Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Sekularisering betyr vel verdsliggjørelse, altså at man gjør noe areligiøst, mens differensiering går mer på adskillelse mellom det religiøse og det verdslige? Mit umiddelbare bud. Da blir det første en forandring og det andre en sortering...
Men kan mest om religion og lite om politikk.
Er ikke mer enn det jeg har greid å finne ut, men uansett hvor mye jeg tenker på det og vrir på det, så greier jeg ikke å se at det er to forskjellige ting - at det på en måte er det samme?
Eneste stedet jeg finner definering på differensiering er Torkel Brekkes "Hva er fundamentalisme", og han skriver at differensiering er prosessen hvor områder av samfunnet sliter seg løs fra religionens påvirkning og kirkens kontroll. Vil ikke det da si at samfunnet "verdsliggjøres"?
Sekularisering er selve prosessen hvor religion blir mindre betydelig i de forskjellige samfunnsområdene, mens differensiering er det "nivået" på denne prosessen hvor områdene (eller et gitt område) er helt separat fra kirken (eller annen religiøs autoritet)?