Sender du febersykt barn i barnehagen?

Når jeg har lest gjennom denne tråden så blir jeg litt fortvilet. Fordi nesten alle som har svart her, har svart at de ville holdt barnet hjemme, og det ville jeg også. Men den ene som ikke gjør det, sørger jo for at smitten spres, så derfor går det alltid noe smitte i barnehagene. I min barnehage er omtrent halvparten av foreldrene lite interessert i å holde syke barn hjemme, hender jeg sender barn hjem med høy feber eller oppkast, og likevel prøver foreldrene og levere de igjen dagen etter.

Folkehelseinstituttet sier barnet skal være hjemme til det er feberfritt og har god allmenntilstand, men vi oppfordrer i tillegg til en feberfri dag hjemme, så de kan få komme seg litt. Vi har en friluftsavdeling, så de må være frisk nok til å henge med på dagens lange tur, vi har ikke mulighet til å ha et barn inne fordi det ikke er helt i form enda. Man må jo spørre seg, hva foreldrene mener er best for barnet, når de kun holder dem hjemme om bhg sender de hjem...
Vi tar selvfølgelig vare på at barn som blir sykt i bhg til det blir hentet, men de fleste gangene barn har blitt syk, så vi det var underveis allerede på morgenen. Da har vi også spurt foreldrene, de har påstått alt var fint. 20 minutter senere har de spydd, eller vi måler 39 i feber..Litt synd hvis vi i bhg er de som kjenner barnets behov best.
 
Man kjenner gjerne at barnet er varmt :)

Tja. Jeg har en datter som frisk som en fisk godt kan ha en temp på rundt 37,5. (uvant for mora med normal temp på 36,5 og føler meg halvdau på 37,5)

Jeg kjenner ikke på henne i løpet av en vanlig morgen at hun er varm, med mindre hun er syk. Syk krabber hun opp i senga til meg og "brenner". Frisk åpner hun døra og spørr om det er morgen. Ok. Så kler hun på seg. Jeg lager frokost og pusser tenner. Jeg trenger slett ikke reagere på at hun er 38,2 grader varm, for det er ikke så spesielt mye varmere enn hun pleier å være. Er formen fin og humøret på topp kan jeg lett ha sendt et barn med fin almentilstand, men teknisk feber i bhg

Og ikke oppdage det før jeg måler på kvelden når hun kanskje er mer kosete enn vanlig og jeg lurer på om hun kanskje er bittelitt varm?

Broren er skrudd sammen mer som meg, kald til vanlig og brenner over hele seg når han er syk, og formen er gjerne tilsvarende sutrende og kosete allerede på morgenen, og den brennhete kroppen avslører lenge før måling at her er det feber

Så selv om jeg altså mener at syke barn holder jeg hjemme, tror jeg nok at jeg uvitende har sendt et tilsynelatende friskt barn i bhg med feber noen ganger.
 
Vår bhg i Nordland sier: 24 timer med feberfri før bhg. Og 48 timer uten diare/oppkast før bhg.
Jeg som mamma overholder de reglene. Men vet om enkelte som sender ungen sin i bhg med både hoste, snørr osv. Greit nok med litt hoste og snørr, men når det er så mye at det renner over, da blir man betenkt.
Om ungene skal være hjemme hver gang de hoster kan jeg slutte å jobbe, og starte hjemmeskole, for da kan ikke mine gå noe sted

Om de er sjuke så det virkelig renner over er formen dårlig (og de får feber) og selvsagt er de hjemme. Men hoste og snørr pågår det meste av sesongen fra september til mai
 
Værste jeg seg som barnehageansatt er barn som blir sendt i Bhg og har fått Paracet ( ja, det merker vi faktisk fort). Da tenker jeg på de barna som overhode ikke har noe der å gjøre fordi de ikke er bra i det heletatt.

Men det er nye regler i forhold til feber. Barnet kan være i Bhg så lenge det kan være med på alle aktiviteter i løpet av en dag og allmentilstand er bra.
Men dette innebærer faktisk også at vi kan sende barn med redusert allmentilstand hjem uten feber.

Skal love det er mye diskusjon rundt de nye reglene :p
Det er jo flott! Syke barn har jo ingenting i barnehagen å gjøre. Her er de kanskje vel trege med å ringe. Ungene kan gjerne ta en dupp før foreldrene ringes.
 
Tja. Jeg har en datter som frisk som en fisk godt kan ha en temp på rundt 37,5. (uvant for mora med normal temp på 36,5 og føler meg halvdau på 37,5)

Jeg kjenner ikke på henne i løpet av en vanlig morgen at hun er varm, med mindre hun er syk. Syk krabber hun opp i senga til meg og "brenner". Frisk åpner hun døra og spørr om det er morgen. Ok. Så kler hun på seg. Jeg lager frokost og pusser tenner. Jeg trenger slett ikke reagere på at hun er 38,2 grader varm, for det er ikke så spesielt mye varmere enn hun pleier å være. Er formen fin og humøret på topp kan jeg lett ha sendt et barn med fin almentilstand, men teknisk feber i bhg

Og ikke oppdage det før jeg måler på kvelden når hun kanskje er mer kosete enn vanlig og jeg lurer på om hun kanskje er bittelitt varm?

Broren er skrudd sammen mer som meg, kald til vanlig og brenner over hele seg når han er syk, og formen er gjerne tilsvarende sutrende og kosete allerede på morgenen, og den brennhete kroppen avslører lenge før måling at her er det feber

Så selv om jeg altså mener at syke barn holder jeg hjemme, tror jeg nok at jeg uvitende har sendt et tilsynelatende friskt barn i bhg med feber noen ganger.
Men det er du, de aller fleste jeg kjenner klarer å kjenne at barnet er sykt når de gir barnet en kos på morningen .
 
Men det er du, de aller fleste jeg kjenner klarer å kjenne at barnet er sykt når de gir barnet en kos på morningen .
Vi koser mye altså, men akkurat den rett over 38 kjenner jeg ikke på henne. Hun er nesten der til vanlig.
Heldogvis er det ikke ofte hun er sånn og syk da, oftest smetter hun opp mot 39 når hun først får feber, og det kjenner jeg.
 
Vi koser mye altså, men akkurat den rett over 38 kjenner jeg ikke på henne. Hun er nesten der til vanlig.
Heldogvis er det ikke ofte hun er sånn og syk da, oftest smetter hun opp mot 39 når hun først får feber, og det kjenner jeg.
Men da har hun jo høyere normaltwmp enn det som ofte er vanlig, min har noemaltemp på 36.5 og da kjenner jeg fort om han er varm.
 
Kommer ikke til å skje
 
Men da har hun jo høyere normaltwmp enn det som ofte er vanlig, min har noemaltemp på 36.5 og da kjenner jeg fort om han er varm.
Ja. Det var jo nettopp det jeg skrev, hun er gjerne varm uten å være syk. Helt normalt for henne.

Det er hun ikke den eneste ungen i landet som er, og derfor er det noen unger med 38,2 som egentlig ikke er mer enn en halv grad forhøyet og om da i fin form (evt rett og slett trøtt, det er vi tidvis alle sammen) og derved oppdaget vi ikke en bitte liten feber.

Syke unger har jeg hjemme. Men mellomste på 38,2 er det ikke alltid vi vet om.
 
Ja. Det var jo nettopp det jeg skrev, hun er gjerne varm uten å være syk. Helt normalt for henne.

Det er hun ikke den eneste ungen i landet som er, og derfor er det noen unger med 38,2 som egentlig ikke er mer enn en halv grad forhøyet og om da i fin form (evt rett og slett trøtt, det er vi tidvis alle sammen) og derved oppdaget vi ikke en bitte liten feber.

Syke unger har jeg hjemme. Men mellomste på 38,2 er det ikke alltid vi vet om.
Akkurat slik er min nest yngste og. Har normaltemperatur mellom 37,5 og 37,7. For folk som ikke ser han hver dag, virker han alltid veldig varm. Men vi er jo vandt til det, og han har gjerne ikke ordentlig feber før temperaturen passerer 38,5.
 
Vi koser mye altså, men akkurat den rett over 38 kjenner jeg ikke på henne. Hun er nesten der til vanlig.
Heldogvis er det ikke ofte hun er sånn og syk da, oftest smetter hun opp mot 39 når hun først får feber, og det kjenner jeg.
Samme her. Normal temp på han ligger på 37,7 ca. Har blitt oppringt av bhg om at han har feber på 38,1 og hentet han. Da har han gjerne nettopp våknet fra dupp i varm vogn npr de har målt og ikke hatt mer tegn til feber i etterkant. Her er han rundt 39 før jeg kjenner at han har feber, og da er også allmenntilstanden dårlig. Så jeg har sikkert sendt han avgårde med feber, spesielt siden feber hos små barn regnes fra 37,5. Jeg syns jo han er varm hele tiden, men har funnet ut at jeg ikke kan måle han i hytt og gevær, han er normalt mye varmere enn meg.

Vet jeg derimot at han har feber så sender jeg selvfølgelig ikke i bhg.
 
Tja. Jeg har en datter som frisk som en fisk godt kan ha en temp på rundt 37,5. (uvant for mora med normal temp på 36,5 og føler meg halvdau på 37,5)

Jeg kjenner ikke på henne i løpet av en vanlig morgen at hun er varm, med mindre hun er syk. Syk krabber hun opp i senga til meg og "brenner". Frisk åpner hun døra og spørr om det er morgen. Ok. Så kler hun på seg. Jeg lager frokost og pusser tenner. Jeg trenger slett ikke reagere på at hun er 38,2 grader varm, for det er ikke så spesielt mye varmere enn hun pleier å være. Er formen fin og humøret på topp kan jeg lett ha sendt et barn med fin almentilstand, men teknisk feber i bhg

Og ikke oppdage det før jeg måler på kvelden når hun kanskje er mer kosete enn vanlig og jeg lurer på om hun kanskje er bittelitt varm?

Broren er skrudd sammen mer som meg, kald til vanlig og brenner over hele seg når han er syk, og formen er gjerne tilsvarende sutrende og kosete allerede på morgenen, og den brennhete kroppen avslører lenge før måling at her er det feber

Så selv om jeg altså mener at syke barn holder jeg hjemme, tror jeg nok at jeg uvitende har sendt et tilsynelatende friskt barn i bhg med feber noen ganger.
Menge som sender barnet i Bhg uten å vite om at barnet har begynt å få feber. Er ikke alle som blir så varme at man automatisk kjenner det. Mange barn vi måler fordi vi er usikker på om det har feber.
 
Om ungene skal være hjemme hver gang de hoster kan jeg slutte å jobbe, og starte hjemmeskole, for da kan ikke mine gå noe sted

Om de er sjuke så det virkelig renner over er formen dårlig (og de får feber) og selvsagt er de hjemme. Men hoste og snørr pågår det meste av sesongen fra september til mai
Derfor jeg skrev litt! Vet jo at unger hoster og snørrer omtrent hele vinteren. Min gjør det ikke, men andre unger gjør det. Jeg hører an hosten når han hoster. Er det bare litt så kan han dra i bhg så fremst formen er på topp. Men renner snørret så vet jeg at han har godt av hjemmedag. Da blir han fortere sliten og formen er opp-og-ned.
 
Ja. Det var jo nettopp det jeg skrev, hun er gjerne varm uten å være syk. Helt normalt for henne.

Det er hun ikke den eneste ungen i landet som er, og derfor er det noen unger med 38,2 som egentlig ikke er mer enn en halv grad forhøyet og om da i fin form (evt rett og slett trøtt, det er vi tidvis alle sammen) og derved oppdaget vi ikke en bitte liten feber.

Syke unger har jeg hjemme. Men mellomste på 38,2 er det ikke alltid vi vet om.
Samme her. Normal temp på han ligger på 37,7 ca. Har blitt oppringt av bhg om at han har feber på 38,1 og hentet han. Da har han gjerne nettopp våknet fra dupp i varm vogn npr de har målt og ikke hatt mer tegn til feber i etterkant. Her er han rundt 39 før jeg kjenner at han har feber, og da er også allmenntilstanden dårlig. Så jeg har sikkert sendt han avgårde med feber, spesielt siden feber hos små barn regnes fra 37,5. Jeg syns jo han er varm hele tiden, men har funnet ut at jeg ikke kan måle han i hytt og gevær, han er normalt mye varmere enn meg.

Vet jeg derimot at han har feber så sender jeg selvfølgelig ikke i bhg.
Nettopp :) er tydeligvis vanskelig for enkelte å forstå. Snuppa vår er også varm av seg. Med en gang hun står opp fra senga er hun selvfølgelig varm og god, betyr da ikke at hun har feber.
 
Derfor jeg skrev litt! Vet jo at unger hoster og snørrer omtrent hele vinteren. Min gjør det ikke, men andre unger gjør det. Jeg hører an hosten når han hoster. Er det bare litt så kan han dra i bhg så fremst formen er på topp. Men renner snørret så vet jeg at han har godt av hjemmedag. Da blir han fortere sliten og formen er opp-og-ned.
Unger er forskjellige, jeg har en som snørret kan renne på i ukesvis. To egentlig, men de begynner å bli større, så det renner mindre, se snufser og tørker selv.

Så ja. Noen unger går i bhg selv om snørra renner. Fordi alternativt kunne de droppet bhg.

En litt stygg hoste kan sitte i lenge også. Har litt astmatiske tendenser som forverrer det. Men ikke så sjuke at de må være hjemme
 
Samme her. Normal temp på han ligger på 37,7 ca. Har blitt oppringt av bhg om at han har feber på 38,1 og hentet han. Da har han gjerne nettopp våknet fra dupp i varm vogn npr de har målt og ikke hatt mer tegn til feber i etterkant. Her er han rundt 39 før jeg kjenner at han har feber, og da er også allmenntilstanden dårlig. Så jeg har sikkert sendt han avgårde med feber, spesielt siden feber hos små barn regnes fra 37,5. Jeg syns jo han er varm hele tiden, men har funnet ut at jeg ikke kan måle han i hytt og gevær, han er normalt mye varmere enn meg.

Vet jeg derimot at han har feber så sender jeg selvfølgelig ikke i bhg.
Feber hos små barn regnes fra 38.0 . Normaltemp er mellom 36.5 og 37.5.
 
Om ungene skal være hjemme hver gang de hoster kan jeg slutte å jobbe, og starte hjemmeskole, for da kan ikke mine gå noe sted

Om de er sjuke så det virkelig renner over er formen dårlig (og de får feber) og selvsagt er de hjemme. Men hoste og snørr pågår det meste av sesongen fra september til mai
Samme her. Hosting og snørr er det jo omtrent annenhver uke hos oss :p skulle vi holdt henne hjemme hver gang det var tilfellet så hadde jeg strengt tatt aldri vært på jobb.
Er noe med at allmenntilstanden er en pekepinn da... M
 
Unger er forskjellige, jeg har en som snørret kan renne på i ukesvis. To egentlig, men de begynner å bli større, så det renner mindre, se snufser og tørker selv.

Så ja. Noen unger går i bhg selv om snørra renner. Fordi alternativt kunne de droppet bhg.

En litt stygg hoste kan sitte i lenge også. Har litt astmatiske tendenser som forverrer det. Men ikke så sjuke at de må være hjemme
Som sagt, min sønn snørrer ikke annet enn når han er forkjølet. Noe som kan være alt fra 1-6 ganger iløpet av vinteren ;) samme med hoste. Jeg har mulighet å ha han hjemme en dag hvis formen ikke er på topp. Men ser titt og stadig unger på hans avdeling som snørrer mye, eller hoster masse ;) Har fått en del smitte derifra ;)
 
Som sagt, min sønn snørrer ikke annet enn når han er forkjølet. Noe som kan være alt fra 1-6 ganger iløpet av vinteren ;) samme med hoste. Jeg har mulighet å ha han hjemme en dag hvis formen ikke er på topp. Men ser titt og stadig unger på hans avdeling som snørrer mye, eller hoster masse ;) Har fått en del smitte derifra ;)
Og som sagt. Unger er forskjellige.

Du synes det er rart/feil å se snørrete unger i bhg, siden din ikke er sånn. Andre unger rennet det av dersom det er en kald trekk, dvs hele vinteren. Derfor vil det alltid være unger det renner snørr av i en bhg. Det tar heldigvis vår på en strak arm, de vet at sånn er det bare

Og smitte fra en barnehage er ikke til å unngå uansett. Sånn er det når man samler mange folk. Da spres smitte. En fordel om alle holder syke barn hjemme, men likevel vil det smitte. Mye smitte spres før ungene er blitt syke også.
 
Back
Topp