Setefødsel vs fødsel i hodeleie?

RebelFlower

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Smånissene 2022
Hei!
Jeg er tredjegangsfødende med en liten en i seteleie, og jeg har bestemt meg for å prøvr og føde vaginalt i stedet for pks. Jeg har to ukompliserte fødsler uten smertelindring bak meg.

Er det noen andre som har født både i hodeleie og seteleie før? Hvordan var opplevelsen for deg? Tok setefødselen lenger tid? Må man ha epidural?

Hei!
Jeg er tredjegangsfødende med en liten en i seteleie, og jeg har bestemt meg for å prøvr og føde vaginalt i stedet for pks. Jeg har to ukompliserte fødsler uten smertelindring bak meg.

Er det noen andre som har født både i hodeleie og seteleie før? Hvordan var opplevelsen for deg? Tok setefødselen lenger tid? Må man ha epidural?
Det er anbefalt med epidural om
man skal føde i seteleie, så vidt jeg har blitt fortalt i allefall. Har flere venninner som har født i sete, og alle sa det gikk veldig bra. Måtte ha episiotomi, ja, men de var også førstegangsfødende, som jeg også vil tro spille en rolle. Er selv førstegangsfødende hvor det ligger an til setefødsel (tviler på at baby snur seg nå som jeg er i 37+4). Men om du har født vaginalt 2 ganger før ville jeg ikke vært bekymret!

Har både hatt setefødsel og fødsel i hodeleie. Du blir ikke tvunget til epidural, men de anbefaler det fordi det er større risiko for at man revner og for akutt ks og da går det fortere når de ikke trenger å bruke tid på å sette epidural/bedøvelse. Det var i hvertfall det jeg ble fortalt. Fødselen i seg selv tok omtrent samme tid, men det er litt mer kronglete å presse ut en i sete fordi jordmor/lege må hjelpe en og en skulder ut. Så den perioden babyen står i åpningen varer litt lenger.

Har både hatt setefødsel og fødsel i hodeleie. Du blir ikke tvunget til epidural, men de anbefaler det fordi det er større risiko for at man revner og for akutt ks og da går det fortere når de ikke trenger å bruke tid på å sette epidural/bedøvelse. Det var i hvertfall det jeg ble fortalt. Fødselen i seg selv tok omtrent samme tid, men det er litt mer kronglete å presse ut en i sete fordi jordmor/lege må hjelpe en og en skulder ut. Så den perioden babyen står i åpningen varer litt lenger.
Takk for svar☺️

Jeg har vært med på mange setefødsler etter 4 år jobb på føden, de fleste har epidural, men ikke alle. Jeg hadde engang ei førstegangsfødende som kom inn, alarmen gikk da hun kom inn med 10 cm, gikk enda en gang da de plutselig så en rumpe og ikke et hode. Den poppet ut på no-time! Så bekken, størrelse på baby og tidligere fødsler er absolutt noe å ta med i beregningene. Jeg hadde ikke vært bekymret. De tar ofte ultralyd/røntgen for å sjekke forholdene :signs003

Jeg har vært med på mange setefødsler etter 4 år jobb på føden, de fleste har epidural, men ikke alle. Jeg hadde engang ei førstegangsfødende som kom inn, alarmen gikk da hun kom inn med 10 cm, gikk enda en gang da de plutselig så en rumpe og ikke et hode. Den poppet ut på no-time! Så bekken, størrelse på baby og tidligere fødsler er absolutt noe å ta med i beregningene. Jeg hadde ikke vært bekymret. De tar ofte ultralyd/røntgen for å sjekke forholdene :signs003

Røntgen av bekken kun for førstegangsfødende fikk jeg beskjed om i min fødsel, men ultralyd for å anslå babyens størrelse og at den ikke overstiger anbefalt setefødselstørrelse. Men har man født vaginalt før, skal man ha bredt nok bekken for setefødsel.

Til ts, tror kanskje jeg har svart i en annen tråd du har? Har hvertfall hatt overraskeles-setefødsel hvor det ble oppdaget ved 5 cm på en igangsatt fødsel. Jeg kunne velge ikke å ha epidural, men det kom jo litt brått på at jeg skulle velge mellom ks og vaginal setefødsel, så jeg ville ha epidural mest for at de raskt kunne gå over til aks ved behov. Jeg takket også ja til pudental-bedøvelse. Hadde fra før hatt en langvarig komplisert fødsel, typ 18t aktiv fødsel og forløsning med vakuum til slutt. Men setefødselen var helt ukomplisert, ikke noe klipp, kun en lett overfladisk rift og jeg kom meg fort. Litt kjip bieffekt at babyen min fikk hoftedysplasi og måtte ha putebehandling.. Men det kan samtidig skje alle babyer, også i hodeleie.

Har bare født ett barn i seteleie. Fødsel gikk raskt, og det også fordi de ønsker at fødselen skal skje raskt. Ble klipt. Fikk epidural, men fødselen gikk så raskt at det ikke ble noen lindring av det. De anbefalte epidural i tilfelle komplikasjoner og hks.

Fødselen gikk kjempefint. Hadde gjennomført en setefødsel igjen.

Kun født en gang, i seteleie. Ble anbefalt epidural og hadde det, ble oppfordret til å føde i knestående og det fungerte bra, da trengte ikke jordmor/lege å hjelpe baby noe særlig ut. Ingen klipp. Veldig fin fødsel med aktiv fødsel på 6 timer. Mye folk i rommet, men de enset jeg ikke omtrent.

Back
Topp