Setefødsel med stor baby?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei! Jeg er nå 35+3 dager. Hele svangerskapet har jeg tatt den kommende fødselen helt med ro, men i går endret det seg helt. Jeg var på kontroll hos legen, og på symfyse-fundus-målingen var jeg nå over det grønne nnornormalområdet. Legen kunne ikke si hvordan han ligger, men tror ikke han ligger riktig veg. Jeg ser nå for meg at det blir setefødsel med en veldig stor baby, og er skrekkslagen. Det jeg lurer på er om symfyse-fundus-målingen MÅ betyat babyen er stor? Jeg har til nå lagt på meg 13 kg, og var normalvektig før jeg ble gravid. Søtsaker har bydd meg i mot, så det har det blitt lite av. Om babyen er stor og ligger feil veg, kan jeg få keisersnitt? Dette ble rotete, men det er litt kaos i hodet mitt nå. Ville ha snakket med jordmor, men hun er på ferie. Takk for svar!

Hei!

Jeg kan godt forstå at hodet ditt er fult av tanker akkurat nå! Jeg skal prøve å hjelpe deg å sortere litt....
Stort SF-mål kan bety et barn som er større enn gjennomsnittet, men det trenger ikke bety det. Det er kun ultralyd som kan si noe mer nøyaktig om størrelsen. Jeg vil tro at legen din har henvist deg til sykehuset til en vurdering. Der vil man sjekke babyens leie og definere om det er hode- eller seteleie. Du vil evt bli tilbudt vending hvis babyen ligger i seteleie.
Hvis det skulle vise seg at det er seteleie som ikke lar seg snu og det i tillegg er en stor baby vil man vurdere nøye om det er forsvarlig med vaginal fødsel. Mange fødesteder lar kvinnene velge om de vil føde eller ha keisersnitt ved seteleie, uavhengig av babyens størrelse.

Lykke til da :-)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp