Seboreisk eksem/psoriasis i ansiktet

Neinei

Forumet er livet
VIP
Februarlykke 2016
Mailykke 2018
Noen som har det og har tips til sminke?
Helst noe det er mulig å få tak i i vanlige butikker, blir så lei av blikk og kommentarer at jeg gjerne skulle prøvd noe som får meg til å se tilnærmet normal ut.

Behandler vanligvis med reseptbelagte kremer, men som gravid kan jeg ikke bruke dem...

Nja har ikke så mye tips til sminke fordi her blusser psoriasisen opp etter jeg har brukt sminke, men om jeg «må» så bruker jeg foundation og pudder, er ikke så nøye på merke :hilarious:

Har hatt Seboroisk. Brukte da mineral pudder fra ID. Anbefaler å gå innom en plass som har greie på hudproblemer og få råd og veiledning der, pudder fra f eks Hennes&Mauritz kan t.o.m gjøre det verre. Verdt å bruke noen kroner ekstra på å få noe som faktisk «hjelper».

Nja har ikke så mye tips til sminke fordi her blusser psoriasisen opp etter jeg har brukt sminke, men om jeg «må» så bruker jeg foundation og pudder, er ikke så nøye på merke :hilarious:

Greia er at sminka får det til å se verre ut når jeg har den på. Akkurat som den fremhever det liksom [emoji849]

Har hatt Seboroisk. Brukte da mineral pudder fra ID. Anbefaler å gå innom en plass som har greie på hudproblemer og få råd og veiledning der, pudder fra f eks Hennes&Mauritz kan t.o.m gjøre det verre. Verdt å bruke noen kroner ekstra på å få noe som faktisk «hjelper».

Noen tips til steder som kan hud?
Body Shop og Kicks er ganske ubrukelige her i området, for de er ikke så opptatt av hud som de er av mersalg...
Så selv om jeg syns det er greit å bruke penger på det, blir det fort useriøst når jeg får beskjed om at jeg MÅ ha en mascara til 700 fordi det er bra for huden [emoji849]
Bruker Avene sin skumrens og skrubb, samt Elizabeth Arden eight hour cream som dag/nattkrem fordi det funker best som gravid, for da kan jeg ikke bruke kremene med steroider og kortison som jeg vanligvis bruker. Når jeg kan bruke steroider og kortison er hovedproblemet med sminken å finne rett farge liksom [emoji85]

Mineralpudder fremhever ujevnhetene, så syns ikke det gjør noe særlig mer enn å dempe det røde.

Jeg har fått skikkelig utslag på perioral dermatitt i denne graviditeter. På haken! Det er en betennelsetilstand som bare kan tas med antibiotika, noe jeg ikke får siden jeg er gravid. Jeg tror jeg har prøvd det meste, og det eneste som holder det i sjakk er å ikke bruke sminke (jeg er helt rød, med store klumper av betennelse under huden). Utenom det bruker jeg aloe vera baserte produkter, det svir ikke og gjør det iallefall ikke værre.

Noen som har det og har tips til sminke?
Helst noe det er mulig å få tak i i vanlige butikker, blir så lei av blikk og kommentarer at jeg gjerne skulle prøvd noe som får meg til å se tilnærmet normal ut.

Behandler vanligvis med reseptbelagte kremer, men som gravid kan jeg ikke bruke dem...

Først: Kjøp en krem med grønne toner i for sensitiv hud. (F.eks. http://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Rosaliac/ROSALIAC-UV-RICHE-p4498.aspx)

La Roche Posay har også korrigerende make-up som jevner ut hudtonen og gjør huden mindre rød og irritert.

Begge deler fåes kjøpt på apoteket. De "vanlige" merkene er ikke bra for huden, men flere av dem kan jo funke om det bare er å skjule du vil.
F.eks. mineralpudder i grønne og gule toner, og en lett matt flytende foundation holder, ellers blir det kakete i ansiktet, og eksemen blir fremhevet heller enn dempet.
Første pri er dog en god fuktighetskrem. :)

Du kan også snakke med legen din om å få en kur med et preparat som heter "Isotretinoin."
Det er en skikkelig tøff kur å gå på, og det blir gjerne verre før det blir bedre, og det herper slimhinnene i kroppen, men når det blir bedre blir det virkelig bedre også. Slimhinnene blir seg selv igjen etterhvert.
Jeg har brukt det selv, for akne og atopisk eksem, og jeg er så og si 100% fri for alle symptomer.
Det høres flåsete ut, men det er "life changing!" Jeg bruker en brøkdel av sminken jeg gjorde før, klør betraktelig mye mindre, har ikke vondt mer, og føler meg smashing! :)
Etter å ha skjemmes over huden min i over 20 år, er det en helt ny verden å kunne se seg i speilet og ikke hate det jeg ser. :)
Jeg har til og med hentet posten og gått med søpla uten sminke, og jeg har ikke vært ute av huset uten sminke siden jeg var 8(!) år. (...)
Snakk med legen din om en henvisning til en hudlege, og få det gjort, det er så verdt det! <3
(Etter du er ferdig med å amme, altså. ;) )

Jeg har fått skikkelig utslag på perioral dermatitt i denne graviditeter. På haken! Det er en betennelsetilstand som bare kan tas med antibiotika, noe jeg ikke får siden jeg er gravid. Jeg tror jeg har prøvd det meste, og det eneste som holder det i sjakk er å ikke bruke sminke (jeg er helt rød, med store klumper av betennelse under huden). Utenom det bruker jeg aloe vera baserte produkter, det svir ikke og gjør det iallefall ikke værre.

Kjøp Bacimycin. Det kan hjelpe, og er ikke farlig å bruke under svangerskapet. :)

Back
Topp