Kan hjelpe jeg
1. Dere har nå byttet ut alt treverk som det er sopp på? Evnt det som er igjen kan, ikke du som er gravid, vasket med
sterkt klorvann for å desinfisere. Vet du hva slags sopp? Er problemet helt borte? ( kan gi alvorlige luftveisinfeksjoner)
2. Sens er en super maling som kan brukes av allergikere og gravide ( i nærheten av barn o.l.) på alle/ de fleste overflater. For å få en maling som kan oppfylle målet med dette, må noen ingredienser ut og noen tilsettes. Det er dessverre slik at for å få en mild maling, må det gå på bekostning av noe annet. F.eks. Vil ikke Sens bli like fin på treverk som maling som er egnet for tre. Utflyt, glansholdbarhet og slitasje er det man ser det på.
Så; Hvis du skal ha en maling som du kan 100% sikkert sove/være i når du er gravid rett etter påføring, så bruker du Sens. Både som grunning og toppstrøk ( to forskjellige) Du vil ikke få like pene flater, med helsevennlig. Bruker du den grunningen han anbefalte har du jo allerede fått sterkere stoffer i lufta under tørking enn Sens grunning.
Sens vaskes ikke bort, tørr maling er tørr maling. Det er bare svada. Slitestyrken vil ikke være det samme som andre malinger, men det vil du ikke merke på så kort tid det er snakk om. Svanemerkede malinger har ingenting med helse å gjøre, men miljø.
Bruker du denne grunningen, kan du like så gjerne bruke en egnet vindus/tremaling. Den som gir best resultat uten hensyn til helse er Jotun Supreme f.eks. Den har veldig bra utflyt, jeg er imponert over denne. Her ville jeg evnt lagt ned skikkelig grunnarbeid for ett pent resultat. Men da ville ikke jeg sovet der med det samme, noe som er mitt valg
synd at det er folk som selger maling forveksler svanemerket med helse.
Sjekk opp dette med soppen også, den hadde jeg bekymret meg litt mer over. Svertesopp, ingen fare - bare vask.
ekte hussopp- skummelt , spres fort og er farlig. Jordslag- vask. Mugg- farlig, men vask godt
. Klorvann på alle tilfeller, det skal ikke du gjøre.