På St Olavs må mannen levere prøve før det er tid for uttak, så blir dere tatt med inn helt innerst for å se på prøven. Dere får se helt kjapt hvordan det ser ut, og de snakker litt om IVF vs ICSI og lignende. Og de tar bilde av dere
Når de er klare for uttak går dere inn på rommet bak skyvedøren, skoene står igjen i gangen utenfor. Inne på det lille rommet kler du av deg og tar et klede rundt livet, og dere spriter hender. Mannen får sykehuskjortel. Du får ikke mer medisin i utgangspunktet. Så er det inn på rommet ved siden av, og opp i stolen. Det har stort sett vært en lege og en sykepleier, og labfolka er i rommet ved siden av der igjen og kommer og går litt. Det er et behagelig mørkt rom. Mannen står bak stolen, og det er skjerm så dere får se på. De ordner klart alt utstyret, setter inn den åpnetingen som ligner på et nebb, og du får lokalbedøvelse.
Så går de inn, punkterer hver av de gode eggposene. Det er litt kult, du ser røret gå inn i posene og suger ut det som er inni

Innholdet går på små rør, som går inn på lab, hvor de sjekker for egg. De tømmer først den ene siden, så den andre. Underveis får du høre fra lab hva de finner, og når du er helt ferdig får du et endelig resultat fra lab. Da kommer de med en seng, så du forflytter deg over i senga og trilles inn på sengerommet nærmest døra.
Inne der ligger du og ser i taket en halvtimes tid, de har saft og sånn. Jeg har pleid å sende mannen på butikken/apoteket mens jeg venta. Når det er over er det en liten samtale med sykepleier, og så kan du dra hjem. Hvis de fant egg begynner du å gjøre klar til innsett noen dager senere, så da starter du på progesteron.
Det skulle vel være det meste..? De spør underveis om det gjør vondt, og si fra hvis det gjør vondt, du kan få mer medisin. Totalt sett har det vel tatt en times tid fra vi hadde time til vi dro, sånn grovt sett. På meg funket ikke pillene, så det første uttaket var skikkelig vondt, og jeg var overstimulert, og formen var elendig etterpå. På det andre uttaket fikk jeg intravenøs smertelindring, det var langt bedre. Selv om jeg var overstimulert da og var formen langt bedre, så da gikk jeg til byen med mannen før jeg tok bussen hjem alene. Gikk tur samme kveld