Min nr 2 snudde seg plutselig. Ville vært bekymret i uke 36 hvis ikke barnet har snudd seg til da.
Med nr 1 hadde jeg sete fødsel. En helt topp fødsel. Ble godt ivaretatt og ble overført til sykehotellet etter noen timer. Ikke verre der nede enn med nr 2.
De har lav terskel for å ta keisersnitt ved sete fødsel. Noen ganger kommer ikke sete godt ned i fødselskanalen som gjør at det er mulig med sete fødsel.
Barnet blir overvåket med en elketrode på rumpa, så de har god kontroll med barnet også.
Epidural var himmelen. Lå rett og slett å sov i nesten 2 timer mens fødselen gikk sin gang. Fikk litt lokal smertestillende der nede når barnet skulle ut.
Hvis det plutselig blir keisersnitt under en slik fødsel, er det fordi framgangen går ikke som den skal eller de ser barnet tåler fødselen dårlig.
Husk en sete fødsel er legestyrt, ikke jordmor styrt. Og det er bakvakt/ overleger som har ansvaret. Dvs det er de som tar avgjørelser. Legen var ofte innom å så hei, så på kurvene til barnet og gikk ut igjen under fødselen. Til vi nærmet oss slutten. Legen satt også et tidspunkt for hvor lenge man fikk ligge med rier Hva i barnet ikke kom lenger ned.
Fikk god informasjon hele veien og dyktige jordmødre som hadde vært med på dette.
Det var to jordmødre som hadde ansvar for meg, en som var tilstede hele tide og en som gikk til og fra.
Bare spør hvis det er noe du lurer på.