Sengetøy i dypvogna?

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Hva slags "sengetøy" skal dere bruke i dypvogn?

-Madrass?
-Laken?
-Tisselaken?
-Lammeskinn?
-Vognpose?
-Dyne?
-Teppe(r)?
-Annet?

Jeg lurer spesielt på dette med lammeskinn: Ligger babyen rett på skinnet eller har man noe form for laken eller noe oppå? Blir det ikke mye flekker og søl på skinnet?

Også dette med vognpose: Vi har en eldre type Voksipose, som er nesten som en slags dyne man bretter rundt barnet... Men selv brettet så liten som mulig, så er den alt for stor og for lang til dypvogn! Dere som skal ha vognpose i dypvogn: Hvilken type og hvor stor er den?

Vi begynner med madrass, vanlig laken og vognpose :) Det er mulig det blir et ullteppe oppi posen på det kaldeste også men det ser vi an. Vi går nok over til dyne på våren når det blir varmere, da ser vi også an behovet for tisselaken i tillegg. Jeg tror ikke det er behov for det under laken og vognpose når den er i bruk. Vi har ikke planer om lammeskinn i første omgang men det kan jo hende at jeg endrer mening etter hvert. Jeg troor de fleste som bruker lammeskinn har vognpose over, uten at jeg er sikker? Det må være upraktisk å ligge rett på lammeskinnet mtp søl, tenker jeg?

Hvilken vogn har du? Vi skal ha Voksi City i Emmaljunga Mondial De Luxe. Den er bittelitt lang men det går akkurat :)

Kommer til å ha laken på madrassen som hører til vognbagen, skinn oppå og variere mellom dyne og pose. Blir nok primært dyne så lenge ha ikke sparker den av seg og mer bruk av pose i sportsdelen.
Ikke noe problem å vaske skinnet i maskin, men legger en gulpeklut under hodet om det viser seg nødvendig.
Kommer nok til å ha tisselaken på madrassen og, ikke for at det blir mye søl på den, men for å sikre at den er ren og pen for videre salg.

Sniker. Ville ordnet det slik:

Første månedene brukt lammeskinn nederst og vognpose (kaldt i desember). Så byttet til at babyen ligger rett på lammeskinnet, men da med en gasklut eller lignende ved hodet for å beskytte. Da kan du variere med alt fra dundyne/ullteppe/kombi over. De varmeste månedene ville jeg hatt lille direkte på madrassen (med laken), men da er h*n mulig for stor til vognbagen uansett. Og bruk et laken mellom lammeskinnet og vognmadrassen, bare for sikkerhetsskyld. Søler du på skinnet så kan barnet da ligge på madrassen i mellomtiden.

Hvor lange/brede er vognposene deres?

Til frøkna så har vi brukt lammeskinn både i bag og sportsdelen. Vognpose (easygrow nordic, tror jeg den heter, på min vanlige vogn så er bag ganske stor så brukte den lenge) oppå der i de kalde mnd, ellers hadde hun en dyne/teppe når det ble varmere i luften :) Hadde som regel en gulpeklut under hodet, men hun gulpet veldig sjeldent :)

Vi kommer til å ha madrass med laken, så sauskinnpose med pledd over til å starte med i baggen. Når det blir varmere vil vi bytte ut posen med sauskinn, dyne og pledd.

Vi har simo kombi, begynner med madrass, laken og god gammeldags voksipose. Den er utrolig varm, så har ikke hatt behov for skinn under den.
Når det blir vår, går vi over til madrass, laken, lammeskinn(ligger rett oppå skinnet) og dyne evt pledd.
Jeg bruker å legge en gulpeklut under hodet om babyen skulle gulpe litt på pose/lammeskinn.
Og skal du bruke en gammeldags voksi classic så må man ha en god og romslig vogn. Har man mindre vogner så anbefaler jeg å kjøpe dunposen/lammeskinnsposer som ofte er litt mindre.

Nysgjerrig på det samme. Det er madrass i vogna vår og så har vi kjøpt voksi urban vi skal bruke. Har også kjøpt et lammeskinn som vi kanskje legger i vogna, eventuelt bruker vi det i senga.

Madrass med laken, saueskinn, vognpose, og teppe. Når det blir varmere bytter vi ut posen med dyne.

Vi har en bilstolpose. Kan vi bruke den i vogna også? Eller er det sånn at det er mest praktisk at den sitter fast i bilstolen?

Vi har en bilstolpose. Kan vi bruke den i vogna også? Eller er det sånn at det er mest praktisk at den sitter fast i bilstolen?

Den kan vel alltids brukes i vogna også, men da ville jeg hatt lammeskinn under da bilstolposer er litt åpen i ryggen pga selene. Men ser for det blir litt ball om man skal flytte ungene fra bilen og til vogna å tilbake pga av selene/feste posen i bilstolen igjen også legge ungen oppi?!? Hvor skal ungen ligge i mens tenker jeg? Kaldt er det også i desember..

Bilstolpose er mye kortere enn vanlig vognpose :). Så vil anbefale å kjøpe vognpose :). Evt dyne om de ikke er så kaldt hos dere :)

Back
Topp