Seksåring som ikke vil sove

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Vi sliter på kvelden med seksåringen. Hun legges rundt 19:30-20 med bok og sang. Problemet er at hun er lys våken på kvelden. Hun tegner, bygger lego, klipper, perler... Finner på alt mulig. Vi har prøvd å sitte oppe med henne og det funker iblant, men ofte ligger hun å vrir seg og sliter med å bli søvnig. Hun sovner som regel ikke før 22-23. Våkner likevel rundt 7. Enkelte dager nå har hun ikke våknet før 8:30-9.

Noen andre som har/har hatt det slik? Vi er litt bekymret siden hun begynner på skolen nå i august og bør jo være uthvilt til skolen.
 
Jeg vil tro det ordner seg når hun kommer i gang med skole. Da blir hun mer sliten og trøtt. Jeg merker forskjell på eldstemann her når han har ferie fra bhg. Er ikke like klar for senga kl 19 da.
 
Er det nå i ferien eller et langvarig problem?

Mi er sju og skal begynne i andre klasse, men er også umulig å sovne før 21+ for tiden. Det retter seg nok når skolen kommer igang så det eneste som irriterer meg er at jeg skal helst rekke litt husarbeid og kveldmat før JEG skal legge meg, jeg har ikke ferie lenger nemlig...
 
Mange begynner sovne litt lettere eller sove mer iløpet av førsteklasse. Kroppen og hodet blir sliten på en annen måte enn i barnehagen, men ikke alle merker det med en gang
 
Hvor lenge har dette pågått da? Kan det være fordi det er ferietid? Får hun ut nok energi om dagen slik at hun er fysisk sliten når kvelden kommer? Eller er hun overtrøtt kanskje? Er det mørkt nok på rommet hennes?
 
Glemte å skrive at dette har pågått en stund, før ferien begynte. Hun vil ha lys på rommet så det har hun alltid hatt. Hun er slik uavhengig om hun er i barnehagen eller hjemme, og hun er mye i aktivitet i hvert fall i barnehagen.

Håper det blir som dere sier at det ordner seg til skolen begynner :)
 
Eldste datteren min fikk ikke rutiner for legging før den høsten hun begynte i 1. Klasse, da måtte hun opp tidligere og bruke hodet og kroppen på en annen måte. Hun har aldri trengt mye søvn da. Nå som det er varmt og ferie tid er det ingen av dem som sovner før sent. Ellers har jeg opplevd med begge mine at akkurat den alderen så forandrer søvnbehovet seg også, så mi yngste som er straks sju begynte å legge seg senere sist høst.
 
Eldste datteren min fikk ikke rutiner for legging før den høsten hun begynte i 1. Klasse, da måtte hun opp tidligere og bruke hodet og kroppen på en annen måte. Hun har aldri trengt mye søvn da. Nå som det er varmt og ferie tid er det ingen av dem som sovner før sent. Ellers har jeg opplevd med begge mine at akkurat den alderen så forandrer søvnbehovet seg også, så mi yngste som er straks sju begynte å legge seg senere sist høst.

Når legger de seg?
 
Glemte å skrive at dette har pågått en stund, før ferien begynte. Hun vil ha lys på rommet så det har hun alltid hatt. Hun er slik uavhengig om hun er i barnehagen eller hjemme, og hun er mye i aktivitet i hvert fall i barnehagen.

Håper det blir som dere sier at det ordner seg til skolen begynner :)

Om du har reseptbelagt hostesaft hjemme så gi en skje av det før sengetid. Da sover hun nok fort og godt ;)

Nei men seriøst så hadde jeg vurdert sovemedisin
 
Det kjedlige med sovemedisin er jo dagen-derpå.

Hvis det er snakk om en kortere periode for å tillære/avvenne noe, så vet jeg at enkelte søveksperter mener man kan prøve dette i en overgangsperiode.

Vi har slitt med å legge våres på 4, av mange ulike (medisinske) årsaker, og har fått tilbudt sovemedisin fra flere barneleger. Vi har takket nei pga etterhenget samt at jeg føler jeg ville "dopet" henne ned.

Hadde et håp om zyrtec ville fungere som sovemedisin da hun startet på det i vår, ettersom både jeg og mannen sovner av det, men hun merker ikke noe :p
 
Lite spørsmål.
Du sier hun sovner sent og våkner passe tidlig.

Virker hun trøtt, eller opplagt i løpet av dagen?

Dersom hun er i full fart og er opplagt, ser jeg ikke helt problemet.
Slik er også min 6-åring nå i ferien og jeg bekymrer meg ikke over det siden hun har mer enn nok energi i løpet av dagen
 
Er det for lite aktivitet nå i ferien slik at hun ikke blir sliten? Sosial med andre og fysisk aktiv.

Selv om det var slik før ferien så var det kanskje lite som skjedde i bhg den siste tiden? Spesielt for skolestarterne, de trenger gjerne litt hodebry.

Er hun ute i dagslys flere timer om dagen? Det hjelper på søvnhormonene.

Er det for varmt?
For lyst?
 
Høres ut som dattera mi dette.. Hun begynte sånn når hun var 1,5, dog spesielt på sommerstid... surrer oppe synger, leker og får sjelden sove før 23...Hun sover gjerne litt lenger om morgenen, men kan også stå opp klokka 7. Jeg håper også at skolen gjør henne trøtt på en annen måte [emoji6]
 
Takk for svar, dere. :) Hjelper med litt innspill.
Har hatt en samtale med mannen og tenker at det kan hende at ting er litt forhastet når hun skal legges, så vi skal prøve å gjøre det roligere og gi henne mer tid før vi sier god natt og går ved å prate litt etter å ha lest bok. Så synger vi og så er det natta. Har ikke sett frukter av arbeidet enda, men gir det litt mer tid før vi går over på neste plan.

For å svare musemor så jo, hun fungerer jo egentlig ganske godt på dagtid. Masse ute. Kan hende vi stresser for ingenting, men vi er redde for at hun skal gå på en smell til slutt. Men som folk sier så kan det så klart være temperatur og lys for eksempel. Blir veldig varmt oppe hos henne selv om vinduene er åpne natt og dag, og hun har vifte.

Skal teste videre så håper jeg det ordner seg. Hun er for det meste flink og holder seg på rommet.

Edit: og forresten så har begge ungene begynt å sove lenger om morgenen så hun tar det jo inn de dagene hun ikke blir vekket av broren. :p
 
Back
Topp