Sekretær vs sykepleier??

Soveglad24

Forelsket i forumet
Er sekretær i en resepsjon på sykehus nå, jobber turnus. Har grunnlønn på 298000 + tillegg på ca 40000 i året... Dette er med 4 års ansinitet. Ved 10 års ansinitet vil grunnlønnen vere 330 000 + tillegg. Vurderer å begynne på sykepleien, men er litt i stuss visst jeg ikke vil tjene noe mer enn jeg allerede har. Det vil jo bli økonomisk vanskelig i 3 år og leve på 1 inntekt + studielån og 3 mill i gjeld... I tillegg er det vel nesten umulig å få jobb på dagtid som sykepleier? Jeg må uansett bytte jobb fordi jeg ikke lenger kan gå turnus da min mann gjør det.... Skal jeg hoppe i det, eller satse på en annen sekretær jobb en plass??? Rådvill....

JEG hadde nok satsa på en annen sekretærjobb jeg, der er det jo større sjanse for å få en mandag - fredag på dagtid-jobb.

Snekka skrev:
JEG hadde nok satsa på en annen sekretærjobb jeg, der er det jo større sjanse for å få en mandag - fredag på dagtid-jobb.

Jeg ville tenkt over hva JEG vil JOBBE med videre. Jobben er en stor del av livet, så hvis drømmen var å bli sykepleier, ville jeg gått for det..

jeg har ikke utdanning som sekretær.. Var heldig å fikk jobb, så er jo ikke sikkert det er noen andre som vil ha meg når jeg ikke har utdanning, i tillegg går jeg jo ned i lønn når jeg ikke jobber turnus lenger. Er det noen sekretærer som tjener godt på dagjobb??? Takk for svar :)

Grunnlønn som nystarta sykepleier er idag 321000 + tillegg hvis du jobber turnus. Er veldig vanskelig for en nyutdanna sykepleier å få en 8-16 jobb, da de jobbene er veldig populære og ofte går til de som har jobbet i turnus en stund.

Så hvis du må ha en dagjobb hadde jeg satsa på å ta en 1 årig eller 1/2 årig utdannelse som feks medisinsk sekretær slik at du får papirene for det, og søke på en dagstilling på den måten. Tror det er mye større sjans for å få det da :)

Det varierer nok velig med lønn.. Men jeg var på intervju til en administrativ stilling,og da de spurte om lønn anslo jeg 330 000kr +, som ønske,da som ufaglært. Det var ikke noe problem. Dette er en stilling i ett firma tilknyttet universitetet her.

jeg hadde en 8-1530 jobb som sekretær er lønn ca 24 også må du trekke skatt da ..
nå jobber jeg turnus på sykehus.,... men det er jo mange her som begge parter jobber turnus kan dere ikke få ordnet slik at det går bra  at begge jobber det? tviler sterkt på at du kan få sykepleier jobb på dagtid.. men vet ikke om det er lett å få sekretær jobb når du ikke er utdanna.. men nå har du jo jobbet på sykehus så det kan jo være positivt..

han jobber 12 dager på og har 16 dager fri.. Så det blir problem når han er på jobb, likevel har jeg tre søsken rundt her som kan passe nå og da. Jenta mi vil jo vere 9 år når jeg er ferdig, og gutten vil vere 3 år... Vanskelig det her. Liker jobben min i dag, men kun fordi det er i en respesjon og jeg har mange rundt meg. Kan aldri sitte alene på et kontor... Det blir for kjedelig for meg. Jeg liker søke arbeidsoppgavene i jobben min utenom skrivingen... Hehe.. Ja det er sant. Hvilken kort utdanning kan jeg ta for p få jobb i bank, i resepsjonen der? Hmm... Kommer aldri til p klare og bestemme meg. Ønsker å bli helsesøster, men ser at det blir 20 år frem i tid desverre

Jeg har 380 000 som kontorsekretær. Bachelorgrad i øk/adm, men det var ikke krav for stillingen, så jeg har samme lønna som de som er ufaglærte, men jeg har fått godskrevet årene jeg gikk på skole som ansintet, derfor ligger jeg et par lønnstrinn høyere enn de andre som er nyansatt. Tror den vanlige begynnerlønna er 350 ca.

Jobber 8-15 om sommeren og 8-16 på vinteren, men har fleksitid, så kjernetiden er mellom 9-14. Masse frynsegoder og generelt en herlig arbeidsplass. Er i privat sektor. Har et inntrykk av at sånne stillinger går mye på bekjentskaper, min stilling ble ikke utlyst, jeg ble oppfordret til å søke av en bekjent som visste at jeg var ferdig med skolen.

men du kan jo søke på poliklinikker det er 8-16 jobb. psykiatri spennende jobb.. eller bare resepsjonist andre steder.. du har jo erfaring ..

Jeg begynner på andre året på sykepleien nå.. Vi lever på min samboers lønn, har 2 mill i gjeld og vi har det kjempetungt økonomisk, til tross for at min mann jobber vekke og tjener godt. Så om dette er noe du ikke er 100% har lyst til, så ville jeg anbefale å ikke gjøre det. Det er tungt å studere når man har barn, og motivasjonen må være på topp for å gjennomføre! :)

Man har muligheter som sykepleier, men det er vanskelig å få jobber som ikke innebærer turnus. Kanskje innen en del private firma slipper man turnus, men de jobbene er vanskelig å få  ;-)

Du har ikke tenkt på en annen utdannelse da siden du vil jobbe dagtid?

klarer bare aldri å bestemme meg for hva jeg vil bli. Sykepleieskolen er her jeg bor. Skal jeg studere noe annet må jeg pendle litt over en time hver vei.... Kanskje jeg bare må prøve å søke rundt på forskjellige stillinger. Kan jo ta økonomi og adm. på nettet, men tror det er veldig vanskelig. Da hadde jeg kanskje hatt større mulighet i privat sektor?

Soveglad24 skrev:
jeg har ikke utdanning som sekretær.. Var heldig å fikk jobb, så er jo ikke sikkert det er noen andre som vil ha meg når jeg ikke har utdanning, i tillegg går jeg jo ned i lønn når jeg ikke jobber turnus lenger. Er det noen sekretærer som tjener godt på dagjobb??? Takk for svar :)

Jeg tjener ca 315000,- pr år som sekretær... Ikke godt betalt, men ikke dårlig heller !?

Er du medlem av et LO-forbund da? Er mange som har utdanningsstipender som man kan søke på? Jeg har fått dekka alt av bøker osv gjennom mitt forbund, i tillegg til eksamensavgifter, overnatting på studiestedet før eksamen (hadde ca. like lang pendling som deg), og det hjalp betraktelig på økonomien min iallefall.. :-)

Jeg har også tatt noen fag på NKS og har god erfaring med de, men skal prøve NKI i permisjonen :) Ellers har noen offentlige høgskolen gratis nettstudier, der man får forelesningene på video i fronter (en venninne av meg gikk på Høgskolen i Hedmark når hun bodde i Oslo)..

Jeg er utdannet helsesekretær og jobbet som det men ønsket ett mer variert arbeidsmarked og går nå sykepleien. Jeg er ferdig med første året og selv om det er litt slitsomt å være student, ha barn og trang økonomi så synes jeg ikke det er noe tøffere enn å jobbe 100 % og ha barn. Det med økonomien er litt kjedelig men jeg jobber litt ved siden av skolen og tjener greit på det. Det er en vane å ikke bruke masse penger i noen år. Sånn økonomisk sett lønner det seg ikke å gå fra en greit betalt jobb og ta opp 3 år med studielån og leve trangt men når det er noe man virkelig brenner for så er det verdt det. Tror du må tenke litt over hvilke arbeidsoppgaver du trives med, om turnus er helt aktuelt tross mannen din (du kan jobbe redusert) og om du orker å investere det som trengs i 3 år. Hvis svaret er nei på en av de spørsmålene så ville jeg blitt hvor jeg er. 

Back
Topp