Sein med å snu seg fra mage til rygg

Sillynelly

Betatt av forumet
9 mndr og har enda ikke lært å snu seg fra mage til rygg. Har forøvrig vært veldig i rute motorisk, og det virker egentlig ikke som han har skjønt at mage til rygg er et behov. Prøver ikke en gang

Problemet er natten. Ny favorittsovestilling er på magen, men det ender med at han våkner og gråter fordi han ikke greier å snu seg tilbake på rygg.

Er det vanlig at de er så seine med dette? Er det noe jeg kan gjøre for å lokke ham til å prøve?
 
Jeg ville snufd han med å legge beina i kryss, slik at du bare hjelper han. Da kan det være han lærer å snu seg selv fortere.
Ellers vet jeg ikke om det er vanlig/uvanlig med en baby på 9mnd å ikke snu seg. Jeg ville hørt med fysio på js, og evnt bedt de om å se om han har noen låsninger som kan være til hinder
 
Ville snakket med fysioterapeut på helsestasjonen de kan gi deg råd og tips til øvelser og sjekke ut om det er en motorisk grunn til den manglende interessen. Synes det er litt rart at helsesøster ikke har foreslått det for deg, de bruker å være tidlig ute med å koble på fysio.
 
Ganske sikker på At min forrige var nærmere 10 mnd da van lærte seg det, i det hele tatt rullet han lite fra mage til rygg. Han klarte å bevege seg forover da han var 8,5 mnd. Fikk ikke egentlig noen tilbakemeldinger på det på helsestasjonen. Du kan jo spørre på neste kontroll :)
 
Tusen takk for svar! Beroligende at flere har vært litt seine med det, i alle fall. Jeg tror egentlig ikke det er noe galt, for han krabber som en vind og reiser seg opp. Men det kan jo selvsagt være noe med akkurat den bevegelsen som er vanskelig.

Jeg skal spørre på 10-mndrskontroll, så får vi se. I mellomtiden får vi prøve å øve litt :).
 
Her så var guttungen ett år før han rullet rundt ordentlig. Altså det var ikke det at han ikke kunne, for vi har sett han rulle ved flere andledninger, men er akkurat som om han ikke gadd. Han ville liksom at vi skulle gjøre det. Han ble også plutselig veldig glad i å sove på magen, og sutra når han ikke kom seg rundt. Men når han startet i barnehagen så bare skøyt den motoriske utviklingen fart. Han gikk fra å kun krype rundt på magen når han startet, nå den 2 august. Han klarte ikke å sette seg opp på rumpa, ikke rulle, ingenting alene. Nå så er det rett før han slipper seg og går! Han reiser seg, ruller, klatrer og alt et lite barn skal. Tror ikke du trenger å bekymre deg masse. Han vil nok få det til etterhvert. Noen ganger må de bare se hva andre barn får til før de skal klare det selv ;)
 
Her ble tutta 3 mnd i dag og ruller fra mage til rygg. Ikke fra rygg til mage da… så jeg ville hørt med fysio eller lege:)
 
For å sette det i perspektiv så er fristen for å gå selv 18 mnd før man tenker at det er noe unormalt, eller forsinket i utviklingen. Likevel finnes det mange babyer som går når de er 10 mnd også :D Det er ÅTTE måneder forskjell på motorisk utvikling, og begge deler er likevel helt normalt
 
Mi snudde seg aldri fra mage til rygg. Er nå 17 mnd og har gått siden hun var 10 mnd. ;) Så ingenting i veien med motorikken hennes.
 
Back
Topp