Sender du febersykt barn i barnehagen?

Hva vet du om det? Kanskje det er 5 barn i bhg min? Kanskje barnet mitt har andre sykdommer som gjør at det ikke har noe å si om hvilke aktivitetsnivå det er i bhg? Mine erfaringer er det at hun er i bedre humør/form etter en dag i bhg (5-6 timer) enn når jeg holder henne hjemme. Uansett "feber" eller dårlig/frisk form. Da kunne hun like godt vært i bhg, foruten om selvfølgelighetene: høy feber, oppkast og diaré.
Men unnskyld meg, men jeg har jo ikke sagt noe om hvordan aktivitets nivået det er i bhg deres.

Jeg svarer utifra min erfaring og nivået i bhg til barnet mitt.
 
Her holdes junior hjemme om temperaturen er høyere enn 38. Han har høy kroppstemperatur hele tiden (37,2-37,7). Så her ansees alt over 38 som feber for sikkerhetsskyld, også ser vi heller an til dagen etter.
Hos de eldste barna så vurderes det mest etter allmenntilstand, da de sjeldent har feber selv om de føler seg dårlig.
Gir aldri paracet før temperaturen er 39 eller høyere, evt om barnet er veldig plaget.
 
Høres rart ut . Alle bhg jeg har jobbet i har den regelen
Veldig rart.
Jeg har jobbet i flere bhg, rundt om på Østlandet, og vi har hatt samme regel.

Hos oss nå har det vært en skikkelig epidemi med influensa. Både barn og voksne har ligget strødd. Tilogmed vikarene våre har blitt syke. Har man da ikke tatt hensyn og holdt barn med begynnende feber hjemme så har du det gående.

Ingen fast regel i vår bhg heller. Har opplevd å hente ungen i bhg, og fått beskjed om at hun har vært litt varm og sutrete. Men hun har allikevel vært i grei nok form til å være i bhg siden de ikke har kontaktet oss. Aldri fått beskjed eller info om at hun da må være hjemme 24/48 timer etterpå.

Eneste regelen de har er i forhold til omgangssyke. Da skal vi holde barnet hjemme i 48 timer etter siste oppkast eller normal avføring.
 
Sender ikke min datter i barnehagen med feber nei. Hun har lav kroppstemperatur, så vi går etter allmenntilstand mer enn temperatur. For hun kan ha alle tegn på feber, med en temperatur på toppen 37. Her var lillemor i barnehagen en hel dag før barnehagen kontaktet oss og spurte om vi kunne hente henne siden hun virket dårlig. Da hadde hun vært generelt dårlig hele dagen, men siden hun ikke hadde feber så drøyet de det alt for lenge (synes jeg).
 
Ingen fast regel i vår bhg heller. Har opplevd å hente ungen i bhg, og fått beskjed om at hun har vært litt varm og sutrete. Men hun har allikevel vært i grei nok form til å være i bhg siden de ikke har kontaktet oss. Aldri fått beskjed eller info om at hun da må være hjemme 24/48 timer etterpå.

Eneste regelen de har er i forhold til omgangssyke. Da skal vi holde barnet hjemme i 48 timer etter siste oppkast eller normal avføring.
Vi har heller ikke regel om feber fri dag
 
Det er ikke hennes mening. Feber er definert med kroppstemperatur over 38 grader, det er norske helsemyndigheter som mener dette er feber. Og det bør vi jo forholde oss til ;)

Det er jo helt på tryne å forholde seg til noe slikt! Jaja, kall det feber, det gjør ikke jeg.
 
I vår bhg er de mer opptatt av allmenntilstand enn temperatur.
 
I vår bhg er de mer opptatt av allmenntilstand enn temperatur.
Men som sagt før man er ikke alltid dårlig selv om man har feber og det er veldig dumt om et barn med feber er i bhg.

Samme som at man kan ha dårlig allmenntilstand uten feber .
Men mange foreldre mener det bare er tull
 
I vår bhg er de mer opptatt av allmenntilstand enn temperatur.
Vi fikk egentlig beskjed om å kvitte oss med febermålere da vi egentlig kun skal bedømme etter allmentilstand. Men vi målet stort sett kun om vi ser det er noe som "ikke stemmer" med barna. Tenker det er greit for foreldrene å vite om de har feber også når vi ringer.
 
Men som sagt før man er ikke alltid dårlig selv om man har feber og det er veldig dumt om et barn med feber er i bhg.

Samme som at man kan ha dårlig allmenntilstand uten feber .
Men mange foreldre mener det bare er tull
Nei men da er det ikke alltid man oppdager at ungen har feber heller, hvis allmenntilstanden er helt fin da.
 
Alltid hjemme til feberen er borte uten Paracett. Og allmentilstanden er bra.. Passer vell egentlig aldri med sykdom men slik er det bare :)
 
Dette er det alle barnehager skal forholde seg til:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...:25,8900&List_6212=6218:0:25,8901:1:0:0:::0:0

Ikke alle Bhg følger denne og ikke alle Bhg har oppdatert seg på endringene i regelverket. Men 48 timers regel gjelder ikke lengre. Vår Bhg forholder seg kun til folkehelse instituttet sine regler for sykdom, pluss noen kommunale punkter som sikkert varierer fra kommune til kommune.

Samtidig har alle Bhg og ansatte forskjellige syn som blir blandet inn i det hele.

Edit: 48 timers regel i forbindelse med feber
Har aldri operert med 48 timer ifbm feber, det er mot oppkast.

Fikk ikke åpnet linken din...
 
Dette er det alle barnehager skal forholde seg til:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...:25,8900&List_6212=6218:0:25,8901:1:0:0:::0:0

Ikke alle Bhg følger denne og ikke alle Bhg har oppdatert seg på endringene i regelverket. Men 48 timers regel gjelder ikke lengre. Vår Bhg forholder seg kun til folkehelse instituttet sine regler for sykdom, pluss noen kommunale punkter som sikkert varierer fra kommune til kommune.

Samtidig har alle Bhg og ansatte forskjellige syn som blir blandet inn i det hele.

Edit: 48 timers regel i forbindelse med feber
Fikk åpnet etterhvert

48 timer stå ifbm diaré/oppkast

Dette står om feber:
Feber

Barns normale temperatur kan variere. Mer enn 37,5 ° om morgenen og 38 ° på kvelden anses å være forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn.

Så jeg synes det står rimelig klart at barn med feber skal være hjemme.

MEN: Så står det også det, at allmentilstanden har mye å si. Så det betyr at vi også kan sende hjem barn UTEN feber men med dårlig allmentilstand ;-)
For hvis barnet ikke kan være med som normalt så er ikke allmentilstanden normal ;-)
 
Min erfaring er annerledes. Og om jeg holdt barnet hjemme så hviler hun i allefall ikke!
Altså, jeg har også hatt barn hjemme med god allmentilstand men med feber.

Men det er mitt ansvar som mor å holde mitt mulig smittefarlige barn hjemme med hensyn til andre barn.

Det kan gå barn i bhg med nedsatt immunforsvar, og som kan bli veldig syke og havne på sykehus. Jeg har et sånt barn i min bhg.
De må man også ta ansvar for i fellesskap.

Dette blir som vaksinedebatten, alle har et kollektivt ansvar for å unngå at sykdommer og smitte eskalerer og sender barn og voksne i skoler og bhg rett i seng.

Det betyr lite ansatte på jobb i mange mange bhg og skoler rundt om, og det er mange mange familier som rammes.

Hvis folk hadde tatt mer hensyn og holdt barn hjemme kunne man kanskje unngått at så mange ble syke iallefall.
 
Nei. Jeg er barnehagelærer og jeg blir ærlig talt fryktelig oppgitt over foreldre som sender barn med feber i barnehagen.
 
Back
Topp