Jeg kjøper på princess
Sendt fra iphone via bv forums app
Signerer denne og kan legge til litt info som kanskje vil hjelpe noen å velge sengetøy de blir fornøyd med.
Bomull, standard kvalitet. har grove tråder og man kan i noen tilfeller se trådene separert.
Ok kvalitet som bør holde passformen greit, men disse blir ikke spesielt myke før etter mange vask (et år)
Bomull i tynn kvalitet, blir fort mykt, men mister passformen lett. Her skal det være tynne tråder, men man vil kunne se separeringen av tråden også her. Jeg anbefaler ikke kokevask for dette.
Bomull i satin kvalitet, er myk og tettvevet. Non opplever denne som kald og glatt, men da er sansynligheten for at syntetiske stoffer er balndet i bomullen. Høie har mange gode, men de stripete fra princess er ok.
Bomull i damask kvalitet. tynne tråder tettved. Man skal ikke kunne se separasjon av tråder
bomullsdamask er den kvaliteten du kan forvente å finne på hotell fordi de holder passformen lenge.
Minus med disse er at de gjerne trenger 3-4 vask før de blir myke
Sengetøy med syntetfiber vil jeg ikke anbefale siden mange ikke tåler vask på høyere enn 40 grader.
Sengetøy bør kokevaskes, men de fleste produsenter garanterer ikke at produktet holder seg fint på mer enn 60 grader.
Flanell er børstet bomull og oppleves som tykt og varmt. Disse skal føles myke og skal ikke nuppe.
Jeg har selv satin sengesett fra Høie og Princess og damask fra Princess. Jeg kokevasker alle (90 grader) og bruker tørketrommel. Jeg stryker ingen av disse og jeg har sengesett fom nærmer seg 10 år som fortsatt er fin i både tøy og form.
Håper det er til hjelp for noen