Selvstimulering og små barn

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Har du noen erfaring med det? Hvor gammelt var barnet /barna?

Mener du onani?

Ok, det er jo i praksis en slags barneonani og er helt normalt. Kan begynne ganske tidlig. Vår var veldig opptatt av tissen sin ved bleieslutt.. da ble den mer tilgjengelig.. prøver å ikke påføre skam ved å stoppe han, samtidig som jeg forteller at kose med tissen er noe man gjør alene, det er privat...

Datteren min gjør det og, vi legger ikke så mye i det. Hun er 21 mnd. Men jeg er glad for å høre at det er normalt. Først trodde jeg hun klødde, men hun legger seg på magen med henda foran bleia og "jokker" foreløpig kun før hun skal sove, så alene. Men vil nok rettlede litt i den retning at det er helt i orden, men da alene om det blir andre steder og.

Datteren min har gjort det masse, hun begynte en gang mellom 1 og 2 :) noe spesielt du lurer på? det er i hvertfall normalt, men man kan jo prøve å lære at det finnes tid og rom for det, men samtidig ikke gjøre det til en skamfull handling :)

Det blir jo i utgangspunktet onani, det er i grunn helt normalt, også tidlig. De kommer også i den «Vil du se på min så kan jeg se på din»alderen, også helt normalt og en del av utforskingen til barn.

Man bør alikevel være obs på det for overdreven adferd som gentatt gnikking, at de gjemmer seg for å ta på seg selv, har seksuelt språk osv kan re varseltegn.

Takk for svar. Hvordan har det blitt håndtert i barnehage / skole ?

Takk for svar. Hvordan har det blitt håndtert i barnehage / skole ?

Nå har jeg vært borti alt fra ekstreme timfeller som følge av vold og missbruk til naturlig «klåing» i min jobb (skole) vi ser an, de små på 1trinn sier vi ikke stort til, de er alltid innom denne perioden i 1klasse, de skal se på hverandre, utforske og snakke, det er helt normalt, da kommenterer vi ofte at «sånn trenger vi ikke gjøre på skolen» uten å gjøre noe stort ut av det[emoji5] om det vedvarer så må vi ta en prat der vi forteller at vi ikke kan kle oss nakne ute blant folk at det er peivat og at man selv eier kroppen sin og derfor ikke trenger å vise den til andre, ved tilfeller der de gnir og rir på ting pleier jeg gå rolig bort, å fortelle stille at man ikke trenger gjøre slikt i klasserommet/skolegården og at det er lov å gå på do en tur[emoji5]

Nå har jeg vært borti alt fra ekstreme timfeller som følge av vold og missbruk til naturlig «klåing» i min jobb (skole) vi ser an, de små på 1trinn sier vi ikke stort til, de er alltid innom denne perioden i 1klasse, de skal se på hverandre, utforske og snakke, det er helt normalt, da kommenterer vi ofte at «sånn trenger vi ikke gjøre på skolen» uten å gjøre noe stort ut av det[emoji5] om det vedvarer så må vi ta en prat der vi forteller at vi ikke kan kle oss nakne ute blant folk at det er peivat og at man selv eier kroppen sin og derfor ikke trenger å vise den til andre, ved tilfeller der de gnir og rir på ting pleier jeg gå rolig bort, å fortelle stille at man ikke trenger gjøre slikt i klasserommet/skolegården og at det er lov å gå på do en tur[emoji5]
Så trist med førstnevnte :( i dette tilfelle er det snakk om barnehagealder og småbarnsavd. Kjenner også en i 2 klasse. Begge forsiktig og naturlig , men nok til at det legges merke til

Datteren min gjør det og, vi legger ikke så mye i det. Hun er 21 mnd. Men jeg er glad for å høre at det er normalt. Først trodde jeg hun klødde, men hun legger seg på magen med henda foran bleia og "jokker" foreløpig kun før hun skal sove, så alene. Men vil nok rettlede litt i den retning at det er helt i orden, men da alene om det blir andre steder og.
Nesten akkurat som sønnen min. Men han dytter kosen sin mellom beina. Han har gjort det hele tiden. Men var helt ekstrem når han hadde brokk. Da fikk han dyttet den inn selv. Hender han våkner om natta og gjør sånn. Heldigvis lite på dagen nå da.

Nesten akkurat som sønnen min. Men han dytter kosen sin mellom beina. Han har gjort det hele tiden. Men var helt ekstrem når han hadde brokk. Da fikk han dyttet den inn selv. Hender han våkner om natta og gjør sånn. Heldigvis lite på dagen nå da.
Mi har hatt brokk også, men ble operert som veldig liten. Men hun er ganske ekstrem nå, i en alder av 21 mnd. Men det er kun ved soving/legging. Har skjedd én gang i bæresele da hun satt på samboers rygg og holdt på å sovne. Ellers er det kveld/natt. Må jo innrømme at det er godt å høre at det er fler, og også at det er normalt. Noenganger virker det nesten som hun gjør det for å roe seg selv... Aner ikke.

Mi har hatt brokk også, men ble operert som veldig liten. Men hun er ganske ekstrem nå, i en alder av 21 mnd. Men det er kun ved soving/legging. Har skjedd én gang i bæresele da hun satt på samboers rygg og holdt på å sovne. Ellers er det kveld/natt. Må jo innrømme at det er godt å høre at det er fler, og også at det er normalt. Noenganger virker det nesten som hun gjør det for å roe seg selv... Aner ikke.
Ja det kan godt hende de gjør det for å roe seg ned. Min er operert for brokk 2 ganger. Han ble mer aktiv nå siste gangen.

Min er også veldig opptatt av tissen sin ved bleieskift, men tror det bare er fordi der er noe, men problemet er at hver gang han ser eller tar på den sier han æsj :p Desverre har vi sagt æsj så mange ganger fordi han tar på tissen når vi skifter bæsjebleier osv, såå nå tror nok alle i bhg osv at vi har lært han at tissen er æsj :p

Ja det kan godt hende de gjør det for å roe seg ned. Min er operert for brokk 2 ganger. Han ble mer aktiv nå siste gangen.
Stakars [emoji171] Lyskebrokk? Ga han uttrykk for smerte også andre gangen? Lillemor skrek og skrek fra 6 ukers alder og oppstart av jern. Oppdaget brokket, og dyttet det på plass 20+ ganger om dagen. Får enda vondt av å tenke på det, og det desperate ropet om hjelp i helsevesenet. De mente hun ikke hadde vondt, siden hun er jente. De tok grådig feil...

Min er også veldig opptatt av tissen sin ved bleieskift, men tror det bare er fordi der er noe, men problemet er at hver gang han ser eller tar på den sier han æsj [emoji14] Desverre har vi sagt æsj så mange ganger fordi han tar på tissen når vi skifter bæsjebleier osv, såå nå tror nok alle i bhg osv at vi har lært han at tissen er æsj :p
Dette har vi faktisk også opplevd! Enda vi ikke sier noe på at hun utforsker seg selv. Men hun var så fæl til å gni bæsjen utover en periode, og da ble det mye æsj og nei fra oss. I ettertid har hun et par ganger tatt seg der ved dusj/bad feks og sagt æsj. Så har jeg løst bare sagt at neida, det er ikke æsj, men bæsj er ekkelt. Håper på at det en dag gir mening [emoji4]

Stakars [emoji171] Lyskebrokk? Ga han uttrykk for smerte også andre gangen? Lillemor skrek og skrek fra 6 ukers alder og oppstart av jern. Oppdaget brokket, og dyttet det på plass 20+ ganger om dagen. Får enda vondt av å tenke på det, og det desperate ropet om hjelp i helsevesenet. De mente hun ikke hadde vondt, siden hun er jente. De tok grådig feil...
Uff da. Var nok lettere med gutt sånn sett. Jeg fant brokk i navelen og ingen hørte. Legen på hs fant brokk i lysken på en litt sen 6 ukers kontroll. Han hadde brokk i begge lysker. Nå han var 8 uker så fikk jeg ikke klemt på brokket i lysken og vi dro til fastlegen. Derfra rett på Ullevål og operasjon dagen etter. Da hadde han nesten slutta å sove og bare skreik.
Nå andre gangen så så han selv at det var vondt rundt beinet. Jeg tok da å sjekket lysken hans og fant ett brokk. Ringte Ullevål med en gang og fikk hjelp med en gang. Det brokket som kom tilbake var det samme som hadde gitt han så mange problemer første gangen. Han har også refluks ved siden av og er ofte hard i magen pga mefisiner. Skal snart til Ullevål pga det også. Men hard i magen kan trigge ett nytt brokk fikk jeg beskjed om. Så ble litt ekstremt her. Men første gangen var det faktisk en lege på legevakten som greide å si at han ikke hadde brokk. En uke etter ble han operert. Så ikke alle som har like mye peiling. Er det samme med refluks. Kun finni en lege som skjønner seg på symptomene hans. Han er snart 2 år og har samme type refluks som gravide og voksne får. Ikke lett å få ut det i helsevesenet. Håper Ullevål hører. Vi tilhører egentlig ahus.

Dette har vi faktisk også opplevd! Enda vi ikke sier noe på at hun utforsker seg selv. Men hun var så fæl til å gni bæsjen utover en periode, og da ble det mye æsj og nei fra oss. I ettertid har hun et par ganger tatt seg der ved dusj/bad feks og sagt æsj. Så har jeg løst bare sagt at neida, det er ikke æsj, men bæsj er ekkelt. Håper på at det en dag gir mening [emoji4]
Ja det er akkurat det han også gjør, tar seg på tissen full i bæsj, så gnir han det overalt :arghh: Prøver å si til han at tissen ikke er æsj, men å ta på bæsjen er æsj, men han er bare 1,5 år så han forstår ikke det enda :p

Back
Topp