Sen oul? Og redsel for sa

MJH9701

Andre møte med forumet
Jeg har fått time til oul når jeg er 19+0 (altså når jeg starter i uke 20?) er dette sent? Har det noe å si i forhold til hva de kan se eller utregning av termin?

Har ett spørsmål i tillegg. Jeg er redd for sa/ma og kjenner på redselen stadig vekk. Har ikke opplevd det selv og kjenner heller ingen som har opplevd det men klarer ikke slippe på tanken om at dette ikke kommer til å gå bra. Har vært på to ultralyder og en jordmortime og alt ser helt normalt ut og det er en veldig aktiv akrobat der, men fortsatt føler jeg på meg at noe er feil eller kommer til å gå galt. Andre som har det sånn? Hvordan skal jeg klare å roe meg ned og tenke positive tanker?

OUL er helt vanlig mellom uke 18 og uke 20... siden du alt har hatt 2, er du mye mer rustet en andre..
Dessverre skjer det ting man ikke rår over og før uke 23 er det uansett ikke levedyktig dessverre.. Eneste man kan er å ta dag for dag/uke for uke..
Jeg er akkurat ferdig med en MA.. trodde jeg var uke 12, da hadde kroppen bynt utstøttelses prosessesen, UL viste 8 uker gammelt forster.. Før jul hadde jeg en SA i uke 5. Har en gutt på 3 hvor alt gikk greit til siste trimester.. da begynnte blodtrykk å stige å ente i eklamsi og hks i uke 36..
Poenget er ikke å skremme deg, men ingen av disse tingene hadde jeg kontroll på eller fikk gjort noe med.. man må bare leve som man pleier å håpe på det beste..

Jeg har også sen OUL, altså ikke før i uke 19. Har vært på UL to ganger tidligere og har fått bekreftet at alt så normalt ut da. Er i uke 14 nå og mange symptomer har begynt å avta.

Jeg var veldig engstelig i starten, men etter uke 12 har jeg brukt mye energi på å slappe av og tenke positivt. Forsøker å nyte tiden nå mellom lite plager og liten mage, føler meg endelig litt meg selv igjen etter 8 uker med kvalme og spying.

Men, kjenner av og til at panikken kan boble opp igjen og jeg har hatt/har en del mareritt om det.

Jeg prøver å tenke at dette går bra, og at alt er fint helt til jeg får beskjed om noe annet. Er førstegangs, så tenker at bekymringen i svangerskapet er starten på et helt liv med bekymring for ungen;) NB! Snakk med noen om hvordan du føler, JM, partner, venninne, svigermor eller mamma/pappa? Jeg snakket en del med bestemor i starten.

Jeg har fått OUL når jeg er 19+1. Synes også det er litt sent, var vel rundt 17+4 med førstemann. Det ser dog ut til at det er innenfor normalen.

Jeg har også ultralyd når jeg er 19+ et eller annet, nesten 20+ tror jeg. I forhold til SA/Ma har hele tiden holdt meg til en innstilling at dette rår jeg ikke over. Og det har hjulpet meg veldig å hele tiden holde fast ved den tankegangen.

Føler veldig med deg og har også veldig redsel for særlig MA. Er førstegangsfødende selv og ante ikke at MA var en greie før jeg ble gravid å begynte å oppsøke forum. Jeg prøver egentlig bare å unngå å lese tråder hvor historier om MA/SA blir delt da det bare gjør meg mer bekymret. Husk på at det ofte er de som har hatt dårlige opplevelser som deler de (absolutt bra for de som har opplevd det å kunne dele, så prøver på ingen måte å snakke ned de som gjør det) og at de aller fleste svangerskap som når 12 uker går bra:-) de sier jo det at så lenge man har hørt hjertelyd så lover det godt. Håper du klarer å senke skuldrene å nyte snart, det har hvertfall jeg klart å gjøre de siste par ukene:-)

Jeg har alltid fått OUL i uke 19, så det er nok normalen. Med de to første hadde jeg ikke TUL heller, så det var lenge å vente. Denne gangen fikk jeg TUL på sykehuset i uke 7, men føler egentlig ikke at det har gitt meg noe mer trygghet enn i de andre svangerskapene.

Du kan få time mellom 18+0 til 20+6 og det er innafor. Uke 19 er ikke sent - det er midt i mellom ;)

Jeg har også oul i uke 19..
Jeg har heller ikke vært på ultralyd tidligere, som jeg ser mange andre har vært.. men jeg kjenner også på en liten frykt for sa hver dag.. men nå prøver jeg å tenke positivt på det og heller slappe av.. teller ned dagene til oul, som er om 18 dager..

Jeg og har i uke 19 og noe. Hatt 19 og 20 ish på alle 3 :) skjønner bekymringen din, men som flere over her sier - det er ingenting vi rår over.. prøv å slapp av og nyt svangerskapet :)

I forhold til når man får ultralyd så fikk jeg vite sist svangerskap at de på sykehuset jeg hører til helst vil ha inn gravide i uke 19. Altsa 19+0-19+6. Dette fordi det tydeligvis skal være enklest å se og gjøre grundig undersøkelse av hjerte denne uken. Så helt innafor normalen å ha oul i uke 19.:)

Når det kommer til bekymringer er det lett å si at man må prøve å tenke positivt, men det er ikke alltid like lett å gjøre det. Har aldri opplevd ma eller sa før, men var veldig bekymret og redd for det i første svangerskap. Jeg prøvde å unngå å lese så mye om det på nett, jobbe med min ifødte pessimist og si til meg selv at alt kom til å gå bra. Kjøpte ting til baby for å gjøre det litt mer "ekte" for meg selv og for å få tankene over på at dette kommer til å gå bra.

Er utrolig gla i informasjon og det å ha kontroll. Så det var vanskelig å skulle gi slipp på begge disse på en gang. Men tanken om at det uansett ikke var noe jeg kunne gjøre gikk over til at da fikk jeg liksågodt prøve å glede meg og slippe litt opp på kontrollen.
:love7
Håper du klarer å senke skuldrene etter hvert og at det kanskje blir litt lettere iallefall når du begynner å kjenne baby sparke og styre inni magen.

Jeg hadde opprinnelig oul i uke 20+3 men fikk bytta til 6 dager før når jeg ringte sykehuset. Dem sa jo det at det skla gjøres mellom uke 18-21. Altså så var 20+6 fristen de gikk etter.

Jeg har fått oul 19+2. Syns også dette er sent i forhold til mine tidligere svangerskap, men da jeg spurte jordmor mente hun at de kunne se mye mere da enn uke 17 og 18 og anbefalte derfor dette:)

Den norske OUL er sånn sett ganske ubrukelig - beste tiden for fastsettelse av riktig termin er mellom uke 10-12. Beste tiden for å se skikkelig på hjertet er ETTER uke 20. Den norske OUL er et kostnadskompromiss, siden vi bare får én ultralyd - og er derfor satt i «midten». Så lenge du selv har noenlunde kontroll på syklus og vet ca når du har termin (+\- et par dager hver vei) så er det bare kjempebra med «sein» OUL - jo senere jo bedre får de sjekket hjertet.

Skulle egentlig ha når jeg er 19+0, men valgte å avlyse denne og heller ha når jeg er 19+5 :)
Da går jeg privat, og der får jeg ha med samboer, det får jeg ikke på sykehuset.

Jeg har i uke 19. Var på privat ultralyd forrige uke, så syns det er helt greit og det er innenfor normalen med OUL i uke 19 og 20. Skjønner at det kan virke lenge å vente om man ikke har vært på tidlig ultralyd eller andre private ultralyder før det.

Jeg har faktisk fått oul 17+6 denne gangen. Syntes egentlig det var litt i overkant tidlig, har vært i uke 19 før.

Back
Topp