Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg er selvstendig selv og det er min samboer også... Har brukt en del tid på å sette meg inn i systemet, og slik jeg har forstått det trenger man ikke egen forsikring for å få mer foreldrepenger. Har man først jobbet 6 måneder av siste 10 enten man er selvstendig eller ikke så har man da retten på foreldrepenger, og får utbetalt 100% av inntekt. Den eneste forskjellen slik jeg har blitt forklart det er at som selvstendig får man utbetalt sin gjennomsnittelige månedslønn de siste 3 årene, så har man dermed gått veldig opp i lønn fra i fjord til å år kan det derfor hende at det man får utbetalt blir mindre en 100% av den måneds inntekten du har akkuratt nå. (Det er kanksje her forsikringen kunne vært nyttig?) Jeg har selv ikke forsikring, og har kun jobbet i et halvt år da jeg tidligere har vært student, så jeg har derfor krav på foreldrepenger, og de regner det jeg får utbetalt ut ifra gjennomsnittelig månedsinntekt siden jeg begynnte å jobbe.Siriuspus skrev:
Har nøyaktig samme krav på svangerskapspenger også, eneste forskjellen er at for selvstendige kommer pengene direkte fra NAV og ikke gjennom arbeidsgiveren.
Er en stooor forskjell på hva man har krav på når det gjelder sykepenger da. Så tror dudet er muligheter for at du kan trenge å bli sykemeldt i svangerskapet eller etter burde du ha forsikring... Ellers må man jo være sykemeldt i 17 dager før man får noe sykepenger i det hele tatt! Og etter det får man bare 65%...
Håper dette hjalp! Har brukt mye tid på å lete gjennom alt av info på nettsidene til NAV, Er utrolig kronglete! Dette er ihvertfall det jeg har forstått av systemet så langt, men jeg ville selvsagt dobbeltskjekka dette med noen som faktisk jobber hos NAV tilfelle ;D
Grunnlaget for beregningen av foreldrepengene skal som hovedregel
tilsvare gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten
din de siste tre årene. NAV skal likevel alltid vurdere om denne
inntekten er representativ ut i fra opplysninger om arbeidssituasjonen
din som du gir på søknadstidspunktet. Dersom arbeidssituasjonen
eller virksomheten din er varig endret slik at inntekten din
også er endret, kan NAV legge inntekten du har når stønadsperioden
starter, til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for
beregningen av foreldrepengene."
Fant ikke noe info om denne forsikringen, eller hvorfor man skal trenge denne for å få 100% foreldrepenger... Kanskje det er noe spesielt i ditt tilfelle siden du har blitt fortalt dette? Ikke vet jeg, for alt jeg vet kan du ha helt rett! Er det ulik praksis for utregning fra sted til sted? Rart at du og jeg har blitt fortalt ulike ting isåfall...
Er sannelig ikke lett å forstå seg på systemet :)