Setefødsel eller KS? Hva hadde du valgt?

Høstbaby19

Flørter med forumet
Septemberbarna 2019
Lille snuppa mi ligger fortsatt med rumpa godt planta ned, så blir en ekstra spennende tid for oss fremover.

Men om du hadde vært i samme situasjon, hadde du da valgt setefødsel eller KS og hvorfor? :happy:
 
Veldig usikker men kanskje KS så hadde jeg i min situasjon sterilisert meg med det samme :)
 
Jeg hadde født i sete. Mener jeg har hørt på en pod cast at det finnes en oversikt over h or mange setefødsel sykehuset ditt har hatt og hvor flinke de er. Mener det var podcasten foreldrerådet episode om setefødsel.
 
Det kan jeg svare helt sikkert på for storebror lå i sete. Jeg valgte vagnial fødsel. For meg var det et enkelt valg. Er livredd operasjoner, det er større risiko for komplikasjoner ved ks, det beste for barnet er vaginal fødsel og man kan ikke løfte/bære tyngre en babyen 6 uker etter fødsel.

Lillesøster lå også i sete. Ville føde vagnialt da også, men ble haste ks. Operasjonen gikk bra og var på bena etter få timer.

Er nå gravid med nr 3 og vil igjen føde i sete hvis bittelille søster kommer med rompa først (enn så lenge ligger hode ned).
 
Jeg hadde født i sete. Mener jeg har hørt på en pod cast at det finnes en oversikt over h or mange setefødsel sykehuset ditt har hatt og hvor flinke de er. Mener det var podcasten foreldrerådet episode om setefødsel.

Hørte nettopp på den episoden, var veldig interessant og lærerikt. Så takk for tips! Men var ikke noe om antall setefødsel annet enn at de store sykehusene hadde mange flere enn de små:playful: Har du tips til noen andre podcaster som tar opp samme tema?
 
Hørte nettopp på den episoden, var veldig interessant og lærerikt. Så takk for tips! Men var ikke noe om antall setefødsel annet enn at de store sykehusene hadde mange flere enn de små:playful: Har du tips til noen andre podcaster som tar opp samme tema?

prøv å søk på "setefødsel" i podcasten. da kan det dukke opp noe. :)
 
Jeg valgte setefødsel sist. Endte til slutt med akutt keisersnitt. Angrer likevel ikke på valget mitt. Glad jeg prøvde fødsel først. Ville valgt det samme igjen :happy:
 
Om jeg fikk lov å velge helt selv, tror jeg det ville blitt keisersnitt. Hadde styrtfødsel sist, og revna langt innover og bakover, noe som har ødelagt mye for ettertiden. Så vil helst unngå å ødelegge mer inni der, om det hadde vært et alternativ.
 
Hos meg låg babyen i sete. Tok røntgen/mr (veit ikkje heilt kva maskin eg var igjennom), og dei tok mål av bekkenet. Men fødselen starta før dei hadde målt seg ferdig/komt fram til resultatet, (fødselen starta ca 2veker etter).
Viste seg at bekkenet var for lite. Eg var eigentleg mentalt innstilt på vaginal fødsel, men det blei keisarsnitt. Bekkenet MÅTTE vere over 10 cm for (vanleg?) fødsel, dei anbefalte/ville helst ha over 11, men mitt var 10,1. Då vart valet lett.
Sjukehuset mitt praktiserte ikkje å snu baby ved seteleie. Kunne ønske eg hadde prøvd litt hardare med kjerringråd/akupunktur for å få snudd han.
 
Oi, det er et vanskelig spørsmål der det er mange faktorer som spiller inn. Først ville jeg ønsker ar de skulle prøve å snu lille slik ar hode kom ned. Om det ikke hadde gitt ønskelig resultat hadde nok bekkenets og barnets størrelse hatt noe å si for hva jeg ville valgt. Hadde babyen vært liten og jeg hadde hatt plass i bekkenet ville jeg valgt vanlig vaginal fødsel tror jeg. Jeg er mitt redd for operasjoner egentlig.

Håper lille i magen din snur seg og at alt går bra med dere :)
 
Tror at så lenge jeg fikk velge selv hadde jeg valgt vaginal fødsel. Og heller måtte forandre plan underveis. Dette blir jo veldig personlige valg ut fra egne tanker..og det jeg selv har erfaring med. Hva sier magefølelsen din?
Om mann redd For en av delene?
 
Denne artikkelen tek for seg nesten alt du skulle lure på om setefødsel. Jordmora seier at setefødsel som regel går veldig bra!

Eg personleg hadde kanskje gått for KS, men eg er veldig usikker sidan eg aldri har stått i situasjonen. Har hatt fine fødsler, så hadde sikkert gått veldig bra vaginalt også. Men eg er litt pinglete, så er rett og slett usikker :)
 
Denne artikkelen tek for seg nesten alt du skulle lure på om setefødsel. Jordmora seier at setefødsel som regel går veldig bra!

Eg personleg hadde kanskje gått for KS, men eg er veldig usikker sidan eg aldri har stått i situasjonen. Har hatt fine fødsler, så hadde sikkert gått veldig bra vaginalt også. Men eg er litt pinglete, så er rett og slett usikker :)

Syns podcasten om tema var veldig bra :)
 
Lille snuppa mi ligger fortsatt med rumpa godt planta ned, så blir en ekstra spennende tid for oss fremover.

Men om du hadde vært i samme situasjon, hadde du da valgt setefødsel eller KS og hvorfor? :happy:

Jeg er i samme situasjon som deg.
Var på føden en tur på mandag, da jeg hadde veldig sterke kynnere og en litt stresset baby.. da bekreftet de at hun fortsatt ligger i seteleie (36+2).
Var i dag å tok CTscann av bekkenet, og skal tilbake igjen på sykehuset til mandag for å få resultatene og lage en fødselsplan.
Både fødselslege og jordmor anbefaler for både mor og baby å føde vaginalt, om bekkenet er stort nok.

Jeg var egentlig veldig bestemt på keisersnitt, men jeg er veldig i tenkeboksen nå.
Vil jo gjøre det som er best for babyen.
 
Tror at så lenge jeg fikk velge selv hadde jeg valgt vaginal fødsel. Og heller måtte forandre plan underveis. Dette blir jo veldig personlige valg ut fra egne tanker..og det jeg selv har erfaring med. Hva sier magefølelsen din?
Om mann redd For en av delene?

Veldig innstilt på fødsel! Har gleda meg til fødselen siden februar, så ikke søren at dette skal ødelegge for meg.
Men spennende å høre hva andre føler og tenker også, for har sett på andre forumer hvor alle er veldig for KS i den situasjonen.
 
Hadde antakeligvis valgt sete pga komplikasjonsfarene etter en ks.

Har du bestemt deg?
 
Veldig innstilt på fødsel! Har gleda meg til fødselen siden februar, så ikke søren at dette skal ødelegge for meg.
Men spennende å høre hva andre føler og tenker også, for har sett på andre forumer hvor alle er veldig for KS i den situasjonen.

Håper du får din fødsel akkurat som ønsket <3 bestevenninna mi har en av hver..(hodeleie og setefødsel) og syns ikke det var merkbar forskjell. Trodde lenge at det var bestemt at de som fikk i seteleie måtte ha KS, syns det er fint at mann får ett valg :) det er vell kanskje flere en meg som er/var litt dårlig opplyst ;)
 
Hadde antakeligvis valgt sete pga komplikasjonsfarene etter en ks.

Har du bestemt deg?

Jeg er veldig gira på fødsel! Så håper hun enten blir liggende i fint seteleie eller snur seg til hodeleie. Kommer til å grine om det blir keisersnitt xsmile9
 
Back
Topp