Sen første kontroll

Emilie2015

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Jeg fikk ikke svangerskapskontroll hos jordmor i kommunen før i uke 24 og jeg får ikke legetime før om 4 uker. Da er jeg 16/17 uker på vei...

Er det noen andre med sene kontroller? Jeg blir litt bekymret med tanke på henvisning til ordinær ultralyd. Er det noen blodprøver etc som er viktig å ta tidlig i svangerskapet? Jeg finner ikke så mye info på nettet.

Jeg hadde førte kontroll hos legen i ule tolv! Mener de burde tatt deg inn da pga blodprøvene! Har jordmortime i uke 16, som er vanlig her! Men mener du kan søke om fødeplass selv! Usikker hvordan du gjør det, men husker jeg leste noe om det når jeg dreiv å fant ut hvor jeg ville føde!

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller
Her står litt om de ulike kontrollene.

Du må stå på kravene dine, og si at du SKAL ha en legetime og jordmortime tidligere, de må finne tid tidligere. Si på helsestasjonen at du ikke har fått legetime, og motsatt. Det skal jo også sendes henvisning til oul, og den skal jo normalt være mellom uke 17 og 19....

Har du mulighet til å ringe legen en morgen og be om akutt time??

Har legen din e-konsultasjon på helsenorge.no kan du sende en melding der og forklare situasjonen, kanskje han/hun da vil ha deg inn tidligere. Helsekort for gravide skal du også ha, med nødvendige opplysninger. Skulle det skje noe med deg, så er det et papir som ikke bare viser helsepersonell/leger at du er gravid, men som også gir annen info som kan være nyttig.

I Bergen Kommune har som mål at alle som tar kontakt før uke 10, skal få time hos jordmor innen uke 16. Dette sa jeg da de var litt nølende med å gi meg time, da jeg skal til fastlegen i uke 12.

Dessverre tror jeg ikke det er et lovverk som sier noe om når man skal ha de ulike kontrollene, men det vanlige er det som jeg linker til øverst.

Lykke til med å mase på lege og helsestasjonen!!

Jeg har legetime uke 12 så jordmor 14, uke 16/17 var vel litt sent. Det hadde jeg syntes. Jeg ville også ringt å sjekket opp om en av de kunne tatt tidligere første kontrollen. Lykke til[emoji256]

Her har de bommet.
Du må ringe og få deg en legetime før det.
Hvis du ikke får det må de ihvertfall sende henvisning til oul nå.
Skjønner at du reagerer på det:(

Jeg hadde første kontroll i går
10 +3, da ringte jeg for to uker siden. Da så hun at da måtte vi sette opp time fort.

Andre kontroll hos jordmor blir uke 15.

Jeg var på første kontroll i dag 12+5 og min lege så at det var prøver som måtte ta i uke 12. Som folk over skriver er det viktig å få riktige papirer og få ul i uke 17-20 også. Høres rart ut at du må vente så lenge på kontroll. Jeg ville ringt å mast om time før.

Jeg var inne uke 8. Da mente legen min jeg var for tidlig ute og satte opp time til jeg var i uke 13. Pga endringer i skolen kan jeg ikke da så jeg ringte i starten av uke 11 og spurte om jeg kunne få timen i uke 12 istedet - fikk da time til uke 14. Da skal helsekortet fylles ut og henvisning til OUL sendes inn. Kjenner jeg er litt stressa ifht OUL og blodprøver. Synes du absolutt skal ta kontakt med lege slik at du får en tidligere time.

Hei! Jeg skulle ha time i uke 13 til lege- 14 til jordmor. Lege ble syk å fikk tilbud om ny time til lege 16+4. Ringte opp på legekontoret å spurte om det var noe poeng å komne så sent, å spurte ang. Blodprøver. Da fikk jeg beskjed om å komme å ta blodprøver nå i uke 13- å få resultat fra lege i uke 16. Urinprøve gidder jeg ikke ta før neste uke hos jordmor. Ring tilbake å spør ang. Blodprøver

Back
Topp