulig å føde vanlig.

Har du prøvd kiropraktor? En kiropraktor som kan Websters Technique får ofte skapt nok rom for babyen til å snu seg. Kiropraktoren vil sjekke stillingen på bekkenet ditt og ligamentene på siden av magen og i lysken. Det fungerte hos meg med første som var i fullstendig seteleie. [emoji4]

Jeg går til ham ennå og vi jobber nå for å få denne til å snu seg. Men jeg tror morkaken er i veien for lillegull til å snu seg med hodet ned.
Jeg hadde en vanlig fødsel med nr 1, hun var 4 kg. Og denne frøkna er litt lita (estimert til 2500 nå på fredag 36+3) Så de sier at bekkenet er stort nok.

På kontrollen sa de det var et klassisk seteleie. Hun nevnte litt om å prøve utvendig vending, men hørte ikke noe mer om det etter en prat med overlegen. Antagelig fordi det er litt lite fostervann og jeg er rh negativ..

Kanskje jeg må se om vi har noen kiropraktor i distriktet som har peiling på slikt. Ikke hørt noe om det før..
Tusen takk for tips. Lykke til og krysser fingrene for at behandlingen får din til å snu seg også

Jeg er førstegangsfødende og har ingen erfaringer, kun tanker. Og min tanke er at det er bedre med planlagt keisersnitt fremfor evt et hastekeisersnitt hvis det viser seg å være vanskelig å få babyen ut når du er i fødsel. Det er jo riktignok noe som kan skje alle, men her har du i alle fall muligheten til å velge på forhånd :-)

Jeg er førstegangsfødende og har ingen erfaringer, kun tanker. Og min tanke er at det er bedre med planlagt keisersnitt fremfor evt et hastekeisersnitt hvis det viser seg å være vanskelig å få babyen ut når du er i fødsel. Det er jo riktignok noe som kan skje alle, men her har du i alle fall muligheten til å velge på forhånd :)

Det er det jeg har tenkt også. Derfor jeg syntes det er vanskelig.. muligens best for babyen men så er det veldig lang tid før en selv er helet..
Nei.. får tenke godt igjennom det før jeg skal på ny kontroll om 1 uke.

Det er det jeg har tenkt også. Derfor jeg syntes det er vanskelig.. muligens best for babyen men så er det veldig lang tid før en selv er helet..
Det er klart, at det vil ta rundt seks uker før du «er deg selv» igjen.. det er ingen lett avgjørelse å ta, så tenk deg nøye igjennom det før du bestemmer deg :-)

Husk at ved setefødsel anbefales det epidural ganske tidlig nettopp i tilfelle de må gjøre et keisersnitt. Da er det fort å gi deg full spinalbedøvelse [emoji4]

Hadde det vært meg som hadde ei lita baby på vei i full setestilling hadde jeg gått for setefødsel. [emoji4]

Jeg har hatt vanlig vaginal fødsel og keisersnitt pga seteleie. Denne gangen er det seteleie igjen og jeg velger helt klart planlagt keisersnitt. Terskelen for at det blir keisersnitt ved setefødsel er veldig lav uansett. Og da blir det gjerne hastekeisersnitt. Synes det er mye bedre med en planlagt operasjon som går rolig for seg og det er kontroll.

Det tar litt lengre tid å komme seg etter et keisersnitt.Men det går seg fort til, det også. Den prisen betaler jeg gjerne.

Når det er sagt, er det mange som har fine setefødsler også. Man blir passet veldig godt på, og man tar ingen sjanser. Derfor er nettop terskelen for keisersnitt lav. Så det er et vanskelig valg å ta.

Husk at ved setefødsel anbefales det epidural ganske tidlig nettopp i tilfelle de må gjøre et keisersnitt. Da er det fort å gi deg full spinalbedøvelse [emoji4]

Hadde det vært meg som hadde ei lita baby på vei i full setestilling hadde jeg gått for setefødsel. [emoji4]

Jeg også heller mot setefødsel. Praten jeg hadde med de på føden nå var veldig betryggende. Skal lese meg litt opp før neste kontroll og skrive ned en haug med spm. For kjenner jeg skal være helt trygg selv på det. Vil ikke gå inn i en fødsel å være livredd for hvordan det går.

Jeg har hatt vanlig vaginal fødsel og keisersnitt pga seteleie. Denne gangen er det seteleie igjen og jeg velger helt klart planlagt keisersnitt. Terskelen for at det blir keisersnitt ved setefødsel er veldig lav uansett. Og da blir det gjerne hastekeisersnitt. Synes det er mye bedre med en planlagt operasjon som går rolig for seg og det er kontroll.

Det tar litt lengre tid å komme seg etter et keisersnitt.Men det går seg fort til, det også. Den prisen betaler jeg gjerne.

Når det er sagt, er det mange som har fine setefødsler også. Man blir passet veldig godt på, og man tar ingen sjanser. Derfor er nettop terskelen for keisersnitt lav. Så det er et vanskelig valg å ta.
Ja. Det er et vanskelig valg. Jeg skal lese meg bedre opp og lage meg ei huskeliste med spm til neste kontroll jeg skal på.. jeg går ihvertfall ikke inn i noen setefødsel uten å være helt trygg og komfortabel på det selv..

Jeg også heller mot setefødsel. Praten jeg hadde med de på føden nå var veldig betryggende. Skal lese meg litt opp før neste kontroll og skrive ned en haug med spm. For kjenner jeg skal være helt trygg selv på det. Vil ikke gå inn i en fødsel å være livredd for hvordan det går.

Masse lykke til uansett hvordan det blir. [emoji173]️
Tenk. Snart er gullene våre utenfor kroppen vår og vi blir sittende å se på hvor vakre de er. [emoji7]

Masse lykke til uansett hvordan det blir. [emoji173]️
Tenk. Snart er gullene våre utenfor kroppen vår og vi blir sittende å se på hvor vakre de er. [emoji7]
Ja, nå er jeg ganske ferdig med å være gravid!!! Derfor går det greit med keisersnitt for min del!! Det er en operasjon og det liker jeg ikke. Men nå vil jeg bare bli ferdig og møte den lille babyen:Heartbigred

Kan anbefale podcasten foreldrerådet, 23. april var fødselslege Thorbjørn Brook Steen der og snakket om setefødsel, veldig informativ og fin podcast!
Kan forøvrig anbefale samtlige episoder[emoji28], digger Thea Klingenberg! [emoji7]

Jeg sitter med tilsvarende problemstilling, selv om jeg fortsatt er i 35+0 og han har mulighet til å snu seg enda. Men det kjennes ut som han bytter på seteleie og tverrleie, så er mentalt innstilt på at det ikke blir hodeleie.
Nå har ikke jeg pratet inngående med jordmor/lege om problemstillingen enda, så har ikke fått nok informasjon om det til å kunne bestemme meg om det eventuelt skal bli keisersnitt eller vaginal fødsel. Men alle damer som er gravide/har født som jeg prater med råder meg til keisersnitt, selv om de ikke har født i seteleie selv. Dette blir jeg jo selvsagt litt påvirket og forvirret av, for har jo skjønt at jordmødre/fødselsleger anbefaler vaginal fødsel så langt det lar seg gjøre. Og man kan jo ende opp med hastekeisersnitt uansett hva slags leie barnet ligger i når fødselen starter. Vanskelig valg.

Har ikke noe godt svar å gi deg, men skjønner problemstillingen din! Håper du får litt mer informasjon ved neste kontroll og at dette gir deg litt trygghet i valget ditt :)

Er 38+0 i morgen, og frøkna ligger med rumpa godt plantet ned i bekkenet.
Alt av helsepersonell (jordmødre, fødselsleger, fastlegen min) anbefaler setefødsel framfor keisersnitt.
De har tatt mål av bekkenet, det var gode mål. Hun er også liten i vekst, 2,6 kg ved 37+0. Så her går vi for setefødsel [emoji4]
Første tanken min var planlagt ks, men etter mange betryggende samtaler med helsepersonell, har jeg nå bestemt meg for setefødsel.

Terskelen er lavere for at det kan ende i ks. Men fødselslegen sa også at det er ikke noe forskjell på et hasteks og et planlagt ks. Det beste for babyen og meg er jo å føde vaginalt.
Setefødsel har nok fått et dårlig rykte på seg.. Men legene hadde ikke anbefalt det hvis de ikke hadde trodd det kom til å gå bra!

Jeg sitter med tilsvarende problemstilling, selv om jeg fortsatt er i 35+0 og han har mulighet til å snu seg enda. Men det kjennes ut som han bytter på seteleie og tverrleie, så er mentalt innstilt på at det ikke blir hodeleie.
Nå har ikke jeg pratet inngående med jordmor/lege om problemstillingen enda, så har ikke fått nok informasjon om det til å kunne bestemme meg om det eventuelt skal bli keisersnitt eller vaginal fødsel. Men alle damer som er gravide/har født som jeg prater med råder meg til keisersnitt, selv om de ikke har født i seteleie selv. Dette blir jeg jo selvsagt litt påvirket og forvirret av, for har jo skjønt at jordmødre/fødselsleger anbefaler vaginal fødsel så langt det lar seg gjøre. Og man kan jo ende opp med hastekeisersnitt uansett hva slags leie barnet ligger i når fødselen starter. Vanskelig valg.

Har ikke noe godt svar å gi deg, men skjønner problemstillingen din! Håper du får litt mer informasjon ved neste kontroll og at dette gir deg litt trygghet i valget ditt :)

Jeg har gått å håpa på at hu skal snu seg lenge da hun har sitti på rompa siden ul i uke 24 og tror ikke jeg har kjent de beina over navelen en gang etterpå. Hehe..
Jeg også har en del bekjente som sier både det ene og andre.. ei presterte å si at å føde i sete måtte jeg ikke finne på hvis jeg ville ha et normalt sexliv etterpå.kom til å spjære fra ende til annen.. serr. Den tanken hadde jeg ikke tenkt på en gang. Så nå er jeg plutselig bekymra for det å.. hehe.. blir godt når vi alle er ferdige og sitter her med bebisene våre. Samme åssen de kommer ut egentlig, ut må De, på den ene eller andre måten.
Vi får krysse fingrene for at alle sete og tverr bebisene våre snur seg før fødsel. Det hadde vært knall.

Jeg er nå i uke 37+3, og min lille lå i sete frem til forrige helg, da snudde han seg med hodet ned etter å ha ligget noen uker i sete.. ble sendt til sykehuset for ekstra UL mandag pga at JM var veldig usikker på leie, så var da jeg fikk beskjed om at han endelig hadde snudd seg

Når han lå i sete,var tankene mine uten tvil at jeg ønsket planlagt ks,og det i god tid før termin. Hovedgrunnen til dette var først og fremst pga at vi bor nesten 2 timer unna sykehuset, slik at jeg var veldig redd for å risikere å ikke rekke frem med setefødsel (er andregangs, og med min første fødsel gikk vannet dagen før termin,og fødselen unnagjort på et par timer). Kjenner og at jeg synes tanken på ks er ganske skremmende, slik at jeg heller ønsker planlagt ks enn haste ks. Tror jeg hadde følt at ting hadde vært mer under kontroll da enn i en situasjon der jeg,barnet og alle rundt hadde vært stressa :)

Har noen av dere prøvd akupunktur for å snu baby? Jeg vet om flere det har funket for, det kan være verdt et forsøk! :happy:

Her har min hatt seteleie siden hun ble til et embryo tror jeg, aldri vært observert eller kjent med hodet ned :hilarious: Kjennes ut som om hun har føttene ved mormunnen og rumpen stikker godt ut på høyre side. Skal til sykehuset på fredag, da er jeg 36+3. Veldig spent på hva de sier der. Jeg er litt frem og tilbake angående setefødsel. Har veldig lyst til å føde vaginalt, men tror nok min baby blir litt stor. Hun har vært over snittet hele veien, så blir spennende å se hva de måler henne til nå.
Veldig fint å høre deres tanker og erfaringer. Ikke minst hva slags faktainformasjon man får, for den er vel litt varierende fra sted til sted :):shy:

Har noen av dere prøvd akupunktur for å snu baby? Jeg vet om flere det har funket for, det kan være verdt et forsøk! :happy:

Jeg har gått til både akupunktur og kiropraktor. Det har skapt mer rom i livmoren og jeg merker mer bevegelse etter behandling. Men h*n viser ikke tegn til å snu seg.
Tror det er pga morkakeplasseringen. [emoji4] [emoji85]

Back
Topp