Sender du febersykt barn i barnehagen?

Fikk åpnet etterhvert

48 timer stå ifbm diaré/oppkast

Dette står om feber:
Feber

Barns normale temperatur kan variere. Mer enn 37,5 ° om morgenen og 38 ° på kvelden anses å være forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn.

Så jeg synes det står rimelig klart at barn med feber skal være hjemme.

MEN: Så står det også det, at allmentilstanden har mye å si. Så det betyr at vi også kan sende hjem barn UTEN feber men med dårlig allmentilstand ;-)
For hvis barnet ikke kan være med som normalt så er ikke allmentilstanden normal ;-)
Er de reglene vi skal følge, men som sagt så gjør nok ikke alle det.
 
Det har vært slik i Nordland også, men det vil alltid være noen som er syk, noen er i bhg og noen hjemme.
Syke barn har ikke noe i bhg å gjøre!

Jeg har 9 småbarn å ta vare på jeg, jeg kan ikke ha syke barn på avdelingen. Små barn krever masse når de er friske, når de er syke i tillegg så betyr det at de krever enda mer, og det betyr igjen at de andre får mindre.
 
Det har vært slik i Nordland også, men det vil alltid være noen som er syk, noen er i bhg og noen hjemme.
Har vært? Er det ikke samme regel over hele landet?

Redigerte innlegget mitt, ser at alle poengene jeg drar frem allerede er belyst.
 
Last edited:
Det er jo helt på tryne å forholde seg til noe slikt! Jaja, kall det feber, det gjør ikke jeg.

Hva slags kompentanse sitter du med siden den overgår norske helsemyndigheter? Feber er feber uansett om formen er bra.
Jeg har en feber unge som får feber av å bare sove dårlig, formen er tipp topp selv med 40 i feber. Holder jo barnet hjemme da til feberen er borte, jeg kan ikke definere det slik at det er ikke feber for almenntilstanden er bra. Jeg er ingen lege, eller helsemyndigheter. Viktig å holde barn hjemme både for seg selv og for andre barn som kan bli alvorlig syke :)
 
Fikk åpnet etterhvert

48 timer stå ifbm diaré/oppkast

Dette står om feber:
Feber

Barns normale temperatur kan variere. Mer enn 37,5 ° om morgenen og 38 ° på kvelden anses å være forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn.

Så jeg synes det står rimelig klart at barn med feber skal være hjemme.

MEN: Så står det også det, at allmentilstanden har mye å si. Så det betyr at vi også kan sende hjem barn UTEN feber men med dårlig allmentilstand ;-)
For hvis barnet ikke kan være med som normalt så er ikke allmentilstanden normal ;-)

Men da blir det ramaskrik, da! :p "Ungen har ikke feber så da er h*n ikke syk!" Har hørt den, ja... ;) Men har ungen feber så er allmenntilstanden det man skal se på plutselig. Og da er ikke barnet sykt da heller. :p
 
Vis han har feber, holder vi han hjemme :) gir han heller sjansen til å bli frisk. Enn å sende hans syk i barnehagen hvor han bruker mye mer energi å krefter, å mye lenger tid på bli frisk ;)
 
Men da blir det ramaskrik, da! :p "Ungen har ikke feber så da er h*n ikke syk!" Har hørt den, ja... ;) Men har ungen feber så er allmenntilstanden det man skal se på plutselig. Og da er ikke barnet sykt da heller. :p
Nei det er ikke til å bli klok på ;-)

Jeg har sendt hjem en 2-åring jeg, som bare gråt og gråt, nektet drikke (vi prøvde saft, vann osv), mat. Ingenting hjalp.
Hun hadde ikke feber, men tydelig dårlig allmentilstand. Hun var snørrete som bare det.

Dagen etter fikk vi høre at jenta bare hadde vært tørst, hun var i fin form. Javel, hvorfor drakk hun ikke i bhg da? Hun var like sliten, snørrete og sutrete dagen etter også. Da blir man litt oppgitt....
 
Nei det er ikke til å bli klok på ;-)

Jeg har sendt hjem en 2-åring jeg, som bare gråt og gråt, nektet drikke (vi prøvde saft, vann osv), mat. Ingenting hjalp.
Hun hadde ikke feber, men tydelig dårlig allmentilstand. Hun var snørrete som bare det.

Dagen etter fikk vi høre at jenta bare hadde vært tørst, hun var i fin form. Javel, hvorfor drakk hun ikke i bhg da? Hun var like sliten, snørrete og sutrete dagen etter også. Da blir man litt oppgitt....

Har man samvittighet til sånt? :S Stakkars lille.
 
Nei. Over 38 holdes han hjemme. Selv om han hadde fått paracet og vært i fin form så sendes han ikke i bhg.
 
Jepp det har man.... Og denne lille jenta har ikke hatt noe fri i dette bhgåret heller... Var i bhg høstferien, jul, nå i vinterferien og skal være der i påsken....

Det er jo bare trist. Har ikke foreldrene tid til datteren sin? Jeg syns litt synd i de ungene som så å si aldri har fri. Heldigvis har vi stengt i påsken og romjulen, så det er tvungen fri. ;)
 
Vår bhg i Nordland sier: 24 timer med feberfri før bhg. Og 48 timer uten diare/oppkast før bhg.
Jeg som mamma overholder de reglene. Men vet om enkelte som sender ungen sin i bhg med både hoste, snørr osv. Greit nok med litt hoste og snørr, men når det er så mye at det renner over, da blir man betenkt.
 
Det er jo bare trist. Har ikke foreldrene tid til datteren sin? Jeg syns litt synd i de ungene som så å si aldri har fri. Heldigvis har vi stengt i påsken og romjulen, så det er tvungen fri. ;)
Vet ikke. Mamman jobber mye natt og må sove på dagen. Usikker på Pappan. Men nå har de noe familie på besøk, så jenta kunne vel fått litt fri....
 
Nei, det ville jeg aldri gjort.
 
Back
Topp