Setefødsel vs keisersnitt?

W1ke

Elsker forumet
Noen som har hatt setefødsel? Hvor dere visste på forhånd at ungen kom den veien...

Erfaringer?

Hvor lenge før planlegger de keisersnitt ved evt seteleie i uke 37?

Hva er best i forhold til KS vs setefødsel? Om man kan velge selv?

Jeg hadde seteleie forrige gang som ble oppdaget 8 dager over termin. Forsøkte vending uten suksess, fikk så valg om jeg ville ha ks eller vaginal fødsel - jeg valgte vaginal fødsel pga jeg ønsket å føde. De målte så bekkenet mitt ved å ta CT for å se om det var stort nok - det var på grensen men de lot meg likevel forsøke. Fødselen startet av seg selv 11 dager over termin men endte med hastesnitt pga liten fremgang i fødselen - jeg lå med 9 cm åpning i 4 timer og fikk aldri bot den siste "kanten" og babyen kom heller aldri langt nok ned i bekkenet..

Selv om det endte som det gjorde angrer jeg ikke på at jeg forsøkte fødsel - jeg følte meg godt ivaretatt under fødselen og både babyen og jeg ble nøye overvåket. Jordmor var inne hos oss det meste av tiden og jeg fikk flere legetilsyn før det ble hastekeisersnitt..

Risikoen for keisersnitt er ca 50% ved setefødsel så beredskapen er veldig høy og man venter ikke og ser så lenge som man kan gjøre ved vanlige vaginale fødsler. Hva som er best er jo helt individuelt - for MEG var det best å forsøke vaginal fødsel - hvordan det er for DEG må jo du finne ut av sammen med jordmor/lege.

Her jeg bor (stavanger) er det vanlig å ta planlagt ks 10-6 dager før termin når det er påvist seteleie og den gravide ønsker ks..

Jeg var inne på ul en mandag var da i uke 38. de prøvde å snu, em det var så vondt at vi ble enige om ks, så allerede onsdagen uken etter på så tok jeg ks. Men hadde det vært i dag så hadde jeg nok født.

Eg fødte i setefødsel, gikk kjempefintKjempeglad for at eg valgte å føde, for er ikke bare bare å ta ks heller..

Back
Topp