Servitører i bryllup: betaling?

Sweetheart85

Elsker forumet
Dere som er gifte eller som skal gifte seg...
Hvor mye betalte/betaler dere servitørene. Disse er bekjente av familie og venner.
Vi har foreløpig tenkt å gi 300,- til de som kun skal servere fram til kaffen og 500,- til de som skal være til uttpå natta.

Hva tror dere?

Kommer jo litt an på hvor lenge det er snakk om egentlig!

Til sammenligning så hadde vi i min fars 50-års lag 3 jenter på 16 år til å servere (min kusine og 2 venninner) Dette var da snakk om buffet med gryterett, salat og brød, og hele "matseansen" tok vel ca 3 timer. De ryddet litt flasker og slikt utpå kvelden, men alt i alt så var de med på festen. For dette fikk de 500 kr hver!

Hm, ja. En del jeg kjenner har gitt et par vinflasker til hver og kanskje betalt en-to som de ikke kjenner så godt.

vi ga de som var i vårt bryllup et gavekort på 500kr, de fikk da spise mat, når de var ferdig å servere, og spiste kakker når vi var ferdig med det og var med å hjalp til å rydde opp ute på natta
De var 5stk

Ja, mat og kaker får de selvfølgelig hos oss også. De første 3 er ferdige kl 22. De andre skal være til uttpå natta og stå i baren (får derfor 500).

jeg er vel ikke den rette til å svare her, men vi har bestillt lokale som det følger med serverings hjelp på... men 300 eller 500 høres vel greit ut....

Da e (og 3 andre i min klasse) serverte i et bryllup(datteren te ene lærerinna vår som gifta seg) fikk vi 2000 kr hver etterpå.
Va vel og serverte middag i 4-6 tima og fikk spise av middagen etterpå når den va servert ut.
Fikk også brus tell maten.
ryddet opp etter middagen og ordna klart t kaffen, så dro vi i klassen min heim sia vi bare va 15 år og ikke kunne servere alkohol.

Sweetheart85 skrev:
Ja, mat og kaker får de selvfølgelig hos oss også. De første 3 er ferdige kl 22. De andre skal være til uttpå natta og stå i baren (får derfor 500).

Jeg ville nok gitt 500 til de som ikke skal være så lenge, og kanskje 750-1000 til de som skal være til litt utpå natta! Men dette vet dere jo best selv, siden det er deres familie :)

150-200 kr i timen får de i vårt bryllup, i følge pappan til forloveren min (som driver cateringfirma) så var det en grei betaling for middagsservering :)  

Vi betalte de to som serverte 150 kr timer, og de var der og hjalp til i 12 og 13 timer, så de fikk 1800 og 2000 kr hver. Det var da søsteren til en venninne av meg og en kompis av henne. Han har jobbet som hovmester og de styte hele dagen og fikk alt til å gå på skinner. Jeg trengte ikke tenke på noe egentlig i løpet av dagen.

Dæven. Etter å ha lest disse svara innser jeg at vi sikkert har underbetalt serviørene våre... Hva har skjedd med dugnadsånden? Våre fikk en god kaffe (te til de 2 som ikke liker kaffe) og en god vin. Jeg stillte også opp som servitør i 2 av deres bryllup i etterkant uten å tenke så mye på penger...

har servert i mange bryllup etterhvert, og  standarden har vært 1000 for de som blir til halv tolv ca, og 1500 for de som har blitt til the bitter end...

seriøst, 300?, da kan man like godt la væra å betala... ligger jo stort sett neste dag dødsliten da, springer jo som en kenguru når man serever..

Vi ga 500 mener jeg å huske.
Hadde vi hatt bedre råd kunne vi godt gitt mer for det er en dritslitsom jobb! Syns de MINST burde få 100 kr timen!

Men det har litt å si om dette er folk du kan gjøre tjenester igjen til så klart. Er det slik at du selvfølgelig stiller som servitør (eller noe annet) når de trenger det kan det jo holde med en oppmerksomhet som ei flaske vin eller noe. Er det ikke snakk om en slik venneavtale syns jeg ikke man skal være for gnien:) Send gjerne med noen flakser med noe godt i hvis det blir noe til overs f.eks.

Jeg tar 200 kr timen jeg. Faktisk. Og det er ikke mye, med tanke på at det er en lørdag. 

Vi ga 200 kr timen for kjøkkenhjelpen vår i barnedåpen. 

Jeg er sjokkert over mange av de høye summene her.. shit! Jeg har jo skaffet servitører som jeg på forhånd har spurt om vil stille med "dugnadsånd", det er ikke akkurat innleid fra firma eller meningen at det skal være an vanlig jobb. Har sagt at det ikke er noe godt lønna og at jeg håper folk vil stille opp for å være snille (jeg gjør selvfølgelig gjentjeneste, ingen tvil!). Har aldri vært i et bryllup hvor servitørene har fått timesbetalt og jeg har vært i mange bryllup.

Men veldig forskjellige tradisjoner på det da. Vi har 7 servitører, bruker jo ikke 1/6 av budsjettet på betaling av de

De gangene jeg har servert i bryllup har jeg fått 1000 kr. Det er noen år siden nå da så vet ikke hva som er vanlig nå!

Jeg har vært servitør i mange bryllup og andre sosiale sammenhenger. Jeg hadde aldri jobbet for 300 kr en hel kveld. Skal man ha en hel middagsservering og barservering til langt på natt så hadde jeg ihvertfall ville fått 1000 kr. Det kommer jo ann på timeantallet, men må man f.eks stå fra 17.00 til 02.00 så er 500 altfor lite. 500 for 5 timer kunne jeg gjort til nøden, men hadde ikke stått lengre enn det for 500 kr.

Er overrasket over at det er folk som mener at 300 kr er helt greit og at man burde kunne gjøre slikt for annet enn pengene. Om man ikke direkte er godt bekjent med de som faktisk gifter seg så er det jo ingen annen grunn enn pengene man gjør det for.
Noen blir gjerne spurt om å servere veldig ofte, slik jeg har blitt i perioder. Jeg hadde ikke giddet å "være grei" hver helg og nesten ikke tjene noe på det.
Om man leier inn gode venner eller slikt og spør om en tjeneste er det litt annerledes. Da gjør de det gjerne for å være grei, og ikke for pengene.

eg giftet meg for noen uker siden, og da betalte vi 1000 kr til hver!

Igrunn synst eg det var veldig mye, for det var mye slekt av mannen som hjelpe til ( eg synst det er veldig greit å kunne hjelpe hverandre og kunne stå til tjeneste igjen, når dei selv skal gifte seg eller noe annet)
Men svigermor slo seg "vrang" og sa vi måtte hvertfall betale 1000 kr til hver, pluss en dunk med vin! Så da måtte det bli sånn.
'Så faktsik så kom serveringa på nesten den samme summen som maten! måtte ut med 17.000 til dei som serverte! helt sprøtt synst eg...hehe!

Men hdde eg hvert deg, så hadde eg ringt og spurt dei som skal servere, hva dei vil ha! Ofte dei ikke vil ha noe, eller bare ei flaske vin;D Så det kn være lurt:)

Ellers så synst eg 500 kr hørest greit ut, så lenge servitørene er fornøgde med det!:)

300 suns eg va litt lite, gi vertfall 500 t di som går tidlig å 7-800kr t di som går seint.

Back
Topp