Sengevæting - jeg forstår det ikke...

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jeg har lest ganske mye om sengevæting nå, og nesten alle steder jeg leser så er en av "metodene" som er anbefalt premiering, eller belønningssystem, ved tørre netter.

Men nå er det jo virkelig slik at sengevæting er uforskyldt, og noe barnet ikke kontrolerer. Er vel ikke så veldig kult for ett barn som ikke klarer og la være og tisse i sengen og våkne opp dag etter dag etter ett uhell, og få vite at i dag blir det ingen premiering. Det betyr jo at "i dag har du ikke vært flink", enda det ikke er noe barnet har mulighet til og kontrolere en gang,.

Belønning kan jo ikke benyttes på områder som er ukontolerbare av barnet! I mine øyne er dette og svekke mestringsfølelsen og øke skammen, ikke motsatt!

Eller kan noen opplyse meg om hvordan jeg tar feil her?

Det ville jeg aldri praktisert på mine barn.

Det vil jo ødelegge selvfølelsen dems.

Da ville jeg heller tatt problemet med lege. Her hjalp kiropraktor:)

Du har helt rett! Og for barn som har sengeveting, kan det være veldig "problematisk" når dei blir større og skjønner at dei er blitt "for store" til og tisse i sengen. Kan ofte by på at barnet ikke vil sove over hos andre osv.

Beste er og ikke lage styr over situasjonen, og heller bare skifte på sengen i stillhet. Og viktig at en ikke prater så høyt om det. Det er hvertfall mine tanker!:)

Jeg var selv sengevæter til etter jeg var begynt på skolen, og må si at om ikke jeg skammet meg nok av at jeg hadde tissa på meg.
Så hadde jeg blitt knust, om jeg vær morgen skulle få følelsen av at jeg hadde gjort noe galt og ikke hvert flink fordi jeg ikke fikk belønning..

Så jeg kan ikke skjønne at det skal hjelpe...

Vi har ikke veldig fokus på belønningen lengre. Nettopp fordi hun ble så lei seg da hun innså at hun ikke klarte å holde seg på nattan. Likevel har vi ei tavle som hun setter en stjerne hver gang hun har ei tørr natt, og etter en gitt tid, finner vi på noe morsomt. Det er aldri noen krav til antall stjerner, eller forventninger til hva som skal foregå.
Litt stas skal det være for at hun jo faktisk har klart x antall netter uten å tisse på seg - uavhengig om de er sammenhengene eller ikke.

Jeg er litt delt i om jeg vil anbefale belønningssystemet til noen som sliter med sengevæting, på ja siden er det for å faktisk sikre positiv oppmerksomhet ved at barnet oppnår ønsket adferd, i dette tilfelle helt ukontrollert. På nei siden er det det faktum at mange barn som sliter med sengevæting også sliter med dårlig selvtillit, mangel på mestringsfølelse og faktisk syns dette er flaut og ekkelt.

Det ville jeg aldri praktisert på mine barn.

Det vil jo ødelegge selvfølelsen dems.

Da ville jeg heller tatt problemet med lege. Her hjalp kiropraktor:)

Her har ikke kiropraktor hjulpet, ikke hormonkur, ikke alarmmatte eller sånn på trusa.. Hun har kanskje ei tørr bleie i mnd...og hun er snart 7 år :( På sykehuset kan/vil de ikke gjøre noe, må bare la tida gå og kanskje det snart går over av seg selv..

Hos oss funket det med belønning, men dette var helt på tampen av normal bleieslutt, ikke med gjentatt sengevæting. Hun tisset om morgenen, ofte på gulvet, fordi hun ikke gikk på do. Det kan vi slite med enda, at hun bare ikke kom seg på do raskt nok. Litt ekstra motivasjon hjalp, da var hun tørr.

Så hun hadde jo kontroll, hun manglet bare rutiner.
Men ved større barn el, som tisser seg ut i søvne, så tenker jeg at jeg tviler på at belønning vil gjøre noe annet enn at de føler seg mislykket fordi de ikke klarer å kontrollere det...

Jeg var selv sengevæter og de aller fleste metoder som var tilgjengelig da ble vel prøvd ut. Husker spesielt godt en klistremerkekalender vi prøvde ut, hvor man ved en tørr natt skulle klistre et smilefjes og ved en våt natt klistre et skummelt monsterfjes. Kalenderen min var for det meste full i monsterfjes. Det ble prøvd alarm-matte hvilket bare skremte vettet av meg og førte til mareritt og ende mer sengevæting. Homopat klarte ikke å hjelpe. Husker hvor skamfull jeg følte meg. Turte sjelden å dra på overnatting hos andre, for det endte som regel opp med å bli veldig pinlig for meg. Jeg ble ikke kvitt problemet før jeg var nærmere 12 år gammel, og hadde et tilbakefall som 15 åring. Kan dere tenke dere noe så pinlig? Det var til slutt legemidler som hjalp meg. Har ingen problemer i dag som voksen :)

Hvis mine barn får samme problem som meg, så skal jeg deffinitivt spare dem for de opplevelsene jeg hadde og heller tenke litt alternativt. Ser flere nevner kiropraktor. Jeg tenker også manuell terapeut, homopat osv. Men for all del uten å lage for mye styr rundt det hele. Det viktigste er at barnet føler seg trygg på at når det våkner så er det ingen som blir sure og synes det er ekkelt hvis det skulle være bløtt i sengen!

Jeg var selv sengevæter og de aller fleste metoder som var tilgjengelig da ble vel prøvd ut. Husker spesielt godt en klistremerkekalender vi prøvde ut, hvor man ved en tørr natt skulle klistre et smilefjes og ved en våt natt klistre et skummelt monsterfjes. Kalenderen min var for det meste full i monsterfjes. Det ble prøvd alarm-matte hvilket bare skremte vettet av meg og førte til mareritt og ende mer sengevæting. Homopat klarte ikke å hjelpe. Husker hvor skamfull jeg følte meg. Turte sjelden å dra på overnatting hos andre, for det endte som regel opp med å bli veldig pinlig for meg. Jeg ble ikke kvitt problemet før jeg var nærmere 12 år gammel, og hadde et tilbakefall som 15 åring. Kan dere tenke dere noe så pinlig? Det var til slutt legemidler som hjalp meg. Har ingen problemer i dag som voksen :)

Hvis mine barn får samme problem som meg, så skal jeg deffinitivt spare dem for de opplevelsene jeg hadde og heller tenke litt alternativt. Ser flere nevner kiropraktor. Jeg tenker også manuell terapeut, homopat osv. Men for all del uten å lage for mye styr rundt det hele. Det viktigste er at barnet føler seg trygg på at når det våkner så er det ingen som blir sure og synes det er ekkelt hvis det skulle være bløtt i sengen!

Hvilke legemidler var det som funket for deg?

Vi har prøvd to kurer med minirin uten effekt..

Hadde ikke under NOEN omstendigheter brukt den metoden ift sengevæting. Jeg var det selv da jeg var lita, og det jeg ser tilbake på som fint i hele greia var forståelsesfulle foreldre som hjalp meg å bytte klær og la meg sove i tørr seng og at jeg gang på gang ble forklart at jeg ikke kunne noe for det. Ga seg da jeg var rundt 11 tror jeg..Har dere fått sjekket om det kan være mangel på hormonet vasopressin? Husk også at dere har krav på gratis (resept) kladder og div for å legge i senga osv...

Hadde ikke under NOEN omstendigheter brukt den metoden ift sengevæting. Jeg var det selv da jeg var lita, og det jeg ser tilbake på som fint i hele greia var forståelsesfulle foreldre som hjalp meg å bytte klær og la meg sove i tørr seng og at jeg gang på gang ble forklart at jeg ikke kunne noe for det. Ga seg da jeg var rundt 11 tror jeg..Har dere fått sjekket om det kan være mangel på hormonet vasopressin? Husk også at dere har krav på gratis (resept) kladder og div for å legge i senga osv...

Blå resept på kladder og bleier er kun over en gitt alder og en spesifisert diagnose, om man ikke har en snill lege ;)

Blå resept på kladder og bleier er kun over en gitt alder og en spesifisert diagnose, om man ikke har en snill lege ;)
Er det det ja. Har ei venninne som har ei jente som er sengevæter nemmelig, hun er 8 år. Men de har fått det gratis ganske lenge, ingen diagnose. Men mye mulig de har en snill fastlege:)

Er det det ja. Har ei venninne som har ei jente som er sengevæter nemmelig, hun er 8 år. Men de har fått det gratis ganske lenge, ingen diagnose. Men mye mulig de har en snill fastlege:)

Vi har hatt bleier og kladder på blå resept siden jenta var 4,5-5 år...mens noen jeg kjenner som sliter med det samme har fått beskjed om - som det jo står i regelverket - at de må vente til barnet når en viss alder og barnet må da ha en bestemt diagnose - kun nattlig enurese holdt vist ikke. Så det er store forskjeller, men er man "uheldig" med en som ikke viker fra retningslinjene kan det bli dyrt. Vi fikk det på resept da jenta vår ble for stor for 8'er bleiene til Libero. 58 kroner for en pakke med Dry Nites, som inneholdt 9 bleier, ble fort jækla dyrt. Man kan forøvrig også søke nav om støtte for ekstra utgifter som f.eks økt slitasje på sengetøy, økt strømforbruk pga at man jo må kjøre vaskemaskinen unormalt ofte ol.

Er helt enig deg, blir helt feil og det er utrolig flaut for dem, spesielt når de er i skole alder.

Drikker hun mye løpet av dagen?

Her gjorde jeg det veldig enkel, men slitsomt med mine to eldste. Så klart bed bleieslutt da, men kanskje dette kam hjelpe på sengevætere også?
Her må de gå på do, selvom de må. Før jeg legger meg går jeg inn til de og henter de så de får gått på do. Om jeg våkner selv på natten så går jeg inn og får de på do. Har funker som bare det.

Eldste har hatt to uhell. Mellomste har hatt flere. Hun har ikke hatt noen kontroll på når hun må på do, så her har det vært mye skift på dagtid. Må si i fra at hun må gå på do før hun går ut, og så måtte jeg si i fra i BHG også.

Håper dette kan hjelpe litt, hvis ikke så må dette nok gå over av seg selv. Hadde kanskje vært fint å få disse kladdene på respt.

Vi har ikke vært hos legen enda, men skal bestille time nå. Hun er 5,5 år, og vi har avventet til nå, fordi vi leser at legene ikke ønsker og utrede eller gjøre noe før de er i allefall 5-6 år.

Her tisser hun på seg hver eneste natt, 80% av tilfellene to ganger om natten. Det at det er så hyppig, pluss at hun har vært så trøtt og sint når vi har skiftet på sengen, har medført i at vi har brukt nattbleie frem til nå. Nå forsøker vi uten igjen, men med nesten samme resultat. Eneste forskjellen er at hun ikke er så sint når vi skifter lenger.

Men med ei jente som fra før av har ett søvnproblem i tillegg, så går det virkelig ut over nattesøvnen og daghumøret, når hun kan ligge våken fra halv fire fordi hun ikke får sovne igjen, så er det ikke så stas, men det er jo ikke så mye og gjøre med. Vi får bare forsøke uten bleie en stund nå. Hun må jo nesten kjenne at hun blir våt for og få inn rutinen også. så får vi se om vi må begynne med de igjen eller ikke etter en stund.

Jeg har lest at man ikke skal vekke de og ta de på do. Det fjerner symptomet, som jo er våt seng, men det fjerner ikke underforliggende problem, og løser det heller ikke, det kan tvert i mot være med og forlenge problemer.

Det største problemet her, er at det går to sett sengetøy, og to dyner, hver natt. Og disse må vaskes hver dag. Så jeg får jo ikke vasket vanlige klær! Hvordan får man egentlig unna all klesvasken? :p

Jeg har lest ganske mye om sengevæting nå, og nesten alle steder jeg leser så er en av "metodene" som er anbefalt premiering, eller belønningssystem, ved tørre netter.

Men nå er det jo virkelig slik at sengevæting er uforskyldt, og noe barnet ikke kontrolerer. Er vel ikke så veldig kult for ett barn som ikke klarer og la være og tisse i sengen og våkne opp dag etter dag etter ett uhell, og få vite at i dag blir det ingen premiering. Det betyr jo at "i dag har du ikke vært flink", enda det ikke er noe barnet har mulighet til og kontrolere en gang,.

Belønning kan jo ikke benyttes på områder som er ukontolerbare av barnet! I mine øyne er dette og svekke mestringsfølelsen og øke skammen, ikke motsatt!

Eller kan noen opplyse meg om hvordan jeg tar feil her?

Jeg er 100% enig i deg og syns at deg er noe av det mest latterlige jeg har hørt! Vi fant andre måter å øve på bleiefri natt på, måter som IKKE går utover ungens selvfølelse..!

Vi har ikke vært hos legen enda, men skal bestille time nå. Hun er 5,5 år, og vi har avventet til nå, fordi vi leser at legene ikke ønsker og utrede eller gjøre noe før de er i allefall 5-6 år.

Her tisser hun på seg hver eneste natt, 80% av tilfellene to ganger om natten. Det at det er så hyppig, pluss at hun har vært så trøtt og sint når vi har skiftet på sengen, har medført i at vi har brukt nattbleie frem til nå. Nå forsøker vi uten igjen, men med nesten samme resultat. Eneste forskjellen er at hun ikke er så sint når vi skifter lenger.

Men med ei jente som fra før av har ett søvnproblem i tillegg, så går det virkelig ut over nattesøvnen og daghumøret, når hun kan ligge våken fra halv fire fordi hun ikke får sovne igjen, så er det ikke så stas, men det er jo ikke så mye og gjøre med. Vi får bare forsøke uten bleie en stund nå. Hun må jo nesten kjenne at hun blir våt for og få inn rutinen også. så får vi se om vi må begynne med de igjen eller ikke etter en stund.

Jeg har lest at man ikke skal vekke de og ta de på do. Det fjerner symptomet, som jo er våt seng, men det fjerner ikke underforliggende problem, og løser det heller ikke, det kan tvert i mot være med og forlenge problemer.

Det største problemet her, er at det går to sett sengetøy, og to dyner, hver natt. Og disse må vaskes hver dag. Så jeg får jo ikke vasket vanlige klær! Hvordan får man egentlig unna all klesvasken? :p

Her har vi tatt henne opp på do hver natt, ganske lenge. Dette av to grunner; få kroppen til å forstå at den må våkne og gå på do, og unngå skuffelsen og tristheten når hun oppdager at hun har tisset på seg i løpet av natten.

I starten tok vi henne opp 4 ganger per natt. Så, etter en stund tok vi henne opp 3 ganger i løpet av en natt. Dette utviklet seg videre til at vi bare tok henne opp to ganger, i nitiden og rundt tolv. Og nå tar vi henne opp en gang, i elleve-tolv tia,og så sover hun hele natta. Null uhell enn så lenge. Hun har faktisk stått opp og gått på do på egen hånd et par ganger, så for oss har det virket utmerket.

Men litt tid tar det altså, men så verdt d. Må også si at vi gjør selve tissingen til en positiv opplevelse, og den første gangen hun våknet av seg selv fikk hun en to-etasjes stående applaus. :) Stoltheten lyste av henne :D

Et tips for å unngå uttissa madrass er å pakke søppelsekk rundt. Da blir det litt mindre vask. E e heller for å finne ut årsaken til at så store barn har uhell om natta enn å ha belønning for å være tørr. Kan jo være noe psykisk. Erting på skola, eller noe vondt som skjer på dagen. Eller rett og slett sove så tungt at man ikke kjenner/våkner av full blære. Tissingen er jo ikke gjort m vilje!

Back
Topp