Sengekanter

Star1978

Gift med forumet
Assistert-jentene
leste noe om en artikkel fra USA Ang sengekanter, men så lite tall tenker jeg at man ikke trenger og bekymre seg for det ?
27 tillfelle av krybbedød fra 1985 til 2005?

Evt hva type bruker dere og hvor lenge bruker man disse? Så lenge de sover i sprinkelseng?

*redigert*

Last edited:
Vi hadde sengekantbeskytter med første. Som med mye annet, er det utrolig viktig å feste det forsvarlig og korrekt slik at det ikke kan skje en ulykke. Det må være fysisk umulig å komme mellom beskytter og annet, vi valgte også å knyte slik at tråder kom nede på utsiden slik at baby ikke fikk tak i de. Vi hadde ikke babynest eller pute i senga da han sov om natten.

Vi kommer nok til å bruke det nå også. Det luner litt (Har et gammelt, trekkfult hus) og min forrige gråt hver gang han våknet hvis han så meg og ville opp, men dersom han bare så i beskytteren lukket han øynene og sov videre...

Vi hadde sengekantbeskytter med første. Som med mye annet, er det utrolig viktig å feste det forsvarlig og korrekt slik at det ikke kan skje en ulykke. Det må være fysisk umulig å komme mellom beskytter og annet, vi valgte også å knyte slik at tråder kom nede på utsiden slik at baby ikke fikk tak i de. Vi hadde ikke babynest eller pute i senga da han sov om natten.

Vi kommer nok til å bruke det nå også. Det luner litt (Har et gammelt, trekkfult hus) og min forrige gråt hver gang han våknet hvis han så meg og ville opp, men dersom han bare så i beskytteren lukket han øynene og sov videre...
Hørte og man kan få en sånn sengekant som står av seg selv og, uten at man skal knyte den

Sniker :p

Faren er like mye at babyen ligger med nesa inn mot beskytteren og puster inn for dårlig oksygen, like mye som at den evt kan være dårlig festa og at det kan være farlig. :)

Last edited:
Som Veivalsa skriver så har noen av tilfellene vært at baby er blitt liggende med nesa og munn mot kanten og derfor ikke fått pustet. Slike dødsfall går ikke under krybbedød, men kvelning.

Det frarådes ikke, for det finnes ikke nok evidens til at det kan kalles farlig, men de anbefaler det heller ikke, fordi at sånt kan skje.

Hva med disse sengeslanger de selger og?

Hva med disse sengeslanger de selger og?

Det går nok unde det samme når det gjelder kvelnibgsfare, men antar at det ikke har vært gjort like mye forskning der fordi det er wtnyere produkt på markedet, samme gjelder nok også babynest.

Men det dør da barn i krybbedød uten sengekant og? Tror ikke det kan trekkes noen kobling der... Da hadde det vel vært allmennkjent?

Krybbedød er en diagnose man ikke vet alt om, og man har vi ikke nok kunnskap til å vite akkurat hvilke barn som er disponert, og et sovemiljø med dårligere oksygenopptak forårsaket av at barnet puster inn i sengekant, pute osv., er faktorer som kan medvirke.

Ikke meningen å drive skremselspropaganda her altså, jeg bare fyrer meg litt opp over mangelen på informasjon ang trygt sovemiljø fordi barneutstyrsbutikkene ønsker å selge ulike produkter mer enn de ønsker å sette seg inn i forskningen som er gjort rundt. Hadde jeg drevet barnebutikk, ville den vært fri for sengekant og sengeslaper altså selv om jeg kunne tjent mindre :p

Sånn, da lister jeg meg ut av juniforumet igjen :shy::rolleyes:

Spedbarn som er sårbare/disponert for å kunne dø i krybbedød vil sannsynligvis ikke reagere slik som friske barn reagerer ved for lite oksygen. Derfor antas opphoping av CO₂ å kunne være en trigger for å kunne utløse krybbedød hos sårbare barn. Vi antar da at krybbedød delvis skyldes en genetisk defekt som bare er dødelig ved at barnet utsettes for risikofaktorer som mageleie, for varmt og klamt sovemiljø m.m.
Fra: https://www.lub.no/tema/forebygging/co%e2%82%82-opphopning-og-krybbedod

27 barn döda på 20 år? av hur många barn som har brukt sengekant? 1000? 100.000? 1.000.000?

Jag menar det här är bara skremselpropaganda. Att göra hysteriska folk ännu mer hysteriska. Det bästa är nog att inte sova när man har barn. Eller låta barnet sova heller. Och gärna köpa skumhjälm så inte barnet slår sig, och polstra alla hjörner hjemma. mura igen trapper och höga trösklar... plombera ugn och spis så man inte kan bränna sig. Eller kanske inte skaffa barn. Ja fruktansvärda olyckor skjer, men man kan inte ta helt av, är min mening. Såklart skal man passa på barna sina och beskydda dem, men å bli manisk hjälper inte. Blir bara jobbigare för en själv. Säkert många som är ueniga med mig men det må dere gärna vara. Ikke ute efter å skapa en skrikig debatt. Bara tala om att man inte är en sämre förälder om man väljer att ha sengekant. Är trots allt fler barn som har overlevd än dödd med det :p

27 barn döda på 20 år? av hur många barn som har brukt sengekant? 1000? 100.000? 1.000.000?

Jag menar det här är bara skremselpropaganda. Att göra hysteriska folk ännu mer hysteriska. Det bästa är nog att inte sova när man har barn. Eller låta barnet sova heller. Och gärna köpa skumhjälm så inte barnet slår sig, och polstra alla hjörner hjemma. mura igen trapper och höga trösklar... plombera ugn och spis så man inte kan bränna sig. Eller kanske inte skaffa barn. Ja fruktansvärda olyckor skjer, men man kan inte ta helt av, är min mening. Såklart skal man passa på barna sina och beskydda dem, men å bli manisk hjälper inte. Blir bara jobbigare för en själv. Säkert många som är ueniga med mig men det må dere gärna vara. Ikke ute efter å skapa en skrikig debatt. Bara tala om att man inte är en sämre förälder om man väljer att ha sengekant. Är trots allt fler barn som har overlevd än dödd med det :p

Tallet det refereres til tror jeg skal være 77 på 27 år :)
Ellers enig i at man bør prøve å unngå katastrofetanker om man klarer det, og samtidig anse seriøs forskning som seriøs forskning og ikke skremselspropaganda, er jo ikke en artikkel på VG heller :) også er det jo opp til enhver hvordan man vil anvende informasjonen i hverdagen. Jeg er heller ikke for hjelm og knebeskytter når ungene skal ut å leke. :)

Men det dør da barn i krybbedød uten sengekant og? Tror ikke det kan trekkes noen kobling der... Da hadde det vel vært allmennkjent?
Ja var litt det jeg mente og, og tallet er så liten (ja som du kanske så jeg skrev i innlegget)
Så at en sengekant kan ha årsak til krybbedød ??

Sniker jeg også.Jeg hadde veldig lyst på en sengeslange til minien fordi jeg fant en jeg syns var skikkelig søt. Men det er jo ikke nødvendig, så hvorfor ta sjansen, tenker jeg, da. Selv om det ikke er mange barn det er snakk om, så er det jo likevel en grunn til at landsforeningen for krybbedød ikke anbefaler det. Det er jo heldigvis svært få barn som dør i krybbedød, men jeg synes likevel det er rart å ignorere forebyggende råd fra seriøse kilder.

Jeg hadde en sånn man knyter sist. Men denne gangen vil jeg ha en a la de fra Sebra, som står av seg selv.

Jeg hadde en sånn man knyter sist. Men denne gangen vil jeg ha en a la de fra Sebra, som står av seg selv.
Ja jeg har fatksik fått en sånn en , og tror jeg kommer til og bruke den og.. ;)
jaja akkura hva merket det var husker jeg ikke, men det er en sånn som står av seg selv da :)

Back
Topp