Secondhand til babyen.

Vi arvet masse klær i starten til førstemann, og det var helt gull! Jeg synes det blir litt feil å sammenligne med at man ikke kjøper brukt til seg selv, for brukt tøy som knapt er brukt (for de vokser så fort ut av størrelsene og "ligger jo bare der" og gjør ikke klærne slitt) er jo nesten som nytt. Madrass har vi kjøpt ny. Det har noe med noen urinstoffer som kan være giftige for små barn å puste inn mener jeg å huske. Baby-bilstol lånte vi av broren min sist. Nå begynner den å bli gammel, så vi får se om vi låner den igjen eller kjøper ny. Ellers blir det mye arving av det førstemann har. Vi kjøpte mye nytt til førstemann. Var ikke så flink til å kjøpe brukt. Syntes det var stas å kunne kjøpe nye ting. Men nå er den økonomiske sansen en litt annen, så får se om det blir så mye nytt denne gangen ;)
 
Vi arvet masse klær i starten til førstemann, og det var helt gull! Jeg synes det blir litt feil å sammenligne med at man ikke kjøper brukt til seg selv, for brukt tøy som knapt er brukt (for de vokser så fort ut av størrelsene og "ligger jo bare der" og gjør ikke klærne slitt) er jo nesten som nytt. Madrass har vi kjøpt ny. Det har noe med noen urinstoffer som kan være giftige for små barn å puste inn mener jeg å huske. Baby-bilstol lånte vi av broren min sist. Nå begynner den å bli gammel, så vi får se om vi låner den igjen eller kjøper ny. Ellers blir det mye arving av det førstemann har. Vi kjøpte mye nytt til førstemann. Var ikke så flink til å kjøpe brukt. Syntes det var stas å kunne kjøpe nye ting. Men nå er den økonomiske sansen en litt annen, så får se om det blir så mye nytt denne gangen ;)
Mener å ha lest på Trygg Trafikk at bilseter til spedbarn ikke bør være eldre enn 5 år eller noe. Greit å være obs på.
 
Vi kommer til å kjøpe mye brukt som mange andre her. Det er best for miljøet og for økonomien :) Men noe blir nytt som bilstol, madrass og dyne. Håper på å arve litt også.
 
Hei alle sammen!
jeg er ny på forumet og dette blir min første post. :)

Dette er mitt andre svangerskap, Har en datter på 10 år. Den gang kjøpte vi nesten alt nytt og husker at jeg syntes det var krise når jeg arvet en voksipose, Men kunne kjøpe nytt trekk. :facepalm: *ler*

Nå er jeg 33år og tenker litt mer langsiktig. Samboer og jeg har et felles spare mål, derfor har vi tenkt på secondhand til babyen som kommer nå.

Tenker mer på alt av utstyr og mulig babyklær.

Hva tenker dere om temaet og er det noe dere vurderer?
Velkommen hit til Babyverdens forum :D Håper du vil trives
 
Kjøper nok mye brukt ja, men jeg kjøper ikke tøy eller utstyr som ser brukt ut. På Tise ligger det mye tøy som er brukt et par ganger, eller hvor prislappen fortsatt henger på tepper, vognposer og madrasser kjøper jeg ikke brukt. Er litt redd for lukt, midd og ikke minst veggdyr.

Syns det er kjempe fint at det har blitt så populært med gjenbruk, og at det har blitt mer normalt enn tidligere. Man sparer penger samtidig som man er miljøbevisst
 
Kjøper så godt som alt brukt, både til babyen, eldste og mye til oss voksne. :) Vi har arvet masse barneklær også, kjekt å spare tusenvis av kroner på dyre uteklær :cool:
 
Mener å ha lest på Trygg Trafikk at bilseter til spedbarn ikke bør være eldre enn 5 år eller noe. Greit å være obs på.
Ja, det er det jeg har lest også. Men det setet er vel 4 år gammelt nå denne våren, så sånn sett holder det kanskje akkurat. Vi får se hva vi gjør :)
 
Jeg kommer til å arve og låne ganske mye utstyr fra søsteren min. Alt fra klær til sprinkelseng, bedside crib, bæresele, babygym, ammepute og vogn (liker liggedelen på den vogna, men kommer til å kjøpe en egen sittedel senere).

Jeg synes det er deilig å tenke på at jeg har mye i boks allerede. :) Vi må kjøpe flere ting selv (babycall, stellemøbler og bilstol), så dyrt blir det jo uansett.
 
Kjøpte mye klær brukt til første. Og en del utstyr. Satser på vi arver mye av det videre no, blir å gå gjennom alle klærne og bruke det som kan brukes :) Vi har ikke solgt eller kasta noe :)
 
Ja, det er det jeg har lest også. Men det setet er vel 4 år gammelt nå denne våren, så sånn sett holder det kanskje akkurat. Vi får se hva vi gjør :)[/QUOTE
Kjøper så godt som alt brukt, både til babyen, eldste og mye til oss voksne. :) Vi har arvet masse barneklær også, kjekt å spare tusenvis av kroner på dyre uteklær :cool:
Det er 7-8 år som er veiledende, så lenge setet er pent brukt og ikke har vært utsatt for skade eller kollisjon.
 
Vi arvet masse klær i starten til førstemann, og det var helt gull! Jeg synes det blir litt feil å sammenligne med at man ikke kjøper brukt til seg selv, for brukt tøy som knapt er brukt (for de vokser så fort ut av størrelsene og "ligger jo bare der" og gjør ikke klærne slitt) er jo nesten som nytt. Madrass har vi kjøpt ny. Det har noe med noen urinstoffer som kan være giftige for små barn å puste inn mener jeg å huske. Baby-bilstol lånte vi av broren min sist. Nå begynner den å bli gammel, så vi får se om vi låner den igjen eller kjøper ny. Ellers blir det mye arving av det førstemann har. Vi kjøpte mye nytt til førstemann. Var ikke så flink til å kjøpe brukt. Syntes det var stas å kunne kjøpe nye ting. Men nå er den økonomiske sansen en litt annen, så får se om det blir så mye nytt denne gangen ;)

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod#la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass
Her står det hvorfor en bør kjøpe ny madrass. Det med urinen var noe jeg ikke hadde hørt om før. Visste bare at den skal være fast og ren. Vi kjøper ny til neste mann selv om madrassen til førstefødte ikke er såå mye brukt.
 
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod#la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass
Her står det hvorfor en bør kjøpe ny madrass. Det med urinen var noe jeg ikke hadde hørt om før. Visste bare at den skal være fast og ren. Vi kjøper ny til neste mann selv om madrassen til førstefødte ikke er såå mye brukt.
Mulig de har endret ordlyden siden sist jeg gikk gravid. Er sikker på at det var på LUB sine sider jeg leste det. Nå er det forklart med bakterieoppvekst pga feks urin, så det blir vel det samme.
 
Her blir det også mye brukt!
venninnene mine har masse utstyr og klær etter sine barn, som jeg er heldig å få arve. Også får man jo så mye fint brukte ting på Finn og kjøpe/selge- grupper på Facebook. :)
Bra for både lommebok og miljøet!
 
Det står og på LUB at "Det er derfor minimal risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten. Da trenger man ikke ny madrass!" :) Så eg har ingen problemer med å bruke om igjen madrassene etter førstemann.
 
Back
Topp