Selge bolig

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Vi skal selge leiligheten vår etterhvert for å kjøpe enebolig. Vi skal så klart ha megler når vi selger for vi syns det er det tryggeste, men vet også at det koster en del. Men hvor mye koster det med megler og alt som hører med salg av bolig via megler?

vi betalte litt over 80 000kr for megler når vi solgte leiligheten vår. Da hadde vi ekstra markedsføring, en visning, 3 privatvisninger og alt det som er normalt ved salg :) Vi er super fornnøyd med megleren vi brukte. Verdt hver eneste krone.

Betalte fotograf og takstmann utenom.

80-100 000 kr var tilbudene vi fikk når vi solgte før sommeren. Kan anbefale å legge inn forespørsel på eiendomsmegler.no, da tar meglere kontakt med dere og gir et tilbud, litt som mittanbud.no. Vi hadde 3 meglere på besøk som la frem tilbud og pakken de hadde, så valgte vi en :) Vi valgte en som hadde salgsgaranti inkludert, slik at om vi ikke hadde fått bud på prisantydning innen 6 mnd slapp vi å betale noe til megler. Greit mtp veldig tregt marked!

(Vi solgte til godt over prisantydning etter en visning dog, heldigvis!)

Tror vi brukte 85.000 når vi solgte leilighet tidligere i år. Det var med visning, fotograf, takst etc :) men boligstyling tok vi oss av selv

110 000 til megler (inkludert fotograf) + 6000 for takstmann. Dette inkluderte salgsgaranti, som vil si garantert solgt til takst eller akseptert bud. Får man kun bud under takst trenger man ikke godkjenne dette bare for å få solgt, og man betaler ingenting til megler i dette tilfellet.

Vi hadde flere inne, men likte den ene mye bedre enn de andre. Tilfeldigvis den dyreste. :P

Hva er tryggere med megler? Det har vel kommet eller kommer noen nye regler, men da vi solgte for et år siden oppdaget vi at megler egentlig bare er et fordyrende mellomledd. Den største fordelen med å bruke megler er hvis du bor et sted med tregt marked, da vil megler kunne annonsere noe ekstra.

Vi brukte 6000 på takstmann og 16000 på å få megler til å hente inn papirer og sette opp kontrakt for oss. Hadde annonse på Facebook bare, fikk solgt raskt. Syns det var veldig greit å ha visning selv, megler kan jo aldri noe uansett.

Mye av fordelen med megler enn å selge selv er vel forsikringen og at ting går riktig for seg uten tull i etterkant. Hørt mange skrekkhistorier. Min mor har jobbet som det meste innen kjøpe og salg av bolig som feks megler inne forsikring av kjøp og salg og innen oppgjør( ja det er egen person som tar seg av sånt Og ikke megleren).

80-110 000 er nok relativt vanlig å måtte ut med. Tror nok også prisene varierer rundt om i landet, og at Oslo og sentrale østland er dyrest (men du får ofte mer for boligen din også i samme område da).

Solgte leiligheten vår i november. Betalte ca 80 000. Vi hadde flere meglere på besøk for å høre om hvordan de ville gå frem og selge leiligheten og hvilke pris de tok for jobben. Det var ganske store forskjeller , fra 70 000 - 100 000. Vi synes også det var store forskjeller på kvaliteten på meglerene som kom. Valgte til slutt den megleren vi hadde kjøpt enebolig av. Han lå relativt lavt i pris (fikk forhandlet frem litt lavere pris enn han tilbydde), virket tillitsfull, god til å selge uten å bli overivrig. Fikk godt over prisantydning så var veldig fornøyd. Min anbefaling er derfor å sjekke litt ulike meglere, bruke pristilbud som forhandling og ikke bare automatisk velge den billigste, men også se på kvalitet.

Prisen på megler variere som regel etter hvor i landet du selger samt verdien på boligen. De aller fleste meglere opererer med en fast sum +provisjon av salgssummen.
Det er billigere å selge selv gjennom f eks propr, men du kan risikere å miste potensielle kjøpere for det er fortsatt mange som er skeptiske til å kjøpe av noen som ikke bruker megler.

Mye av fordelen med megler enn å selge selv er vel forsikringen og at ting går riktig for seg uten tull i etterkant. Hørt mange skrekkhistorier. Min mor har jobbet som det meste innen kjøpe og salg av bolig som feks megler inne forsikring av kjøp og salg og innen oppgjør( ja det er egen person som tar seg av sånt Og ikke megleren).

Man kan tegne forsikring selv om man selger uten megler. Og den forsikringa er vel knapt verdt papiret den er skrevet på uansett, det å bruke megler fritar ikke deg som selger fra noe ansvar. Megler må gjøre grove feil for at noe er meglers ansvar.

Takk for svar alle sammen! :) Vi får takst på torsdag så blir veldig spennende å se hva leiligheten er verdt nå. Så blir spørsmålet om vi skal legge den ut for salg med en gang eller om vi skal vente litt, men det får vi diskutere da.

Takk for svar alle sammen! :) Vi får takst på torsdag så blir veldig spennende å se hva leiligheten er verdt nå. Så blir spørsmålet om vi skal legge den ut for salg med en gang eller om vi skal vente litt, men det får vi diskutere da.
Lykke til med takst og salg :)

Man kan tegne forsikring selv om man selger uten megler. Og den forsikringa er vel knapt verdt papiret den er skrevet på uansett, det å bruke megler fritar ikke deg som selger fra noe ansvar. Megler må gjøre grove feil for at noe er meglers ansvar.
Ja det veit man. Men nå skal forsikring følge med. Men man er ansvarlig selv for å dobbeltsjekke at alt er med som det skal. Min mor fikk selv igjen en del penger etter kjøpe av sin leilighet pga feil i informasjonen. Der tok megler skylden. Den forsikringen er for at alle skal følge seg trygge ved både kjøp og salg. Den forsikringen er verdt veldig mye og har hjulpet veldig mange. Kjenner flere enn mamma som har brukt den og fått igjen pga skjulte feil og mangler som selger måtte ha visst om før salg.

Brukte Marton da jeg solgte leilighet for snart to år siden. Det eneste jeg gjorde selv var å holde visninger. De som kom på visning, var superfornøyde med å møte selger. Jeg kunne tross alt fortelle uendelig mye mer om boligen, området og miljøet enn en megler kunne gjort. Kun visninger jeg gjorde selv og megler tok seg av budrunde, kontrakt osv. Betalte rundt 30.000, alt inkludert (fotograf, takstmann, annonser, forsikring).

Vi betalte ca 80000 for salg av leilighet :)
Masse lykke til ;)

Back
Topp