"Selger" på døren

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Alene med lille gullet mitt på 8 uker og det ringer på døren. Var litt opptatt med henne, så det tok litt tid og det ringte igjen på døren. Jeg gikk ned og åpnet, der stod det en utenlandsk mann. Han kunne ikke norsk, så det stod på en lapp at han trengte penger for han hadde ikke jobb. Han studerte og hadde kone og to barn. Han hadde julepynt med seg som han solgte. Litt forvirret sier jeg; beklager, men jeg har ikke kontanter. Han bare rister på hodet og snakker på sitt språk. Igjen prøver jeg å si at jeg ikke har kontanter, og synes situasjoner er veldig ubehagelig. Til slutt går han.
Bor i et fredelig nabolag og synes det hele egentlig er veldig upassende. Det er forholdsvis sent på kvelden, og man ringer da ikke på to ganger med mindre det er veldig viktig. Regner med dette ikke er ulovlig? Men for å være ærlig, synes jeg det burde være det...

Hvorfor skulle det være ulovlig? Det er jo bare å si nei. Synes det er bedre at de selger enn at de tigger.

Åpner ikke ;P

Har hatt flere sånne på døren. Ofte er de gjerne døve eller døvstumme ifølge lappen. Regner med det er løgn kun for å få sympati så man skal kjøpe noe. I tillegg til kanskje at de ikke snakker norsk og da slipper å prate. Er ofte østeuropeiske og regner med det er samme "gjengen" som tigger. Jeg synes ikke noe om det og kjøper aldri. Skal man gå på dører til folk så får det være med dokumentasjon på at du kommer fra et firma el. og ikke sent på kvelden.

Syns det er ubehagelig og veldig frekt å ringe på for sånt! Greit nok at disse spiller musikk på t-banen og går rundt med lapper rundtom i byen, men syns de har å respektere at man ikke vil bli forstyrret når man er hjemme.

Veldig ubehagelig når man er alene slik sent på kvelden ja. Er selv veldig mørkeredd og kryper nesten under sofaen hvis det ringer på døra på kvelden når jeg er alene, uansett hvem det er :-P

Der jeg bor er det mange slike som kommer på døra for ulike grunner. Sist var det til "kreftsaken" - men alt dette er svindling. Her har politiet oppfordet oss til å ringe dem om de dukker opp.

Jeg ringte politiet en gang vi fikk to veldig mistenksomme damer på døra. De sa flere hadde ringt om de samme i samme område. De ble glad for tips og skulle ta ei ekstra runde i området i løpet av den kvelden/natta..

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jeg åpner, sier høflig nei takk eller kjøper om det er noe jeg virkelig liker. Selv om man syns det er irriterende kan man fortsatt ta i bruk folkeskikken!

Så ekkelt når det er så sent på kvelden og de ikke tar hintet når man prøver å si nei. Skjønner godt at du syns det var ubehagelig.

Til vanlig bryr jeg meg ikke så mye om de som kommer på døra og selger. Er som oftest bare å si nei takk (noen har jeg kjøpt av), men nå i det siste har det vært noen skikkelig påtrengende som går rundt i nabolaget her. De blir direkte hissige når du sier nei, og noen av dem prøver å trenge seg inn døren (har pratet med politi, men er visst ikke mye de kan gjøre med mindre de tar dem på fersk gjerning). Så jeg er veldig glad for hundene mine i slike situasjoner. De er verdens snilleste, men bjeffer veldig når det ringer på, så da er selgeren litt skremt når jeg åpner døren :P

Har kjøpt eit par ganger når det har vore hyggelige folk som ikkje er frekke. Tenker at dei ikkje går rundt dør til dør fordi dei syns det er så gøy.
Av og til har eg sagt nei, og det har blitt respektert:)
Om nokon hadde dukka opp som oppførte seg truende eller frekt hadde eg nok vore kjapp med å låse døra og ringe politiet:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvorfor skulle det være ulovlig? Det er jo bare å si nei. Synes det er bedre at de selger enn at de tigger.
Han forstod jo ikke et høfflig nei. Hva gjør man da? Helt enig i at det er bedre at de selger enn tigger. Men jeg reagerte at det var såpass sent på kvelden, barn sover. Han ringte på to ganger. Og når jeg beklagde for at jeg ikke hadde kontanter og stod der med en 8 ukers gammel baby, rister han på hodet og hadde en holdning jeg synes er frekk. Greit nok om han hadde vært høfflig og gått når jeg sa jeg ikke hadde kontanter.

Til vanlig bryr jeg meg ikke så mye om de som kommer på døra og selger. Er som oftest bare å si nei takk (noen har jeg kjøpt av), men nå i det siste har det vært noen skikkelig påtrengende som går rundt i nabolaget her. De blir direkte hissige når du sier nei, og noen av dem prøver å trenge seg inn døren (har pratet med politi, men er visst ikke mye de kan gjøre med mindre de tar dem på fersk gjerning). Så jeg er veldig glad for hundene mine i slike situasjoner. De er verdens snilleste, men bjeffer veldig når det ringer på, så da er selgeren litt skremt når jeg åpner døren :p
Kanskje vi må få oss en hund vi og:p Låner en av og til:)

Så ekkelt når det er så sent på kvelden og de ikke tar hintet når man prøver å si nei. Skjønner godt at du syns det var ubehagelig.
Takk for du forstår! Synes det var veldig ubehagelig ja. Greit nok om han hadde tatt et nei for et nei, gjerne smilt og sagt god kveld som en normal høfflighet. Ubehagelig når man føler han ble sur og uhøffelig.

Jeg åpner, sier høflig nei takk eller kjøper om det er noe jeg virkelig liker. Selv om man syns det er irriterende kan man fortsatt ta i bruk folkeskikken!
Om de ikke går når du sier nei takk og står å rister på hodet, snakker på sitt språk og har en nedlatende holdning? Hva kjenner du på da? Greit nok om man har normal høfflighet, da hadde jeg jo aldri reagert. Men her var det flere ting jeg reagerte på.

Har hatt flere sånne på døren. Ofte er de gjerne døve eller døvstumme ifølge lappen. Regner med det er løgn kun for å få sympati så man skal kjøpe noe. I tillegg til kanskje at de ikke snakker norsk og da slipper å prate. Er ofte østeuropeiske og regner med det er samme "gjengen" som tigger. Jeg synes ikke noe om det og kjøper aldri. Skal man gå på dører til folk så får det være med dokumentasjon på at du kommer fra et firma el. og ikke sent på kvelden.
Helt enig! Det stod han studerte i norge. Hvordan kan man studere i norge når man verken kan engelsk eller norsk.

Back
Topp