Sengekant eller ikke sengekant.. That's the big question..

Spirevipp

Forelsket i forumet
Har lest en del om at det ikke lenger er anbefalt å ha sengekant i sprinkelsenga pga kvelningsfare. Men jeg tenker litt på at den hindrer små armer og ben å kile seg fast mellom sprinklene jeg da.. Ser også at det er kommet noen fine, litt stivere typer som holder seg inntil hele kanten uten å skli ned. De er dyre, men fine. Noen erfaringer ute og går? Den jeg har etter min eldste er myk og sklir ned, så den skal uansett kasseres.

Det er det store spørsmålet her hjemme også. Det er vel nokså klare anbefalinger der ute om å droppe sengekanten!
Men skal jeg velge mellom kvelning og brukket arm, er valget lett.
Jeg skal prøve uten i starten og se hvordan det er. Ellers blir jeg å kjøpe en av de dyre med stivere sengekanter som du nevner.
Det ser så kaldt og kjedelig ut i sengen uten, men om det ikke plager lillejenta så vil jeg ikke risikere krybbedød bare fordi jeg opplever sengen som kaldt og kjedelig. :)
Vi må prøve oss litt frem.

Vi hadde knytt fast kantbeskytteren på sidesengen, men en morgen våknet vi til at jenta vår lå med ansiktet helt inntil den, så da fjernet vi den. Hun hadde ingen problemer med å puste, men vi ble litt skremt.

Vi har brukt det med de 2 eldste og det gikk fint, men dropper det denne gangen.

De første mnd sover hun i moseskurven. Og når hun begynner å bevege seg i sprinkelsengen så regner jeg med at hun selv klarer å snu hodet om natten. Er egentlig ikke så bekymret.

Vi har ikke brukt sengekant på våre barn pga kvelningsfornemmelser og kommer ikke til å bruke det denne gangen heller! Har ikke hatt noe dårlig erfaring med å ikke ha det i sengen!

Det er det store spørsmålet her hjemme også. Det er vel nokså klare anbefalinger der ute om å droppe sengekanten!
Men skal jeg velge mellom kvelning og brukket arm, er valget lett.
Jeg skal prøve uten i starten og se hvordan det er. Ellers blir jeg å kjøpe en av de dyre med stivere sengekanter som du nevner.
Det ser så kaldt og kjedelig ut i sengen uten, men om det ikke plager lillejenta så vil jeg ikke risikere krybbedød bare fordi jeg opplever sengen som kaldt og kjedelig. :)
Vi må prøve oss litt frem.

Vi dropper det her også. Den første tiden rekker jo ikke babyen til sprinklene, og hvis han når ut til sprinklene så tenker jeg det er bedre at han gråter fordi han setter seg fast enn at vi kanskje aldri hører noe på grunn av krybbedød.

Vi har kjøpt en stor solid en :) gleder meg til å bruke den! Men kommer til å vente litt slik at jeg ser baby gjennom sprinklene første tiden og ikke må stå opp fra sengen for å se baby

Har ikke bestemt meg helt, men det er jo klart valget er enkelt om det skulle stå mellom kvelning og armbrudd. Uansett tror jeg ikke vi blir å bruke sprinkelsenga helt i starten. Har ei leandervugge som jeg tenkte å ha hengende over eller ved siden av senga vår, og så går vi vel over til seng når han blir litt større og skal inn på eget rom.

Har ikke tenkt så mye på det.. Har en tynn, myk kant etter storesøsteren, men tror jeg skal prøve uten. De første månedene skal babyen ligge i vugga på natta, og der har vi ingen kant.

Den første tiden kommer baby til å sove i Stokke sin home vugge. Er også usikker på dette med sengekant i sprinkelseng. Hadde det på førstemann og har aldri opplevd noe skummelt med det. Vil nok allikevel denne gangen kjøpe en tykkere og stivere sengekant.

Hadde sengekanten med storebror, uten at vi hadde noen ubehagelige opplevelser med det. Tenker å prøve uten denne gangen :)

Back
Topp