Septemberbarn og barnehageplass

fruKnudsen

Forelsket i forumet
I det tidligste laget, men hvordan er nå dette igjen?

Vi har ikke sagt det til noen enda, men minnes ei bekjent av meg som skulle ha i september i fjor fikk slengt noe sånn som "Det var vel ikke planlagt, hvordan skal dere gjøre med barnehageplass?".. Så husker jeg ikke mer av det som ble sagt egentlig..

For å ha lovfestet rett til barnehageplass må man de fleste steder være født før 1.september(være et år innen 1.september). Unntak finner du i endel studentbarnehager og noen private..er nok derfor de fleste mener man bør planlegge å få før første september(for det er jo så lett)...er flere jenter som blir så desperate at de kommer på sykehuset i slutten av august og ber om å bli satt igang..
Håper selvfølgelig det skal være mulighet å få bhg.plass selv med et senere på året barn, ellers får man finne andre løsninger :)

stemmer det, det er iallefall sånn her vi bor, 1. sept. er liksom det magiske skillet!
 ikke for å ødelegge tråden din nå, men vet noen hvordan det er med søsken? altså når man har et barn i bhg fra før? er det større sjans for å få plass da?

søsken blir prioritert her iallefall.

1. sept er bare grensen for om du har rett etter lov på barnehageplass i barnehageåret som starter aug 2013 (for oss). Vi kan søke barnehageplass på lik linje med alle andre men tilbys ikke plass før alle barne som har lovfestet rett på plass har fått en barnehageplass. De fleste barnehager har søskenprioritet, men det er også etter at barn med rett på plass har fått plass.

Tror ikke vi trenge rå være så bekymrett! Det er ikke full dekning, men det er god dekning i forhold til hva det var for bare 2-3 år tilbake, før loven kom.

Eg har en gutt som er født 8 sep, eg fikk barnehage det året han ble ett. Så du kan være heldig og :) Tror det pleier å gå bra :) Men  som sakt tideligere i innleggene, at det er innen 31aug du har rett på bhg.

Har en sønn som ble født i nov, han fikk barnehage i november da han ble 1 år. Så fikk jeg en sønn som ble født i feb, men han har ikke rett til barnehage, dette til tross at han har to søsken som går i samme barnehage. 

Ble vist "feil " å få baby i sept også. Blir aldri klok på dette barnehagestyret. 

Back
Topp