Sen legetime

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Har styrt med fastlegebytte og diverse etter at graviditeten ble en realitet. Ville se liv på tul før jeg bestilte legetime, og fikk i dag vite at de ikke har noe ledig før 31.mai. Vil da være 15 uker. For min del spiller det egt ingen rolle, men blir stressa mtp henvisning til oul..håper de har kapasitet slik at vi får den i uke 17-19 som er vanlig selv om første kontroll blir såpass sen.... :nailbiting: Hvor lenge i forveien har dere fått henvisning?

Jeg holder til i Tyskland, så vi har gynekolog her med mulighet for ultralyd hver gang vi er på kontroll. Forsikringen betaler på første kontroll, i uke 20 og i uke 30 :) Men vi kan kjøpe hver gang om vi ønsker det.

Prøvde du å forklare situasjonen til legekontoret? Kan evt jordmor henvise til OUL? Det er kanskje litt kort varsel, men det bør jo gå likevel. Folk får jo time til TUL før det er gått 1 uke :)

Jeg holder til i Tyskland, så vi har gynekolog her med mulighet for ultralyd hver gang vi er på kontroll. Forsikringen betaler på første kontroll, i uke 20 og i uke 30 :) Men vi kan kjøpe hver gang om vi ønsker det.

Prøvde du å forklare situasjonen til legekontoret? Kan evt jordmor henvise til OUL? Det er kanskje litt kort varsel, men det bør jo gå likevel. Folk får jo time til TUL før det er gått 1 uke :)

Nei, jeg fikk bare time ved å henvende meg elektronisk..men skrev jo hvor langt jeg var osv.. Har det noe å si at blodprøve osv tas noen uker etter «normalen», tro?!

Ring dem og snakk med dem :)

Sniker fra augsut. De er pliktig å gi deg time innen en uke etter henvendelser når det gjelder noe med svangerskap. Det ga jordmor beskjed om da mitt legekontor brukte en måned å gi meg svar

Sniker fra augsut. De er pliktig å gi deg time innen en uke etter henvendelser når det gjelder noe med svangerskap. Det ga jordmor beskjed om da mitt legekontor brukte en måned å gi meg svar

Da også til fastlege, eller bare til en eller annen vilkårlig?

Mtp blodprøver og slikt er det ikke for sent om de blir tatt i uke 15, det står bare at enkelte av dem må tas etter uke 12 :-)

Oul MÅ ikke være mellom uke 17-19, men det skal vell være før utgangen av uke 21 (mener jeg).
Forrige svangerskap hadde jeg oul i uke 20, og det var vanskelig med målinger, men de fikk sett at det ikke var noe spesielt med hjertet eller nakkefold feks, så fikk ny time i uke 22, for å datere. Mini lå så krøllet første gangen...

Men jeg ville ringt dem og snakket med dem for å høre om en tidligere time, evt om du kan gi beskjed til legen om henvisning til oul før du kommer på time?

Jeg skal på første time i dag. Er 14+1. Var som deg, ville se at alt stod bra til på ul i uke 12 før jeg begynte jordmortimene. Mest spent på om jeg får fødeplass på Ullevål. Håper det:)

Mtp blodprøver og slikt er det ikke for sent om de blir tatt i uke 15, det står bare at enkelte av dem må tas etter uke 12 :)

Oul MÅ ikke være mellom uke 17-19, men det skal vell være før utgangen av uke 21 (mener jeg).
Forrige svangerskap hadde jeg oul i uke 20, og det var vanskelig med målinger, men de fikk sett at det ikke var noe spesielt med hjertet eller nakkefold feks, så fikk ny time i uke 22, for å datere. Mini lå så krøllet første gangen...

Men jeg ville ringt dem og snakket med dem for å høre om en tidligere time, evt om du kan gi beskjed til legen om henvisning til oul før du kommer på time?

Skjønner.. Skal se om jeg tar en telefon og undersøker.. Samtidig har de jo 3-4 uker fra timen til «vanlig tid» for oul, så skulle kanskje tro det skulle være mulig å få time innen da..

Jeg skal på første time i dag. Er 14+1. Var som deg, ville se at alt stod bra til på ul i uke 12 før jeg begynte jordmortimene. Mest spent på om jeg får fødeplass på Ullevål. Håper det:)

Godt å høre at jeg ikke er alene:p Gikk det bra på timen for deg? Håper du får plass der du ønsker!

Det var jordmor som henviste meg til UL, henvisningen ble sendt i uke 14 og fikk timen i posten innen uke 16;) fikk UL i uke 19:)

Back
Topp