Secondhand til babyen.

Jusom

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Juligull2021
Hei alle sammen!
jeg er ny på forumet og dette blir min første post. :)

Dette er mitt andre svangerskap, Har en datter på 10 år. Den gang kjøpte vi nesten alt nytt og husker at jeg syntes det var krise når jeg arvet en voksipose, Men kunne kjøpe nytt trekk. :facepalm: *ler*

Nå er jeg 33år og tenker litt mer langsiktig. Samboer og jeg har et felles spare mål, derfor har vi tenkt på secondhand til babyen som kommer nå.

Tenker mer på alt av utstyr og mulig babyklær.

Hva tenker dere om temaet og er det noe dere vurderer?
 
Jeg kjøper nesten alt brukt! :) Helt genialt, mye babyklær/babyting er jo nesten ikke brukt. Bruker både Finn og Facebook kjøp og salg sider.

Madrass til seng og bilstol er vel egentlig de eneste tingene man bør kjøpe nytt :)
 
Jeg kjøper nesten alt brukt! :) Helt genialt, mye babyklær/babyting er jo nesten ikke brukt. Bruker både Finn og Facebook kjøp og salg sider.

Madrass til seng og bilstol er vel egentlig de eneste tingene man bør kjøpe nytt :)

Supert at det er andre her inne som tenker likt. :)

Er det noe spesielt grunn til at man burde kjøpe barnesete nytt?
 
Kjøper alt brukt, untatt bilstol, men det har vi fra forrigenann. Problemet med bilstol er at ein ikkje kan vite om dei har vore utsatt for fall eller kollisjon, og da kan dei ha usunlige skader. Dei bør heller ikkje vere så mykje meir enn 5 år gammel pga materialtrøtthet. Det med madrass bryr eg meg ikkje så mykje om, fordi vi har barnet på saueskinn i starten uansett :)
 
Seks år siden forrige her og må dermed ha mye nytt. Kjøper det meste brukt, arver litt og litt nytt. Kjøper ny madrass eneste. Bilstol låner vi av en veninne. Kjøpte brukt sist, men det var også av en veninne.
 
Hei alle sammen!
jeg er ny på forumet og dette blir min første post. :)

Dette er mitt andre svangerskap, Har en datter på 10 år. Den gang kjøpte vi nesten alt nytt og husker at jeg syntes det var krise når jeg arvet en voksipose, Men kunne kjøpe nytt trekk. :facepalm: *ler*

Nå er jeg 33år og tenker litt mer langsiktig. Samboer og jeg har et felles spare mål, derfor har vi tenkt på secondhand til babyen som kommer nå.

Tenker mer på alt av utstyr og mulig babyklær.

Hva tenker dere om temaet og er det noe dere vurderer?
Jeg kjøper nesten bare brukt, med unntak av bilsetet og basen til bilsetet. Og madrass til seng og vogn (der kjøper jeg den billigste barnemadrassen fra ikea, og klipper den til riktig størrelse).

I tillegg har jeg arvet en del.

Når jeg kjøper/får brukte ting, passer jeg på at det er ting som kan vaskes i vaskemaskinen eller desinfiseres. Spedbarn er sårbare for bakterier og virus når de er bittesmå, og det er f.eks ikke alle vognposer som kan kjøres i maskinen. Jeg har ikke budsjett til å sende ting på rens.

Jeg har også et barn fra før, og passer på å gjenbruke det jeg kan fra han. F.eks. klær, leker, spedbarnssetet til tripp-trapp stolen etc. Jeg vasker ting etter min egen unge også, men jeg er ikke like nøye på å desinfisere alt mulig. Det er tross alt mine egne bakteriekulturer som jeg og barna lever i hver dag.

Jeg tenker at gjenbruk ikke bare er bra for økonomien, det er også et kjempeviktig miljøtiltak. I tillegg tenker jeg at jeg setter et godt eksempel for mine barn, er en god rollemodell, ved å vise at ikke alt trenger å være det nyeste og mest fancy hele tiden.
 
Kjøper alt brukt, untatt bilstol, men det har vi fra forrigenann. Problemet med bilstol er at ein ikkje kan vite om dei har vore utsatt for fall eller kollisjon, og da kan dei ha usunlige skader. Dei bør heller ikkje vere så mykje meir enn 5 år gammel pga materialtrøtthet. Det med madrass bryr eg meg ikkje så mykje om, fordi vi har barnet på saueskinn i starten uansett :)

takk for svar! da kan jeg argumentere for det til samboer at vi trenger nytt barnesete. Han tenker nok ikke at det skulle være et problem med brukt.
 
Jeg kjøper nesten bare brukt, med unntak av bilsetet og basen til bilsetet. Og madrass til seng og vogn (der kjøper jeg den billigste barnemadrassen fra ikea, og klipper den til riktig størrelse).

I tillegg har jeg arvet en del.

Når jeg kjøper/får brukte ting, passer jeg på at det er ting som kan vaskes i vaskemaskinen eller desinfiseres. Spedbarn er sårbare for bakterier og virus når de er bittesmå, og det er f.eks ikke alle vognposer som kan kjøres i maskinen. Jeg har ikke budsjett til å sende ting på rens.

Jeg har også et barn fra før, og passer på å gjenbruke det jeg kan fra han. F.eks. klær, leker, spedbarnssetet til tripp-trapp stolen etc. Jeg vasker ting etter min egen unge også, men jeg er ikke like nøye på å desinfisere alt mulig. Det er tross alt mine egne bakteriekulturer som jeg og barna lever i hver dag.

Jeg tenker at gjenbruk ikke bare er bra for økonomien, det er også et kjempeviktig miljøtiltak. I tillegg tenker jeg at jeg setter et godt eksempel for mine barn, er en god rollemodell, ved å vise at ikke alt trenger å være det nyeste og mest fancy hele tiden.


Takk for tips. :)
 
Bakterier og virus overlever generellt sett veldig dårlig på overflater av dødt materiale som tekstiler, i alle fall ikkje dei bakteriene og virusene som er farlige for mennesker. Eg trur rekorden er 14 dager for noro-viruset. Så eg er ikkje noko redd for infeksjoner fra bruktkjøp. Eg vasker gjerne klær eg har kjøpt (både brukt og nytt) eller som har låget lagra ei stund, men det er mest for å bli kvitt støv (fabrikkstøv og kjemikalier fra nye klær). Vognpose ville eg ikkje stressa så mykje med å vaske, med mindre det var flekker eller lukt av den. Dei ligg jo stort sett godt bekledd inni vognposen uansett.
 
Vi kjøper en del både nytt og brukt. Sist jeg gikk gravid var det noen ting vi kjøpte nytt som vi tenkte var greit å ha og som vi skulle bruke til de neste barna som kommer etter hvert. Hadde vi hatt planer om enebarn hadde vi helt sikkert kjøpt mer brukt for ikke å kaste for mye penger ut av vinduet. Synes det var utrolig greit sist å kjøpe en del poser i forskjellige størrelser med klær til en billig penge som vi kunne bruke til å ha i stellevesker i tilfelle vi trengte skifte eller om vi fikk en skikkelig gulpebaby eller en som dreit seg ut hele tiden så hadde vi litt ekstra (nå har vi gitt det vi ikke ønsker å beholde til veldedighet). Var heldige og fikk ei jente som ikke gulpa så mye og heller ikke hatt så mange uhell. Så litt unødvendig i ettertid, men var greit å ha i tilfelle. Vi kjøpte brukt bilstolpose som kommer til å bli brukt til den som kommer også, vugge, ei ekstra sprinkelseng (så vi kunne ha en på soverommet og en på barnerommet), tripp trapp stol med bøyle og puter, en ekstra barnevogn, ellers så har vi vel kjøpt det meste nytt. Og det vi evnt trenger nå kommer vi nok også til å kjøpe nytt (regner ikke med det er så mye vi mangler).
 
Vi kjøpte/fikk det meste nytt til første baby. Da var håpet/målet at det skulle vare til 2-3 barn og at mye av det ville være slitt. Ellers lånte vi også utstyr av venninner som ikke var ferdige med å få barn.
Veldig fint å kjøpe brukt, men noen ti g syns jeg har vært fint å kunne ha helt nytt til første baby. Nå blir dette sistemann og da håper jeg å få solgt noe av det etterhvert som det ikke brukes.
 
Hei alle sammen!
jeg er ny på forumet og dette blir min første post. :)

Dette er mitt andre svangerskap, Har en datter på 10 år. Den gang kjøpte vi nesten alt nytt og husker at jeg syntes det var krise når jeg arvet en voksipose, Men kunne kjøpe nytt trekk. :facepalm: *ler*

Nå er jeg 33år og tenker litt mer langsiktig. Samboer og jeg har et felles spare mål, derfor har vi tenkt på secondhand til babyen som kommer nå.

Tenker mer på alt av utstyr og mulig babyklær.

Hva tenker dere om temaet og er det noe dere vurderer?


Hel at du kan leie bilsete av if! Mye billigere enn å kjøpe ny :)
 
Vi kjøpte alt nytt til førstemann. Utstyr, som vogn/vognpose, bilstol og vippestol, tenkte vi at vi kunne bruke på fremtidig barn også. Når det gjelder klær ville jeg aldri kjøpt brukt til meg selv, så hvorfor skal jeg kjøpe brukt til babyen?

Solgte til og med en haug med klær like før jul bare fordi jeg visste at jeg kom til å ønske å kjøpe nytt til neste baby uansett... Syns babytøy er noe av det koseligste man kan kjøpe.

Min erfaring er at det ofte er tilbud på barneutstyr og klær, så hvis man følger med litt trenger det ikke å bli så dyrt.

Burde kanskje vært mer miljøbevisst , men ønsker heller å være første eier og selge/gi bort når vi er ferdig med det.
 
Greit å vaske vognpose og dyne og sånt for å bli kvitt litt støvmidd også. Er mye rart som kan irritere ømfintlig babyhud, ikke bare bakterier og virus.
 
Hei alle sammen!
jeg er ny på forumet og dette blir min første post. :)

Dette er mitt andre svangerskap, Har en datter på 10 år. Den gang kjøpte vi nesten alt nytt og husker at jeg syntes det var krise når jeg arvet en voksipose, Men kunne kjøpe nytt trekk. :facepalm: *ler*

Nå er jeg 33år og tenker litt mer langsiktig. Samboer og jeg har et felles spare mål, derfor har vi tenkt på secondhand til babyen som kommer nå.

Tenker mer på alt av utstyr og mulig babyklær.

Hva tenker dere om temaet og er det noe dere vurderer?
Secondhand er noko eg vil praktisere ! Det er MYKJE som er så fint brukt, at det nesten ser ubrukt ut. Med førstemann tenkte eg mykje på at det gir eit uttrykk OL dårlig økonomi, men no tenker eg at det handlar meir om at ein er miljøbevisst! Brukt ull varmar like godt som ny ull :)
 
Vi tenker økonomi/miljø og kjøper mye brukt. Har f.eks nylig kjøpt lite brukt ull, utrolig fint fra hust &clair - 5 bodyer, 3 bukser og en pysj for 250,-. Helt genialt. Madrass, bilstol blir nok det eneste som skal kjøpes nytt, med mindre vi finner en stol som er relativt ny. Og skal nok kjøpe nytt hentesett.
 
Kommer til å kjøpe det meste av utstyr brukt :) har varsel på det jeg vil ha og god tid til å finne noe som er fint og til en god pris. Ofte er eneste forskjell på ting fra butikken vs ting fra Finn at de ikke har lapp og emballasje :p
Klær derimot kjøper jeg nok mest nytt, mest fordi jeg føler det er mye rart i klespakkene og det ender opp med at det blir sløsing.
Om det er noen dyre plagg, uteklær osv så kan jeg heller sjekke brukt :)
 
Har kjøpt mye brukt og arvet mye til de to vi har. Nr 3 arver etter sine søsken. Bilstol vil jeg kun kjøpe brukt hvis jeg kjenner vedkommende som selger stolen.
 
Ullklær er dødsdyrt å kjøpe nytt, så jeg har kjøpt nesten all ull brukt. Er en flott Kjøp og salg - gruppe spesifikt for ullklær på Facebook.

Bomullsklær koster ikke så mye, så det hender det jeg kjøper nytt.
 
Jeg kjøper mye brukt, det er jo genialt :) Vogn synes jeg er genialt å kjøpe brukt, siden det er så dyrt. Bilstol kjøper jeg alltid ny pga sikkerheten. Men ellers er jeg all in for å kjøpe brukt!!! :)
 
Back
Topp