sen språkutvikling og snart 3 år, noen med erfaringer å dele?

pernille85

Glad i forumet
Himmelbarn
Har en gutt som blir 3 i september som har sein språkutvikling. Han viser til å forstå alt som blir sagt til ham, men har ikke mer enn 20 ord som han bruker, som "hjelpe meg", "ja/nei", "brombrom" m.fl. De nevnte det på den siste samtalen i barnehagen, men da var han knapt 2 1/2 så ville se det ann til høsten og eventuelt koble inn logoped da.

Siden samtalen i vår har ikke språket kommet noe særlig mer. jeg har selv snakket med logoped gjennom jobben (er lærer) og fått høre at det ikke så mye å gjøre når de er så små. De skal jo ikke si opp igjen etter hva jeg sier, siden de da kan velge og slutte å snakke siden det så mye fokus på det. Så undrer da på hvordan en evntuelt logoped vil jobbe med han til høsten.

Vi har sjekka hørselen hos legen, (etter ørebetennelser) men vurderer også å ta en hørselstest hos helsesøster, men har hører godt det som blir sagt av andre så ser ut til at han får med seg endel. Han viser også normal begrepsforståelse til alderen å regne.

Hvordan har dere andre som har hatt unger med forsinket språkutvikling gått frem?

Vil legge til at vi snakker mye sammen i hverdagen, han svarer med ja og nei o.l. og vi synger og han elsker å bli lest for, men språket ser ikke ut til å komme med det første...

Får legge til at han prater mye, men lite og forstå :)

Jr. har forsinket språkutvikling.
Da han var litt over året hadde han åtte ord, men så sluttet han å bruke fem av dem og plukket ikke opp noen nye i løpet av året frem til han var 2.
Han "bablet" ikke heller, det som kalles protospråk og er "øving" før prating, altså "gagagaga, blablabla, dadada" som er vanlig, men sa "hnyh" til alt, og brukte peking, mimikk og kroppspråk for å kommunisere.
Da han var 2 tok vi og barnehagen sammen kontakt med PPT, og fikk etterhvert gjennomført hørseltest, utredning hos PPT m.m.
PPT og øvrig fagpersonale (ved fagpedagogisk senter i bydelen) mente hele tiden at vi kunne "vente litt til", at det sikkert ville løsne av seg selv og at vi heller kunne fortsette prosessen om tre måneder eller så om vi ikke merket endring.
Vi ville ikke vente, men kjørte på - og da tok det ETT ÅR fra vi søkte til PPT til vi hadde vedtak på plass.
Mens vi ventet på svar begynte barnehagen med tegn-til-tale-trening.
Da han var 3 og begynte på storbarnsavdeling fikk han spesialpedagog 5 timer i uka, som ble økt til 7 timer + oppfølging av logoped da han var 4.
Han hadde STOR utvikling fra 3 1/2 til 4, og det går stadig fremover, men han ligger fremdeles noe bak de jevnaldrende og vi har akkurat vært gjennom første del av en ny runde hørseltester, samt har bedt om ny utredning hos PPT siden skolestart bare er et år unna nå.
Vi har tidligere også vært gjennom nevrologiske undersøkelser, EEG og ØNH-undersøkelser.
Foreløpig ser han ut til å være akkurat der han skal være på alle andre områder, så vi håper at det skal vise seg å være bare en liten forsinkelse, ukjent av hvilken grunn, og ikke toppen av et langt større isfjell.

Poenget er: Det lønner seg å stå på sitt. Det KAN være en helt vanlig forsinkelse, som PLUTSELIG løsner, men det KAN også være noe langt vanskeligere, og da er det ofte det endelige resultatet avhengig av hvor tidlig man setter inn tiltak.

kan han si setninger hvor han bruker 3 ord? når et barn er 3,5 år så burde de kunne det, på det tidspunktet kan det være aktuelt å begynne med språktrening av f.eks logoped. Å skulle starte utredning av alle 2 åringer som er sene er for meg helt bak mål og virkelig unyttig bruk av ressurser (her snakker vi altså 2 åringer hvor man ikke har andre utfordringer i kombinasjon med sent språk) 

Supert at han liker å bli lest for, har barnehagen satt i gang med litt språkgrupper? det burde de for å stimulere språket hans.

Takk for svar. Jeg jobber i småskolen så er stadig i kontakt med unger med forsinket språkutvikling, men har vært usikker på når det er noe å bekymre seg for eller ikke siden han enda ikke har fylt tre og utviklingen er så ulik på ungene i den alderen. Han begynner på ny avdeling i barnehagen etter sommeren, så da får vi snakke sammen om veien videre.

Han kan fint si f.eks. "mamma hjelpe meg" så han setter sammen til setninger, men han har fortsatt få ord. Mulig det er mer enn 20 ord han har med alle småord, men det som forundrer meg at han har hatt flere ord, men har sluttet å bruke dem, f.eks. har han brukt hundenes navn tidligere, men nå sier han bare vov vov, og en av de første ordene han lærte var traktor, men det slutta han å bruke og nå sier han bare brom brom til det også. Litt i samme gate som det du skriver Minerva.

Jenta mi er 3,5 år, og fram til sommeren i fjor, snakket hun lite, men gjorde seg noenlunde forstått. Da hun begynte på storavdeling i barnehagen i fjor høst, løsnet det ganske kjapt. Nå går skravla, og er stadig nye ord og fullstendige og til tider lange setninger.

Her  vi bor, og det er det sikkert flere plasser, så er det jo 2-årskontroll hos helsestasjonen når de er nærmere 2,5 år, fordi så mye kan skje på språkfronten det halvåret. Og alt kan jo ikke skje over natten. Hvis han skal over på storavdelig i barnehagen til høsten, ville jeg ventet noen mnd til før jeg oppsøkte hjelp.

Takk for svar Bubble og dere andre. Vanskelig å vite når det er unormalt eller ikke, hjelper ikke så mye når de andre ungene vi har omgang med skravler som noen fosser :) Han har tidligere lekt mye for seg selv på barnehagen, men løsna litt før sommeren og de mente også at han "snakka" mer i barnehagen, så trodde det skulle løsne nå som sommeren kom, men da avventer vi litt. Tar likevel kontakt med helsesøster bare for å sjekke hørselen en gang til. Flott å ha dere damene her inne å spørre om råd. Ha en super lørdagskveld :)

pernille85 skrev:
Takk for svar. Jeg jobber i småskolen så er stadig i kontakt med unger med forsinket språkutvikling, men har vært usikker på når det er noe å bekymre seg for eller ikke siden han enda ikke har fylt tre og utviklingen er så ulik på ungene i den alderen. Han begynner på ny avdeling i barnehagen etter sommeren, så da får vi snakke sammen om veien videre.

Han kan fint si f.eks. "mamma hjelpe meg" så han setter sammen til setninger, men han har fortsatt få ord. Mulig det er mer enn 20 ord han har med alle småord, men det som forundrer meg at han har hatt flere ord, men har sluttet å bruke dem, f.eks. har han brukt hundenes navn tidligere, men nå sier han bare vov vov, og en av de første ordene han lærte var traktor, men det slutta han å bruke og nå sier han bare brom brom til det også. Litt i samme gate som det du skriver Minerva.

Det er faktisk vanlig at barn slutter å bruke ord de tidligere har brukt, så der er han ikke den eneste. Han har mest sannsynlig langt flere ord enn hva du tror, det er nemlig slik at når et barn kan ca 50 ord begynner det å kunne legge sammen ord, men det er nesten umulig å telle ord. Vi har et barn som var sen i språkutviklingen, og da vi trudde hun kanskje kunne 10-12 ord, fikk vi telt at hun kunne minst 39 (dette ble gjort gjennom en studie som hun har deltatt i, ganske omfattende med video opptak og mange ulike øvelser). Jeg jobber selv på feltet og normal spranget er bare veldig stort, men klart vi måler barna våre med de rundt oss, og noen er jo bare veldig tidlig ute og da blir det jo bare enda tydeligere hvor mye senere andre er. Det kan for noen løsne veldig når de går over på stor avdeling hvor det er et større språkmiljø og barnet blir stimulert mer språklig. Det viktigste som man skal være obs på tenker jeg er at barnet ikke havner i mange vanskelige situasjoner eller blir frustrert på grunn av manglende språk. For eksempel om det går ut over det sosiale som at barnet ikke leker med noen andre så er jo det noe en burde se på, men altså språket alene synes ikke jeg er urovekkende enda, men godt du er obs på det og følger opp :)

Så lenge det er noen 2-3 ords setninger på plass, ville jeg nok tatt det opp med barnehagen før jeg gikk til PPT, spurt om de hadde merket seg noen spesielle "problemområder" og om de ikke kunne ha litt fokus på Snakkepakken, for eksempel.

Her dukket det som sagt opp 2 ords setninger først rundt 3 - 3 1/2, men i løpet av det neste halvåret eksploderte språket og plutselig snakket han i lange setninger.
Nå er det mer merkelig pustemønster (hiver noen ganger etter pusten etter hvert ord, slik at han mister tråden når han snakker), pussig setningsoppbygging (feil rekkefølge på ordene), litt dårlig uttale og så videre som er fokuset her, selve VILJEN til å snakke ser ut til å være godt på plass nå. :)

Takk igjen for gode tips og deling av erfaringer. Snakkepakken skal jeg nevnde når har starter igjen på barnehagen etter ferien :) Da aventer jeg litt med å gjøre så mye mer før samtale med barnehagen når han har gått litt i stor avdeling. Han opplever iblandt å bli frustrert over å ikke å bli forstått, men ved noen kontrollspørsmål med ja og nei så forstår vi hva han mener utifra settingen det sies i, men det kan jo være vanskelig å forstå for andre barn. Håper det snart løsner, så har jeg fått litt tips om det ikke skal gjøre det.

Hadde lovet meg selv at jeg ikke skulle sammenligne guttungen så mye med andre på samme alder, men det er jammen ikke lett å ikke gjøre det

Back
Topp