Servelat????

MBS

Glad i forumet
Er det noen som vet om man kna spise servelat. Er ikke den kokt tro???

ja lurer på det samme:)

dytter,  og lurer selv... skal vi ikke glemme at det er ganske strengt i norge da;)( at det skal være trygt å spise mye som ikke ville vært så trygt i andre land, med tanke på strenge kontroller i norge)... har sååå lyst på spekeskinke og brie om dagen!!!!!!

hvorfor i all verden skulle man ikke kunne spise det? dette syntes jeg blei alt for dumt. får gå inn på www.matportalen.no da vettu

spiser både servelat og salami jeg[8D]men ikke hver dag.og salami er sjeldnere.men må ha det en gang iblant[:D]trur ikke det er så farlig,hvis man er nøye med å spise det når pakken er nyåpnet.
i barnedåp for litt siden spiste jeg roastbiff..regner med det gikk bra..

Har aldri hørt noe om servelat. Men har som regel at står det ikke noe om det her http://matportalen.no/Emner/Gravide så spiser jeg det.

Kjente jeg blei en smule nervøs her nå. For servelat spiser jeg nemlig :) Har ikke hørt noe om akkurat det. .  I tillegg har jeg hatt noen skiver mer saltpølse (men ikke ofte) og uten å tenke på at DET er spekepålegg! Tror jeg skal passe meg heretter. . ..

Det er jo de som ikke vet de er gravid før langt over 3 mnd og, og da spiser jo de og drikker det de vil!

jeg må innrømme at jeg har spist litt fenalår i det siste:) men jeg MÅTTE bare ha det:P jeg gjor det sist gang jeg gikk gravid:) men spiser jo ikke mye av det,jeg tenker slik at om at det ikke er mye er det nok ikke skadelig:)

men jeg fikk høre at man måtte være forsiktig med pålegg som skinke osv men jeg følger litt det som står inne på matportalen eller noe i den dur:)

Servelat er kokt så det kan man spise...tror jeg ganske sikkert [;)]

Jeg har fått dilla på salami, men er redd for at det brått kan være noe i det, så jeg steker den jeg da...hehe

har hørt fra flere venninne som har nettopp fødd at man ikke kan spise d. men vet ikke koffor eller om d e sant

Servelat er trygt helt fersk, men både det og andre kjøttpålegg kan bli skumle når det har gått en stund siden de ble åpnet - da kan listeriabestanden bli stor og listeria blir ikke borte selv om man fryser den.

Den siste store listeriatragedien (på riksen i 2007, var bl.a. en gravid som mistet tvillingene sine) var det i blåmuggost de ble funnet...

Jeg holder meg unna muggost, kjøttpålegg som har vært åpnet i 3-4 dager og varmebehandler spekemat (inkl salami) når behovet melder seg.

Jeg holder meg bare rett og slett unna jeg for å være HEEEEEELT SIKKER![:)] Better safe then sorry, tenker jeg!
Å det er ikke så mange mnd i live man må fra stå, så hvorfor ikke.
Mange syns sikkert at jeg er alt for forsiktig, men de om det. Vil ikke sitte å tenke på det i ettertid hvis noe kanskje hadde skjedd pga det. Så sånn tenker jeg da![:)] Så spiser ikke salami, mårr, får eller noe som helst av spekemat, røkalaks å muggost. Det er da så masse annet man kan spise[:)][:D] Å det er jo sååååååååå godt å spise det når de 9 mnd er over[:D] Hehe... husker forje gang, da laga vi spekemat, noen dager etter at vi kom hjem fra sykehuset![:D] NAM NAM![:)]
Tror jeg spiste bare salami på skiva i et par mnd etterpå![:D]

Back
Topp