Noen som har det og har tips til sminke?
Helst noe det er mulig å få tak i i vanlige butikker, blir så lei av blikk og kommentarer at jeg gjerne skulle prøvd noe som får meg til å se tilnærmet normal ut.
Behandler vanligvis med reseptbelagte kremer, men som gravid kan jeg ikke bruke dem...
Først: Kjøp en krem med grønne toner i for sensitiv hud. (F.eks.
http://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Rosaliac/ROSALIAC-UV-RICHE-p4498.aspx)
La Roche Posay har også korrigerende make-up som jevner ut hudtonen og gjør huden mindre rød og irritert.
Begge deler fåes kjøpt på apoteket. De "vanlige" merkene er ikke bra for huden, men flere av dem kan jo funke om det bare er å skjule du vil.
F.eks. mineralpudder i grønne og gule toner, og en lett matt flytende foundation holder, ellers blir det kakete i ansiktet, og eksemen blir fremhevet heller enn dempet.
Første pri er dog en god fuktighetskrem.
Du kan også snakke med legen din om å få en kur med et preparat som heter "Isotretinoin."
Det er en skikkelig tøff kur å gå på, og det blir gjerne verre før det blir bedre, og det herper slimhinnene i kroppen, men når det blir bedre blir det virkelig bedre også. Slimhinnene blir seg selv igjen etterhvert.
Jeg har brukt det selv, for akne og atopisk eksem, og jeg er så og si 100% fri for alle symptomer.
Det høres flåsete ut, men det er "life changing!" Jeg bruker en brøkdel av sminken jeg gjorde før, klør betraktelig mye mindre, har ikke vondt mer, og føler meg smashing!
Etter å ha skjemmes over huden min i over 20 år, er det en helt ny verden å kunne se seg i speilet og ikke hate det jeg ser.
Jeg har til og med hentet posten og gått med søpla uten sminke, og jeg har ikke vært ute av huset uten sminke siden jeg var 8(!) år. (...)
Snakk med legen din om en henvisning til en hudlege, og få det gjort, det er så verdt det! <3
(Etter du er ferdig med å amme, altså.
)