Selve uttaket!

Mammalaila

Glad i forumet
Er det noen som kan fortelle meg litt sånn detaljert hva som skjer på egguthentingsdagen? Både hva de gjør og hva som skjer rundt. Hvem er i rommet, er det som ved gyn undersøkelse at buksa skal av og man får noe over, hvor lang tid tar det, er det vondt, får man no mer meds en de man tar på forhånd osv osv? Mulig det er litt forskjellige fra plass til plass. Men jeg hører forøvrig til St.Olavs :)
Fikk sobril som jeg skal ta kvelden før før jeg legger meg. Og Oxynorm, Paracet, Ibux, dexametason og Zofran som jeg skal ta en time før vi skal dit.

På St Olavs må mannen levere prøve før det er tid for uttak, så blir dere tatt med inn helt innerst for å se på prøven. Dere får se helt kjapt hvordan det ser ut, og de snakker litt om IVF vs ICSI og lignende. Og de tar bilde av dere :)

Når de er klare for uttak går dere inn på rommet bak skyvedøren, skoene står igjen i gangen utenfor. Inne på det lille rommet kler du av deg og tar et klede rundt livet, og dere spriter hender. Mannen får sykehuskjortel. Du får ikke mer medisin i utgangspunktet. Så er det inn på rommet ved siden av, og opp i stolen. Det har stort sett vært en lege og en sykepleier, og labfolka er i rommet ved siden av der igjen og kommer og går litt. Det er et behagelig mørkt rom. Mannen står bak stolen, og det er skjerm så dere får se på. De ordner klart alt utstyret, setter inn den åpnetingen som ligner på et nebb, og du får lokalbedøvelse.

Så går de inn, punkterer hver av de gode eggposene. Det er litt kult, du ser røret gå inn i posene og suger ut det som er inni :p Innholdet går på små rør, som går inn på lab, hvor de sjekker for egg. De tømmer først den ene siden, så den andre. Underveis får du høre fra lab hva de finner, og når du er helt ferdig får du et endelig resultat fra lab. Da kommer de med en seng, så du forflytter deg over i senga og trilles inn på sengerommet nærmest døra.

Inne der ligger du og ser i taket en halvtimes tid, de har saft og sånn. Jeg har pleid å sende mannen på butikken/apoteket mens jeg venta. Når det er over er det en liten samtale med sykepleier, og så kan du dra hjem. Hvis de fant egg begynner du å gjøre klar til innsett noen dager senere, så da starter du på progesteron.

Det skulle vel være det meste..? De spør underveis om det gjør vondt, og si fra hvis det gjør vondt, du kan få mer medisin. Totalt sett har det vel tatt en times tid fra vi hadde time til vi dro, sånn grovt sett. På meg funket ikke pillene, så det første uttaket var skikkelig vondt, og jeg var overstimulert, og formen var elendig etterpå. På det andre uttaket fikk jeg intravenøs smertelindring, det var langt bedre. Selv om jeg var overstimulert da og var formen langt bedre, så da gikk jeg til byen med mannen før jeg tok bussen hjem alene. Gikk tur samme kveld :p

Jeg gikk fra sykeshuset til parkeringshuset og var med mamma på shopping på vei hjem jeg... (Mamma plukka meg opp på Lillestrøm, for samboeren hadde ett viktig kurs)
Så fra uttaket til jeg var med i butikker tok det halvannen time. Jeg merka absolutt ingenting jeg :)

Riksen gir mindre medisiner enn St. Olavs ser jeg. Jeg fikk ingenting på kvelden. Bare en halv Oxy., to Paracet og en Voltaren var alt jeg fikk.

Hele egguttaket mitt tok maks 10 minutter, og jeg merka ingenting nesten. Jeg synes at første innsett var myyye vondere. Det var vondt det. (Men andre merka jeg nesten ikke)
Jeg synes det var veldig fascinerende å ligge og se at de punkterte blæra og henta ut egg. Og fortløpende sa de når de fikk egg :)

Jeg grua meg vanvittig til det. Men jeg synes ikke det var særlig ille :)
Ikke direkte godt, men langt i fra ille vondt heller.

Jeg har kun hatt ett uttak. Så har dessverre ikke to og sammenligne med.

Så kan det være verdt å merke seg at om du har noen medisinske spørsmål, så burde du skrive de opp på forhånd og så må du stille de med buksa av i gynstolen. Man får ikke snakke med ivf-legene utenom ( men man får snakke med sykepleierne). Det er lett å glemme spørsmål i den litt spesielle situasjonen og ikke minst når man er full av medisiner.

Jeg hadde alltid med mannen under uttak ( men ikke alle innsett) og hans oppgave var å støtte meg og ikke minst: Få med seg alt som blir sagt. ( ikke rart konsentrasjonen reduseres for oss kvinner i den situasjonen.)

St Olavs brukte å ha en policy på at de ikke ringte hvis alt så bra ut og så fikk man vite hvor mange befruktede man hadde på innsettingsdagen.
De setter veeeeeldig sjeldent inn mer enn ett egg.
Denne ventetiden var uutholdelig lang.

Lykke til.

I Haugesund er der litt annerledes ser jeg.
Man får medisiner man skal ta en time før uttak. (Skal spørre om mer neste gang) man får og beroligende mens man venter på å komme inn. Kommer inn i rommet og der er embryolog, sykepleier og 1-2 leger. Du har full blære, skifter av under tøy og får et håndkle rundt deg. Mannen sitter bak deg. De gir bedøvelse og tar en side om gangen og man får vite antall egg ved prosedyrens slutt. Det var helt sykt vondt syntes jeg.. jeg gikk ikke som normalt før 3 dager etterpå.. Så hadde aldri klart å gå på shopping eller slikt. Vi hadde hotell og jeg slet meg ihjel med å gå tilbake. Her sitter vi bare og pratet litt med sykepleier etterpå, så er det hjem. Man kan få ligge der litt men jeg ville heller være på hotellet.

Nu var vi i Stockholm da og gjorde icsi/pgd. Prat med leger og sykepleiere før, under og etter selve uttaket. Måtte skifte til opr. Tøy både jeg og mannen. Mener å huske at dem tok vekt, Bt/p osv. Fikk en cocktail med tabletter som skulle taes først. Både smertestillende, kvalmestillende og beroligende. Deretter fikk jeg veneflon med mer medisin i, usikker på hva det var for en medisin, men fikk det før og under uttaket, direkte i blodet. Så fikk jeg lokal bedøvelse. Var såpass borte vekk at jeg bare husker bruddstykker av selve inngrepet, men mannen har fortalt om det i detalj i ettertid. Det eneste jeg syns var ubehagelig, var det spekelumet, merket ellers ikke så mye mer enn det. Ble koblet til overvåking og måtte ligge på sykehuset halve dagen. Fikk deretter dra på hotellet, hvor jeg tok mer smertestillende. Var litt øm og stikkinger I magen/eggstokker i neste dagene. Men det hindret meg ikke å dra på shopping, og det fikk jeg merke i ettertid, at det kanskje ikke var så lurt å traske mange km og drive på med shopping rett etter inngrepet. Uansett, så fikk vi tlf nr vi kunne ringe hvis man ble dårlig de påfølgende dagene. Pasientreiser ville at vi skulle reise tilbake til Norge igjen samme dag og reise frem og tilbake. Det nektet jeg. Ble værende i Sverige 1 uke. Og det er jeg takknemlig for. Var overhodet ikke i form til å reise til Norge igjen, samme dag. Direkte uforsvarlig. Så ble det innsett etter 5-6 dager og ble gravid på første forsøk. Nærmer meg termin per dags dato.

Tusen takk for fine lange svar dere :) Litt forskjellige erfaringer ser jeg. Regner selv med at jeg ikke får direkte smerter av det egentlig, men er ganske sikker på at kroppen reagerer på en eller anna måte :-P Har ved en tidligere anledning tatt prøver rundt eggstokkene og det var et helt annerledes ubehag man ikke kan beskrive. Og da begynner jeg å kaldsvette og blir kjempe kvalm. Men er vel det vi får kvalmestillende for ;)
Ja, dette med full blære! Hva da full blære liksom? Skal jeg drikke til jeg kjenner jeg må skikkelig tisse eller hva? :-P Blir jo redd jeg skal tisse på meg jeg hvis noen begynner å rote oppi der når jeg er tissetrengt :rolleyes: Men det var kanskje innsett bare det gjaldt?

Jeg måtte tisse rett før. Riksen. Der må man ha tom blære før uttak og full før innsett :)

Jeg tissa før sist innsett, MÅTTE bare, og da var innsettet vondt. Nå drakk jeg masse rett før, og fylte opp blæra, og da merka jeg nesten ingenting :)

Tusen takk for fine lange svar dere :) Litt forskjellige erfaringer ser jeg. Regner selv med at jeg ikke får direkte smerter av det egentlig, men er ganske sikker på at kroppen reagerer på en eller anna måte :p Har ved en tidligere anledning tatt prøver rundt eggstokkene og det var et helt annerledes ubehag man ikke kan beskrive. Og da begynner jeg å kaldsvette og blir kjempe kvalm. Men er vel det vi får kvalmestillende for ;)
Ja, dette med full blære! Hva da full blære liksom? Skal jeg drikke til jeg kjenner jeg må skikkelig tisse eller hva? :p Blir jo redd jeg skal tisse på meg jeg hvis noen begynner å rote oppi der når jeg er tissetrengt :rolleyes: Men det var kanskje innsett bare det gjaldt?
Full blære ved innsett :)
Da er det vel gå på do en time før og deretter drikke en halvliter vann de anbefaler. For min del var det stor forskjell på tom og full blære ved innsett, det var ganske ubehagelig med tom.

Mener å huske at man skulle ha tom blære ved uttak og full blære ved innsett. Ble mye forsinkelser innsett dagen, og med full blære var det virkelig en utfordring, men verdt det. Det handler vel om at dem skal se hva dem gjør. Selve innsett dagen var det også spekelumet som var ubehagelig, men ellers gikk det veldig fort.

Jeg gikk fra sykeshuset til parkeringshuset og var med mamma på shopping på vei hjem jeg... (Mamma plukka meg opp på Lillestrøm, for samboeren hadde ett viktig kurs)
Så fra uttaket til jeg var med i butikker tok det halvannen time. Jeg merka absolutt ingenting jeg :)

Riksen gir mindre medisiner enn St. Olavs ser jeg. Jeg fikk ingenting på kvelden. Bare en halv Oxy., to Paracet og en Voltaren var alt jeg fikk.

Hele egguttaket mitt tok maks 10 minutter, og jeg merka ingenting nesten. Jeg synes at første innsett var myyye vondere. Det var vondt det. (Men andre merka jeg nesten ikke)
Jeg synes det var veldig fascinerende å ligge og se at de punkterte blæra og henta ut egg. Og fortløpende sa de når de fikk egg :)

Jeg grua meg vanvittig til det. Men jeg synes ikke det var særlig ille :)
Ikke direkte godt, men langt i fra ille vondt heller.

Jeg har kun hatt ett uttak. Så har dessverre ikke to og sammenligne med.
Klarte du det etter egguthenting ? Hadde jeg aldri klart, jeg går jo i svime til ut på ettermiddagen jeg :hilarious:
Hadde gått i bakken vist jeg skulle på shopping :p
Men jeg blir jo helt i svime av de der smertestillende man får :hilarious:

Klarte du det etter egguthenting ? Hadde jeg aldri klart, jeg går jo i svime til ut på ettermiddagen jeg :hilarious:
Hadde gått i bakken vist jeg skulle på shopping :p
Men jeg blir jo helt i svime av de der smertestillende man får :hilarious:
Jeg var avrusa etter uttaket, de fungerte egentlig bare til uttaket var i gang den tåka. Så jeg var klar til å gå med en gang jeg, lå maks ti minutt i senga før jeg var rastløs :P
Bare fikk vite 7 egg og litt info, også var jeg ute av senga og på vei til bilen, de 200 metera til parkeringshuset.
Bare litt øm i magen, men kunne ikke sammenlignes med mensmurringer en gang.

Men nå har jeg gått fast på morfin preparater i 4 år, og sliter med mye kroniske smerter, så jeg er noe for meg selv sånn sett. Hehe.

Jeg var avrusa etter uttaket, de fungerte egentlig bare til uttaket var i gang den tåka. Så jeg var klar til å gå med en gang jeg, lå maks ti minutt i senga før jeg var rastløs :p
Bare fikk vite 7 egg og litt info, også var jeg ute av senga og på vei til bilen, de 200 metera til parkeringshuset.
Bare litt øm i magen, men kunne ikke sammenlignes med mensmurringer en gang.

Men nå har jeg gått fast på morfin preparater i 4 år, og sliter med mye kroniske smerter, så jeg er noe for meg selv sånn sett. Hehe.
Ja måtte fort hjem jeg og, lå ca 30 min 3 gangen før vi tik taxi til hotellet .. og der ble det sengen og sove

Ja måtte fort hjem jeg og, lå ca 30 min 3 gangen før vi tik taxi til hotellet .. og der ble det sengen og sove
Jeg lå maks ti minutt jeg, kunne ligge så lenge jeg ville. Men da var jeg for rastløs og klar for å reise hjemover :)

Jeg sov ikke noe før kvelden. Merka veldig lite, av hele uttaket :)
Og jeg grua meg noe helt fryktelig.

Tom blære ved uttak og full ved innsett hos Medicus også.
Jeg hadde ikke klart shopping etterpå, sov på hvilerommet halvannen time eller så i går før vi gikk ut. Jeg var så øm og mørbanket i magen at jeg gikk med sneglefart både i går og i dag, så vi reagerer tydeligvis veldig forskjellig. Fint om man greier å gå raskt og uten smerte etterpå, men greit å være forberedt på det motsatte også

Pleier å sove igjen på ettermiddagen også jeg, så jeg blir slapp av dette

Back
Topp