Selvfølge å få gave av foreldre?

Perleonske_94

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Marsboere 2020
Septemberlykke 2024
Tar dere det som en selvfølge å få og gi gaver til foreldre til jul?

Treffes rundt 3-4 ganger i året, noen ganger mer. Lite pga boavstand. Forholdet har endret seg til det dårligere det siste året grunnet årsaker i livssituasjonen vår som vi ikke ønsker å dele med dem. Økonomien er dårlig dette året og jeg vurderer å droppe alt av julegaver.

Hadde dere bare droppet å gi gave eller gitt beskjed om det pga økonomien?
Føler det er en selvfølge å fremdeles gi/få gave selvom forholdet ikke har vært så godt dette året.
 
Jeg ville nå heller sakt det som det er, at økonomien ikke tillater gaver i år. Tror de fleste har forståelse for det, og det kan fort bli opplevd som sårende å ikke få gave uten noe som helst forklaring på forhånd (hvis en har pleid å gi hverandre gaver hvert år tidligere). Og hvis dere ikke ønsker å utdype noe mer enn det så burde også familiene deres respektere det :)
 
Tar dere det som en selvfølge å få og gi gaver til foreldre til jul?

Treffes rundt 3-4 ganger i året, noen ganger mer. Lite pga boavstand. Forholdet har endret seg til det dårligere det siste året grunnet årsaker i livssituasjonen vår som vi ikke ønsker å dele med dem. Økonomien er dårlig dette året og jeg vurderer å droppe alt av julegaver.

Hadde dere bare droppet å gi gave eller gitt beskjed om det pga økonomien?
Føler det er en selvfølge å fremdeles gi/få gave selvom forholdet ikke har vært så godt dette året.
Forøvrig, de vet at de eneste som får gaver er nevøene mine. Dette pga stram økonomi.
 
Ville hvertfall sagt fra.
Men, ja for meg er det selvfølge å få gave av foreldre og gi. Ikke slle år vi har gitt likemye, men det er ikke det viktigste
 
Det er jo veldig naturlig for de fleste av oss å få og gi til foreldre, på samme måte som å gi til egne barn.
Vi er i en liknende situasjon, og har ikke råd til julegaver til alle. Velger å kun gi til barn (våre barn, min lillesøster på 3 og en fellesgave til min venninnes 3 barn, som for øvrig også er barnas firemenninger). Også får eldste gi til bestekompisen.
Har gitt beskjed om dette til de rundt oss, og de fleste har tatt det pent. Vi må rett og slett prioritere mat på bordet, og en fin jul for barna våre til tross for at det er trangt.
 
Vi hadde fått gave uansett, men jeg hadde gitt beskjed om økonomien ikke tillot å gi gave til de. De sier hvert år at de ikke trenger gave, men for meg blir det feil å ikke gi noe.
 
Hvis jeg ikke hadde hatt kontakt med mine foreldre hadde det vært unaturlig å både motta og gi gave. Nå er jeg et veldig tett forhold til de og både mottar og gir gave. De er tydelige på at de kun ønsker små symbolske gaver fra barna og ikke fra oss voksne (de vil at vi skal bruke penger på oss selv). Er andre familiemedlemmer jeg ikke har kontakt med og der verken gir jeg eller mottar gaver,
 
Tar dere det som en selvfølge å få og gi gaver til foreldre til jul?

Treffes rundt 3-4 ganger i året, noen ganger mer. Lite pga boavstand. Forholdet har endret seg til det dårligere det siste året grunnet årsaker i livssituasjonen vår som vi ikke ønsker å dele med dem. Økonomien er dårlig dette året og jeg vurderer å droppe alt av julegaver.

Hadde dere bare droppet å gi gave eller gitt beskjed om det pga økonomien?
Føler det er en selvfølge å fremdeles gi/få gave selvom forholdet ikke har vært så godt dette året.
Om økonomien ikke strekker til ville jeg nøyd meg med et julekort og gode ønsker. Eventuelt sendt med en liten og rimelig ting som en hyggelig gest, kanskje en pakke hjemmelagde pepperkaker som ungene har pyntet på eller noe slikt. Eller en marsipangris, de er dyre nok de... Det er jo greit med en liten oppmerksomhet, selv om den ikke skal koste mye penger.
 
Jeg ville absolutt gitt beskjed, for meg er det en selvfølge at foreldrene mine både gir og får gaver :)
 
Jeg hadde sagt i fra ja, om man bruker å gi blir det fryktelig rart om det plutselig ikke kommer noe, men tenker det er helt ok å kutte ut dersom økonomien tilsier det.
 
Foreldrene mine vet vi har litt stram økonomi så de sier det ikke gjør noe om de ikke får noe av oss til jul men vi kjøper nå en liten ting til de allikevel. De ønsker seg sjelden noe da de pleier å kjøpe det de vil når de vil og de føler de har alt de trenger. I år ønsker de seg bøker bare
 
Back
Topp