Selvstendig næringsdrivende

Nepa

Andre møte med forumet
Er det flere selvstendig næringsdrivende her?

Selv har jeg ikke ekstra forsikring, siden vi har brukt mange år på å bli gravid ville det bli fryktelig dyrt. Men nå er altså spiren i magen, så da bør en vel tenke fremover etterhvert.

Er det sånn at en uansett får 65% av lønna? For hvor lang periode da?
Og kan vi også bruke en form for tidskonto? Evt jobbe litt ved siden av?

Mange spørsmål det her - håper det finnes noen ordensmennesker med litt oversikt over regler og systemer, for jeg er forvirra [8|]

Hei

Husk at det er av det som er tatt ut i lønn en bruker til å beregne hva du har krav på, ikke omsetningen. De fleste jeg kjenner som driver selv har ikke hatt mulighet til å "legge ned sjappa" i elleve måneder og har derfor overlatt store deler av permisjonen til pappaen. Da vi fikk nummer to var mannen selvstendig og det var ingen som sjekket om han jobbet litt, så vi tok en uoffisiell tidskonto på ham. Det har vi ikke hørt noe om siden. Når jeg tenker meg om så tror jeg at de 65 % er hvis du velger 42 uker, og at du kommer enda dårligere ut om du skulle velge 52 uker. Mannen min var iverfall skikkelig misfornøyd med det han fikk utbetalt.

Lykke til med videre informasjonssøk.

hei
jeg er var selvstendig og har nå pern.
det som er lurt nå er å forsikre deg for sykdom. dette kommer helt ann på hva du arbeider med. men vet du at du blir sykmelt før tiden da er det lurt. men du vil bare da få 65% i fødselspenger. etter ei stund kan du ta ut tidskonto,men da må du ha samme arbeid. kan ikke skifte jobb, da mister du så mye perm som du jobber.

for å finne ut hva du får i f.perm må du vite lønna di, 65% av det vil du få. eks lønn før perm 200000
lønn i perm 130000
lønn i 42 uker ca 11000 brutto (100%)
lønn i 52 uker ca 9000 brutto (80%)
PS : SKATTEN MÅ DU BETALE SELV. (forskuddskatt)

ble litt rotete dette men håper du forsto

Du finner all info du trenger på Trygdeetatens sider (http://www.trygdeetaten.no/ ), og her har du et lite utdrag:

"For selvstendig næringsdrivende beregnes stønaden som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Pensjonspoengtall er årlig arbeidsinntekt omregnet i forhold til grunnbeløpet for det samme året. Stønaden utgjør 65 prosent av denne inntekten. For å få rett til stønad utbetalt med 100 prosent må du ha tegnet frivillig tilleggstrygd på trygdekontoret. Forsikringen må være tegnet minst 10 måneder før fødselen eller adopsjonen."

Tusen takk for tips og råd!
Synes det er vanskelig å finne ut av hvilke rettigheter en har, og ikke minst hva som er lurt å gjøre. Men skal helt klart kikke nærmere på Trygdeetatens sider [;)]

Back
Topp