setefødsel eller keisersnitt?

BIBBI3

Forumet er livet
Jeg må muligens ta et valg.... lillegull he planta rompa godt nedi bekkenet.. men jeg håper til d lengste at hun fremdeles vil snu seg.

Noen m erfaring eller tanker?

Er redd for keisersnitt i utgangspunktet, men nå fikk jeg følelsen av å måtte velge mellom to onder.

Min søster fødte i setefødsel, det gikk nå greit, men hadde kanskje vurdert keisersnitt da, og planlagt keisersnitt er jo bedre enn hastekeisersnitt. Uansett så ønsker jeg det masse lykke til [:)]

Sånn tenker jeg også.. bedre m planlagt enn haste. Men igjen så vil jeg vurdere setefødselen om det går.. så håper de måler bekken og unge og råder meg t d som e beste for oss begge. Er redd for dette m klipping og tang som oftest må til ved setefødsel.............

Jeg har en venninne som er akkurat der du er nå. Hun har termin om 2 og en halv uke, og det er ikke store muligheter for at babyen snur seg. De har også fått konstantert at barnet er veldig lite. Har snakket mye med de om valget de skal ta, og det er kjempevanskelig å komme med råd. Hvis setefødselen går bra er jo det det beste. Keisersnitt er en opersajon med 6 uker smerte og lite mobilitet etterpå. Men samtidig er planlagt keisersnitt mye tryggere enn hvis fødselen ender opp i hastekeisersnitt.

Jeg råder deg til å høre på jm og lege, la de legge frem alternativene på en ordentlig måte, og kanskje la de styre valget ditt. De har gjort dette mange ganger før, og kan bruke erfaringen sin.

Lykke til[:)]

Jeg vet ikke noe om setefødsel da lillegutt snudde seg rundt uke 30.. Men tenkte masse på det før han snudde seg.

Men ville kommentere denne.. [:D]
Keisersnitt er en opersajon med 6 uker smerte og lite mobilitet etterpå. Men samtidig er planlagt keisersnitt mye tryggere enn hvis fødselen ender opp i hastekeisersnitt.

Når jeg fikk lille gutt for 5 uker siden endte fødselen i hastekeisersnitt.. Det var ikke noe de måtte gjøre på sekundet, så litt tid hadde de. Men lillegutt var ute kl 02.58. Jeg fikk se og ta på han med en gang de hadde sjekket han (5-10 min etter forløsningen - selv om det føltes som en evighet[:D]), når jeg var ferdig sydd fikk jeg han på brystet (til han skulle på barneklinikken pga min svangerskapsdiabetes).
Jeg var på oppvåkningen til ca 0830 før jeg ble kjørt til barsel.
Kl 1030 ba jeg de som var på jobb finne en rullestol til meg, og fjerne kateteret. Mannen var da kommet opp og jeg ville treffe han før han gikk bort på barneklinikken for å hente lillegutten. Vi satt vel en halv time ute i foajeen. I tolvtiden kom lillegutt, og mannen fikk være litt inne på rommet med oss. Og så hadde vi "fullt" besøk på eget ønske i visittiden, også da i foajeen.
Første dagen husket jeg å ta smertestillende, men de neste dagene ble det vanskeligere og vanskeligere å huske å ta de (vi fikk hele døgndosen på morgenen å måtte passe på å ta de selv på klokkeslett vi hadde på skjema).
De to første nettene spurte jeg om ekstra smertestillende fordi jeg var redd for å få smerter..
Så jeg har hatt veldig lite smerter, og vært veldig mobil i ettertid av keisersnittet.

Jeg vet at jeg har vært veldig heldig. Men vet også at naboen også hadde keisersnitt for litt siden, og har vært i like bra form som meg.. Nå 5 uker etter merker jeg lite til det.. Litt strekk i såret dersom jeg strekker for fort på meg eller sånt. Men bærer gutten i bilstol og løfter vognen inn og ut av bil selv om det er en uke til jeg egentlig skal gjøre det i forhold til de sykehuset anbefalte..

Men følte meg veldig trygg til tross for at det ble hastekeisersnitt, og at de ventet lenge før de avgjorde at det ble keisersnitt. Kunne nok allerede ha tatt han i 22-tiden men de ville se i det lengste om han kom seg ut selv, som selvfølgelig er det beste for kroppen.
Det er nok mye større forskjell på hastekeisersnitt og katastrofekeisersnitt (der en ender i narkose fordi det MÅ gå fort) enn det er mellom keisersnitt og hastekeisersnitt.

Jeg var ikke positiv til keisersnitt før fødselen, men nå er jeg mye mer positivt innstilt til det. Og dersom det er grunn for å ta et valg der keisersnitt er et alternativ seinere så kommer jeg ikke til å være redd for å velge keisersnitt...

Hørt mye både og om setefødsel siden d ble noe jeg har tatt stilling til, men her ble det ikke noe valg for meg.. jeg hadde aaalt for lite bekken. Faktisk så lite at jeg evt ikke kan føde vaginalt noen gang med mindre ungen er veldig liten og fødselen går fort.. men hva er garantien for det. Da velger jeg heller planlagt ks enn hastekeisersnitt for ungens del.

Btw så kom Iselin til verden samme dag jeg tok bekkenmål.. riene starta samme morgen og etter å ha fremskynda ct-røntgen så ble et planlagt ks gjennomført tre timer senere.

7.sept kl 1702 kom Lille Iselin til verden med sine 2640 gram 4 uker før termin!

Det ble vellykket planlagt keisersnitt for min venninne også[:)]

min hadde planta rompa godt nedi også, å jeg bestemte meg fort for keisersnitt!
hadde en kjempefin opplevelse med det jeg!
alt var bare helt flott, både han og jeg var i fin form etterpå!

så gled deg!

prøverørsbarn setter seg ofte i seteleie kunne gynekologen jeg var hos forrige uke fortelle. hun hadde skrevet en avhandling om det som lå ut på nett...
jeg var ikke klar over at det var en sammenheng!

Back
Topp