Seler i vogn

Fantorangen

Første møte med forumet
Hei hei:)

Vi skal på ferie til svigers snart, og de har funnet fram ei gammel sportsvogn som mini på 1 år skal sove i på dagen når vi er der. Denne er det ikke seler i, og sannsynligvis heller ikke kroker til å feste seler. Svigermor mener at "nå er han så stor at det går an å følge med han" (!!!) Hun har tidligere unnlatt å bruke selene i vår vogn når han sover, fordi hun mener han sover bedre uten.
Jeg synes det er en SELVFØLGE at han skal ha på seler i vogna pga sikkerhet. Han er aktiv og klatrer/faller lett ut av vogna på noen sekunder, og vi bruker alltid selene i vogna hjemme. Kan jo ikke sitte og se på at han sover ute i vogna i 2 timer heller liksom... Hun mener imidlertid at det holder med vognpose/trekk for å unngå at han klatrer ut..o_O

Det er jo kjempefint at de har ordnet med vogn, sånn at vi slipper å reise med vogna vår på fly osv, men jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert over at hun ikke forstår at han må ha på seler. Jeg og samboeren min kommer i tillegg til å sitte og lese til eksamen stort sett hver dag mens vi er der, så hun kommer til å passe han mye.. og det greier jeg ikke helt å slå meg til ro med nå!

Er jeg hysterisk?? Kan jeg kreve at hun skal bruke seler i vogna? Og vet dere om det finnes seler til vogn uten kroker til å feste i? Tenker at vi blir nødt til å kjøpe det og ta med isåfall. Ellers må vi ta med vår vogn, men det er litt kjedelig når de har satt istand denne gamle vogna for vår skyld. Hva tenker dere?:bored:

Jeg villet skaffet meg noen sånn vogn/gåseler! 4me har noen

Regner med det finnes en eller annen metalldinks man kan klipse selene fast i! I værstefall kan man tre den gå håndtaket rund vognen og stramme den/knyte den så den blir stram :p

Selger noen veldig greie seler på lekebutikk.. Svigermor er helt lik. Et evig gnål om at jeg tjorer han fast i vogn og spisestol ol. Jeg gir F.... Min unge jeg som gjør det jeg synes er sikkerhets! Her har han sele på uansett! Å da er han fornøyd å vant til det. Ingen problem!

Selger noen veldig greie seler på lekebutikk.. Svigermor er helt lik. Et evig gnål om at jeg tjorer han fast i vogn og spisestol ol. Jeg gir F.... Min unge jeg som gjør det jeg synes er sikkerhets! Her har han sele på uansett! Å da er han fornøyd å vant til det. Ingen problem!

Det var godt å høre - redd for at jeg var en smule hysterisk her:p Da får vi kjøpe seler og sørge for at de blir brukt:thumright

Det var godt å høre - redd for at jeg var en smule hysterisk her:p Da får vi kjøpe seler og sørge for at de blir brukt:thumright

Hehe, nei her har vi en retro bag vogn som står hos svigers. Å svigermor mente det var nok med trekket over bagen, mens han sov. Å i samme setning nevner hun at pappaen pleide å kravle seg ut på det trekket å ned av vogna da han var liten :P så her ble det seler da han begynte å kravle å gå ;) generasjonen over oss, må bare lære seg at vi faktisk er mer opplyst om sikkerhet når det gjelder barna våre. Å at det er en bra ting :)

Jeg tenker at det kommer an på ungen.
Mine har ikke alltid hatt på sele når de sover, særlig ikke med vognpose.

Men de har ligget rolig og har aldri prøvd å sette deg opp eller krabbe ut.

Er ungene urolige så er det klart seler er best.

Man får kjøpt seler som kan festes til vogn uten kroker tror jeg.. ville Vært totalt uaktuelt her å latt ungen sove uten sele, ikke kun iforhold til att barnet klatrer ut, men det er mye lettere å kidnappe en unge som ikke sitter fast I vogna

Vi kjøpte en sele på barnashus. En gåsele i grunn den har vi brukt ute på akebrett og til stol inne. Du kan jo alltid forsøke å finne et sted hvor der går å klipse på en sele :) seler er til tider et must :) v

Man får kjøpt seler som kan festes til vogn uten kroker tror jeg.. ville Vært totalt uaktuelt her å latt ungen sove uten sele, ikke kun iforhold til att barnet klatrer ut, men det er mye lettere å kidnappe en unge som ikke sitter fast I vogna

Kidnapping er det absolutt siste jeg hadde tenkt på, og da kidnapper man vel like gjerne hele vogna. Hvor mange babyer kidnappes i Norge, utenom barnefordelingssaker? Noen i det hele tatt? Seler er ikke grunnen

Kidnapping er det absolutt siste jeg hadde tenkt på, og da kidnapper man vel like gjerne hele vogna. Hvor mange babyer kidnappes i Norge, utenom barnefordelingssaker? Noen i det hele tatt? Seler er ikke grunnen
Er bare noe jeg er fryktelig redd for. Sikkert uten grunn, men tørr ikke ta sjansen

Man får kjøpt seler på babyutstyrsbutikken. De kan man feste i underlaget på vogna. Hvis det er en sportsvogn er det under madrassen (var det iallefall på simo kombivogna vi hadde).

Samme tenker jeg. Man tar bare hele vogna hvis man først er ute etter babyer.

Mine har ikke brukt seler i vogna, men det er helt klart ditt valg! Du kjenner barnet ditt best :)

jeg synes du er hysterisk. siden du spør. går fint uten seler om man følger med, skal mye til for å komme seg ut av vogna.

Har det noen gang skjedd i Norge at noe har kodnappet en fremmed unge? en smule paranoid tankegang

Det kan godt hende det er, men det er noe jeg er redd for, så da får jeg bare være paranoid
Det har du din fulle rett til å være, men ikke brukt din irrasjonelle frykt som argument for hvorfor andre burde bruke sele. Din tro på at seler sikrer ungen mot kidnapping er like irrasjonell som frykten for at det skal skje, så totalt sett ordner det seg for deg, men det er ikke et argument for eller mot seler for noen andre

Det har du din fulle rett til å være, men ikke brukt din irrasjonelle frykt som argument for hvorfor andre burde bruke sele. Din tro på at seler sikrer ungen mot kidnapping er like irrasjonell som frykten for at det skal skje, så totalt sett ordner det seg for deg, men det er ikke et argument for eller mot seler for noen andre
Når folk spør etter seler I vogn, så vil jeg Gjøre som alle dere andre her, fortelle det jeg føler. Så om du er så fryktelig uenig, så ville jeg da bare oversett mitt svar. Jeg vet jeg ikke er alene om å frykten for kidnapping, og som bruker seler av den grunn. Vi hører ikke om tilfellene av kidnapping, men det betyr ikke att det ikke skjer. Vi lever ikke I en verden/land med kun gode mennesker.

Back
Topp