Semper dråper eller miniform?

Katkong

Andre møte med forumet
Lille her sliter veldig med mye luft i magen. Raper sjeldent, men promper mye når hun først får det ut.
Har vært veldig urolig pga det på dagtid, men sover som regel på natta. Er ikke kolikk :)
Noen som har lignende problem og prøvd dråper? Hun er 5 uker nå.
 
Vi ble ambefallt semper dråper av helsesøster :) har ikke brukt de så lenge så jeg har ikke nok erfaring med de, men jeg kommer gjerne med en tilbakemelding når vi har brukt de en stund.

Vi sliter selv med litt luft i magen, hun gråter som regel fra 20 på kvelden og holder på 1-2 timer. Tror enten det er luft eller en låsning ett eller annet sted siden hun ble tatt med sugekopp.
 
Først og fremst: prøv å få henne til å rape hvert måltid. Det kan ta lang tid å få opp rapen, men det hjelper veldig! :)

Jeg syns en kombinasjon av ammete og minifom har gjort underverker! 3 kopper te hver dag og 0,3 ml minifom per måltid (ikke natt). Prøvde å kutte ut en av delene, men da ble han mer urolig, så jeg kommer til å fortsette med dette en god stund. Han fiser mye mindre nå også :)

Hvis hun er urolig på kvelden fikk jeg et tips av hs om å gi oftere mat på dagtid. Selv om hun ikke virker så sulten.
 
Bi begynte å bruke semperdråper for ei uke siden. Ble anbefalt det fremfor miniform. Merka med en gang forskjell på henne. Kan ha en liten urolig periode på formiddagen med litt luft, men tidligere var det mange perioder om dagen med pressing, vridde seg og skrek. En ny baby med semperdråpene :)
 
Først og fremst: prøv å få henne til å rape hvert måltid. Det kan ta lang tid å få opp rapen, men det hjelper veldig! :)

Jeg syns en kombinasjon av ammete og minifom har gjort underverker! 3 kopper te hver dag og 0,3 ml minifom per måltid (ikke natt). Prøvde å kutte ut en av delene, men da ble han mer urolig, så jeg kommer til å fortsette med dette en god stund. Han fiser mye mindre nå også :)

Hvis hun er urolig på kvelden fikk jeg et tips av hs om å gi oftere mat på dagtid. Selv om hun ikke virker så sulten.
Tror jeg skal prøve ut dette;) drikker du teen til noen spesiell tid på døgnet da eller? Hvor lenge har du gitt minifom?
 
Tror jeg skal prøve ut dette;) drikker du teen til noen spesiell tid på døgnet da eller? Hvor lenge har du gitt minifom?
Jeg har en kopp morgen, midt på dagen og kveld. Jeg har gitt minifom i snart 3 uker. Merket effekt etter noen dager. Men det var ikke før jeg begynte med ammeteen at det virkelig ga effekt. Han fiser jo fortsatt litt, men uten så mye gråt. Jeg drikker kaffe også, så jeg har ikke kuttet koffein :)
 
Her var det semper dråpene som fungerte best :)
 
Blir litt usikker nå, det er babyen som skal ha 10dråper før hvert måltid sant? Har fått miniform for han har så vondt i magen. Hvor lenge skal han få dråpene? Hun på apoteket var jo helt fjern. Takk for svar :)
 
Blir litt usikker nå, det er babyen som skal ha 10dråper før hvert måltid sant? Har fått miniform for han har så vondt i magen. Hvor lenge skal han få dråpene? Hun på apoteket var jo helt fjern. Takk for svar :)
Det er babyen som skal ha dråpene :) rist flaska godt! Og ha den i kjøleskapet :) dråpene gis så lenge det er behov.
 
Jeg brukte miniform av den grunn at det var kunn den de hadde på apoteket. Jeg syns den var veldig god :) vesla kavet mye i søvne og lå å trøkte uten å få noe ut. Hun fikk til hvert måltid og etter 4 dager var hun helt fin igjen og hadde gode bleier uten å måtte kjempe så :)
 
Last edited:
Jeg brukte miniform av den grunn at det var kunn den de hadde på apoteket. Jeg syns den var veldig god :) vesla kavet mye i søvne og lå å trøkte uten å få noe ut. Hun fikk til hvert måltid og etter 4 dager var hun helt fin igjen og hadde gode bleier uten å måtte kjempe så :)
Brukte du de bare i 4 dager til hun ble bedre da? Er så i tvil om å bruke miniform har hørt så mye forskjellig :( men vil ikke at lille skal ha så mye vondt i magen heller!
 
Brukte du de bare i 4 dager til hun ble bedre da? Er så i tvil om å bruke miniform har hørt så mye forskjellig :( men vil ikke at lille skal ha så mye vondt i magen heller!

Jeg leste at det var helt trygt å bruke for de stoffene som de advarte mot tidligere er fjernet :)
 
Brukte du de bare i 4 dager til hun ble bedre da? Er så i tvil om å bruke miniform har hørt så mye forskjellig :( men vil ikke at lille skal ha så mye vondt i magen heller!

For meg så er den trygg :) hvertfall den som selges i Norge :)

Ja, 4 dager, så hvis jeg så hun kavet litt senere fikk hun et par ganger bare, gikk fort over :)

Les også litt om utviklingstrinn, de er gjerne litt urolige rundt 5 uker lærte jeg :) er også en app, "the Wonder weeks" med en kjempegod oversikt over trinnene/ stadiene :)
 
Last edited:
Nå har vi prøvd semper dråper i litt over en uke, føler ikke det hjelper noe :( lille Jennie skriker 2 timer hver kveld :( får så vondt i mammahjertet mitt. Tok til tårene idag for jeg fikk så vondt av henne.

Det står på pakken på semper dråpene at de skal i ett måltid om dagen, har det noe å si når på døgnet man har de i? For vi har prøvd tidlig, midt på dagen og sent :(
 
Nå har vi prøvd semper dråper i litt over en uke, føler ikke det hjelper noe :( lille Jennie skriker 2 timer hver kveld :( får så vondt i mammahjertet mitt. Tok til tårene idag for jeg fikk så vondt av henne.

Det står på pakken på semper dråpene at de skal i ett måltid om dagen, har det noe å si når på døgnet man har de i? For vi har prøvd tidlig, midt på dagen og sent :(

Kan det være noe du spiser kanskje? Hvis hun har veldig vondt og sliter med å roe seg så går det jo an å gi litt sukkervann innimellom:) vet godt hvor vondt det gjør i mammahjertet å høre den fortvilte gråten:(
 
Kan det være noe du spiser kanskje? Hvis hun har veldig vondt og sliter med å roe seg så går det jo an å gi litt sukkervann innimellom:) vet godt hvor vondt det gjør i mammahjertet å høre den fortvilte gråten:(
Jeg ammer ikke :) men vi har kjøpt inn hipp, for nå har hun fått nan.
Mistenker at det er en låsning siden hun ble tatt med sugekopp :) men skal ringe helsestasjonen på mandag. Sukkervann var ingen dum ide, hvor kjøper man det?
 
Jeg ammer ikke :) men vi har kjøpt inn hipp, for nå har hun fått nan.
Mistenker at det er en låsning siden hun ble tatt med sugekopp :) men skal ringe helsestasjonen på mandag. Sukkervann var ingen dum ide, hvor kjøper man det?

Aurora får mer luft i magen av Nan enn av Hipp:) men synes hun gulper litt mer av Hipp (men heller det enn magevondt) :)
 
Jeg ammer ikke :) men vi har kjøpt inn hipp, for nå har hun fått nan.
Mistenker at det er en låsning siden hun ble tatt med sugekopp :) men skal ringe helsestasjonen på mandag. Sukkervann var ingen dum ide, hvor kjøper man det?

Prøv nan ha1 fra apoteket kanskje? Den skal være lettere fordøyelig enn nan og hipp.. Sukkervann lager du selv ved å koke opp 1dl vann og blande i 1 ss sukker, og så gir du 2 ml av blandingen med sprøyte eller skje når den er lunken:)
 
Prøv nan ha1 fra apoteket kanskje? Den skal være lettere fordøyelig enn nan og hipp.. Sukkervann lager du selv ved å koke opp 1dl vann og blande i 1 ss sukker, og så gir du 2 ml av blandingen med sprøyte eller skje når den er lunken:)
Innså etter at jeg posta "sukkervann kan man lage selv" haha :p kløna meg ;) ooh kanskje jeg skal prøve nan ha også ;) takk for tips :D
 
Back
Topp