Selvbruningskrem...??

Påatt

Elsker forumet
Noen som vet hva anbefalingene er på dette?

Noen merker som er "tryggere" , altså innholder mildere ingridienser, enn andre?

Har fått beskjed om at man ikke skal ta noen form for selvbruningskrem når man er gravid. Man har sett en økt tendens til misdannelser hos foster til mødre som har brukt selvbruningskrem under svangerskapet. Ikke noe å gamle med tenker jeg, bare å holde seg unna[;)]

Har sittet å googlet temaet litt her og utifra det jeg leser så har det ikke latt seg påvise missdannelser til selvbruningskrem eller noen av stoffene i den, men de kan heller ikke avkrefte det og dermed er status per nå at gravide bør unngå å bruke det.. MEGET forvirrende info for å si det mildt.

Utifra det jeg fant så gjelder føre var prinsippet...

Men det er ikke påvist missdannelser knyttet til selvbruningskrem etter det jeg fant info om iallefall... Har du en kilde til mer info om det?

Gjelder det også slik bodylotion med mild selvbrunende effekt?

Skal til varmere strøk snart og hadde en plan om solarium før avreise, nå er heller ikke det anbefalt for gravide så tenkte kanskje litt selvbruningskrem for å slippe å stille helt blå og gjennomsiktig første dagene [:o]
Blir kanskje beste av to onde dette her...

Jeg så en dokumentar på nrk for noen måneder siden hvor de sa at det var påvist en økt tendens av kjønnslige misdannelser hos foster av mødre som brukte selvbruningskrem, men har ikke satt meg noe mer inn i det enn det... Jeg gidder i allefall ikke ta noen sjanser når det gjelder spiren min, så jeg går i ett med snøen for tiden[8D]

Nei absolutt ikke verdt å ta noen sjanser [:)]

Blir nok å spraderundt som et laken første dagene [:D]

Takk for svar [:)]

ÅÅ dette har jeg også tenkt på! Skal til Syden i Mai og ønsker heller ikke å se ut som blåmarmorert ut!
Så har tenkt tanken på solarium eller selvbruningsskrem. Vet ikke hva som er verst, å tenkte å google litt på det når turen nærmet seg. Men du kom meg i forkjøpet gitt![;)]

Hmm.. vi får vel heller bare være hvite da! Hadde nok ikke brydd meg hvis det bare er meg og samboer, men det er hele hans familie + venner![8|]

Er det så farlig å ta solarium da? I f.eks uke 14? Har lest at strålene går jo bare noen cm inn. Og at det som er farlig er at man blir så varm i solariumet! Hmm.. ikke å bli klok på dette![8|]

Tror ikke solarium er spesielt farlig for babyen, men det er jo farlig for oss selv da, pluss faren for pigmentflekker vist nok er stor...

Satser på gravidhormonene gjør at vi blir knallbrune i en fei første dagen [:)]

Skal man ta solarium må man i allefall sørge for at man ikke ligger så lenge av gangen slik at fosteret blir for varmt[:)] Ellers trenger bare UV strålene 0,5 cm inn i huden, men når du er gravid kan du lettere få pigmentflekker og ujevn brunfarge av solarium[>:]

Back
Topp