Sender dere i barnehagen før fødsel?

Sissel_

Andre møte med forumet
Hei,

Vi har to barn som idag går i barnehage. Tredjemann er snart på vei og vi er veldig usikre på om vi skal holde de to andre hjemme de siste ukene før termin. Er mest redd for at det skal dukke opp smittetilfeller i barnehagen som gjør at en av våre barn blir satt i karantene og at dette skal påvirke om far får være med på fødselen (noe jeg er synes ville vært grusomt dersom han ikke får lov til, delvis pga tidligere tøffe fødsler). Hva gjør dere andre, sender dere i barnehagen de siste ukene? Og hvor mange uker holder dere de isåfall hjemme? Er det noen som vet om barn som har vært i nærkontakt med en smittet i barnehagen også utløser karantene for foreldrene sine?

Våre barn trives godt i barnehagen og vi vil jo aller helst at de skal få være der som normalt. Samtidig så hadde det også vært godt å ha de siste ukene alene hjemme til å slappe av og lagre krefter til fødsel og barseltid. Dette blir definitivt vanskeligere med to gutter hjemme som har høyt energinivå. Synes dette er et vanskelig dilemma. Så om noen har noen tips om hva de tenker hadde jeg satt stor pris på det:)

Last edited:
Nå har jeg født. Jeg hadde termin få dager før nedstengning av Norge. Barna var hjemme en uke, og det var slitsomt. Heldigvis fikk mannen ha hjemmekontor, men desverre Var ikke dette nok for å holde oss frisk. Først ble jeg forkjølet og så ble han syk. Min sønn ble syk etterpå det igjen. Jeg endte opp med å føde i isolat uten mannen. Det var litt dramatisk siden baby ikke ville vente og de på sykehuset ikke var klar til å ta oss i mot i tide. Det tar tid med full verneutstyr. På dagen 5 uker etter fødsel så var endelig min sønn tilbake i barnehagen. Selvfølgelig er man veldig bekymret for at babyen skal bli syk min datter var tilbake noen dager før han. Det er veldig slitsomt å ha dem hjemme rett før og etter fødsel. Man må bare krysse fingrene for at smitten er på vei ned.

Nå har jeg født. Jeg hadde termin få dager før nedstengning av Norge. Barna var hjemme en uke, og det var slitsomt. Heldigvis fikk mannen ha hjemmekontor, men desverre Var ikke dette nok for å holde oss frisk. Først ble jeg forkjølet og så ble han syk. Min sønn ble syk etterpå det igjen. Jeg endte opp med å føde i isolat uten mannen. Det var litt dramatisk siden baby ikke ville vente og de på sykehuset ikke var klar til å ta oss i mot i tide. Det tar tid med full verneutstyr. På dagen 5 uker etter fødsel så var endelig min sønn tilbake i barnehagen. Selvfølgelig er man veldig bekymret for at babyen skal bli syk min datter var tilbake noen dager før han. Det er veldig slitsomt å ha dem hjemme rett før og etter fødsel. Man må bare krysse fingrene for at smitten er på vei ned.

Så kjedelig å høre at du måtte føde på isolat uten mann:( Hvordan var denne opplevelsen for deg?

Så kjedelig å høre at du måtte føde på isolat uten mann:( Hvordan var denne opplevelsen for deg?
At mannen manglet var ikke fokus. Min mor ble med. Kjørte meg til sykehuset og var med meg til jeg fikk svar på korona test. Det som var dramatisk for meg var at hodet plutselig var på vei ut og jeg ble hjulpet over i en båreseng mot fødestue. Desverre veltet sengen og hodet mitt gikk i gulvet. Det ble en veldig smertefull opplevelse. Men babyen var et press og så var hele babyen ute. Så det gikk greit.
Det kjipe var å ikke kunne ha besøk på fødestue. Lå på rom helt alene.
Det var jo også litt deilig å få helt fred fra unger og bli kjent med den lille

Vi venter med barnehage til fødselen er overstått. Skulle gjerne hatt noen dager hjemme alene for å samle krefter før fødsel, men vil heller unngå eventuell smitte, både for vår egen del og for de som skal passe storesøster under fødselen.

Back
Topp