Sekunder drukning

Foxy84

Gift med forumet
Dette har jeg stor frykt for. Vi har vært fler ganger i basseng og jeg passer så ille på gutten vår (5år)for jeg er redd han får i seg vann..og har det skjedd så følger jeg med han hele tiden når vi kommet hjem..veldig redd for at han skal tør drukne...

Og i august skal han være 4 dager på båten med svigers mens vi er borte og de skal sikkert bade og jeg er redd for å ikke kunne følge med.
De vet om dette...men jeg er redd hver gang han eller vi skal ut i vann...

Hva kan jeg gjøre? Hvor mye lite vann kan de svelge og drukne?
Jeg vet jeg er over beskyttende...men dette er av de tingene jeg er veldig redd for.

Noen råd? Tips? Informasjon? Erfaringer?

Å svelge vann er jo ikke farlig, men når de får det i vranghalsen, og da hoster de jo gjerne. Tenker jeg ville slappet av, og bare vært obs på symptomene etter bad, spesielt om barnet hadde hostet og fått i vranghalsen. Viktigste uansett er jo at de blir fulgt med mens de bader, da merker man jo om det skjer noe.

Jeg skjønner at du er redd, men samtidig kan man ikke gå rundt å være redd og beskytte ungene for alt mulig heller.

Her har ungene vært under vann både i basseng og badekar flere ganger, og det har aldri skjedd noe.

Ja det har skjedd, ja det har vært tilfeller av sekundær drukning, men det er ikke dermed sagt at sjansen er stor for at det skal skje din gutt.

Det vil bli enda flere ting som skjer etterhvert som barnet blir eldre, og skal man bekymre seg for alt blir man jo gal [emoji6]
Mest sannsynlig vil det gå helt fint [emoji4]

Begge mine har gått under og hostet. Ingen av dem skjedde det noe med. Selvfølgelig fulgte jeg litt ekstra med de gangene det har skjedd men har tatt det med ro ellers. Men ville nok prøvd å stole på besteforeldrene siden de veit om din frykt. Min svigermor er mer hysterisk enn meg i nærheten av barna så de får ikke ett skrubbsår en gang når de blir passet av dem.

Tusen Takk for flotte svar

Dette skjer heldigvis svært svært sjeldent og er i prinsippet noe du ikke trenger være redd for. Vi har stort basseng i hagen, ungene koser seg og bader både i sol og regn! Svelger vann og hoster! Det går bra! Heldigvis! Du må nok "bare" senke skuldrene og slappe av!

På babysvømming stappes ungene under vann. Enten svelger de eller så spytter de ut. Livsfarlig med baby og småbarnssvømming da eller?

Kanskje du vil slappe av mer hvis du snakker med dem om sekundær drukning og hva de skal følge med på etter bading, slik at du vet de har den kunnskapen de trenger? Svigers følger sikkert godt med de også, men det kan kanskje hjelpe å snakke om det likevel :) jeg syns også dette er et skummelt tema, men barn og vann går nesten alltid bra :)

Når jeg var på livredningskurs i vann så tok jeg opp denne formen for drukning og tørrdrukning. Da sa hun kursholderen at det er veldig veldig sjeldent at sekundærdrukning skjer og i de tilfellene så har det vært en tydelig situasjon og en nesten-drukning-ulykke. Ikke bare at ungen har gått under vann med hodet og fått i seg litt vann den hoster ut med en gang. Menneskekroppen har visst en del reflekser som automatisk slår inn når vi dukker under vann. Er en grunn til at vi mennesker ikke klarer å bevisst puste inn under vann.

Back
Topp