Sen første time hos jordmor?

Lillemyoslo

Flørter med forumet
Har termin 24. desember, fikk time til jordmor på helsestasjonen først i starten av september. Fikk beskjed om at det handler om pågang og at jeg må til fastlege. Går greit det, selv om jeg definitivt ønsket å få oppfølging av jordmor - men er dette vanlig? Syntes det høres så sent ut? Jeg er førstegangsgravid og bor i Oslo.

Har termin 24. desember, fikk time til jordmor på helsestasjonen først i starten av september. Fikk beskjed om at det handler om pågang og at jeg må til fastlege. Går greit det, selv om jeg definitivt ønsket å få oppfølging av jordmor - men er dette vanlig? Syntes det høres så sent ut? Jeg er førstegangsgravid og bor i Oslo.
Oi, det hørtes veldig sent ut! Jeg har vært hos jordmor i uke 8, uke 16, uke 24, uke 28, uke 32 og skal snart i uke 36. I tillegg har jeg vært hos fastlegen for blodprøver og på sykehuset for to ultralyder. Jeg bor i en helg annen del av landet, men det kan vel hende det er så mye pågang i Oslo at fastlegene må ta unna.

Anbefaler definitivt at du får deg timer hos fastlegen som kan følge deg opp løpende gjennom graviditeten. Både for din egen del mtp informasjon, men også for å sjekke helsa og tilstanden på baby. Masse lykke til!

Det er dessverre litt typisk Oslo, ja. Fikk også sen time forrige gang og måtte bruke legen mer, men denne gangen var jeg heldig.

Det er dessverre litt typisk Oslo, ja. Fikk også sen time forrige gang og måtte bruke legen mer, men denne gangen var jeg heldig.
Kan jeg spørre når du fikk time denne gangen? Jeg bor i Oslo og fikk første time i uke 24. Ringte ganske kjapt etter positiv test og spurte om å få tidligere så jeg skulle slippe å gå så mye til fastlegen, men 24+0 var altså det tidligste jeg fikk :rolleyes:

Kan jeg spørre når du fikk time denne gangen? Jeg bor i Oslo og fikk første time i uke 24. Ringte ganske kjapt etter positiv test og spurte om å få tidligere så jeg skulle slippe å gå så mye til fastlegen, men 24+0 var altså det tidligste jeg fikk :rolleyes:
Jeg fikk i midten av mars - kan det ha vært til uke 18? Rettelse: Tror jeg var 24 uker på vei! Hadde jo første kontroll hos legen (må jo uansett ta blodprøver da), og så var vel de neste TUL og så OUL, så det gir mening. Tenkte det var ganske raskt egentlig, med tanke på at man da bare må til legen én gang?

Last edited:
Jeg fikk i midten av mars - kan det ha vært til uke 18? Rettelse: Tror jeg var 24 uker på vei! Hadde jo første kontroll hos legen (må jo uansett ta blodprøver da), og så var vel de neste TUL og så OUL, så det gir mening. Tenkte det var ganske raskt egentlig, med tanke på at man da bare må til legen én gang?
Ja, jeg hadde også første kontroll hos legen som forsovet er helt greit. Men blir litt misunnelig på de som bor i kommuner der jordmor tar oppfølgingen helt fra uke 6-7, og ut svangerskapet! Vet at det er mange grunner til det, ofte at det er veldig få fastleger og at kommunene prioriterer svangerskapsomsorgen☺️

Jeg har termin 5 januar og fikk heller ikke noe UL før midten av september. Bor i Oslo
De kunne strekke seg til en telefonsamtale nå i slutten av mai, da jeg sa jeg hadde mange spørsmål osv som 38 år og førstegangsfødende.
Når det skal sies var jeg til en lege på privat legekontor for å ta blodprøver. Men han kunne ikke svare på noe av det jeg lurte på; måtte google seg frem gjennom hele timen.
Litt lenge å vente til september for å få informasjon og UL så jeg kommer til å betale for å gjøre det privat dessverre

Back
Topp