se opp under megling!!

trollfrøkna

Forelsket i forumet
jeg gikk fra bf da datteren min var tre år. Vi hadde da vært samboere.
vi ble som prosedyren er innkalt til mekling.
under meklingen ble vi spurt om hvordan vi skulle fordele omsorgen. Vi var begge klare på at jeg skulle ha
den daglige omsorgen og at han skulle ha henne hver onsdag og annenhver helg.

antok at dette betydde at jeg hadde foreldreansvaret...

men fikk vite da jeg skulle ha pass til henne en stund senere at vi stod oppført med delt omsorg og at jeg trengte hans underskrift.

nå var vi i den heldige situasjon at vi ikke var bitre fiender så ringte bare å fikk han til å dra til politistasjonen og undertegne papirer de kunne fakse til flyplassen. ( hoppepåtur til syden og måtte ha nødpass da det forrige var utløpt.)
Med andre ord ordnet det seg for oss. Men håper de som er uvenner er obs på dette. For meg hørtes det ut som om jeg skulle ha ansvaret, men jeg trenger hans underskrift til det meste. Hadde han vært full av f.. kunne ting virkelig vært vanskelig.
 
sånn er det så lenge en har bodd sammen etter barnet ble født har ingenting med samvær å gjøre og det skal veldig mye til for at en av partene mister denne
 
Delt foreldreansvar kalles det. Det har ikke noe med samværet å gjøre.
 
Delt foreldreansvar er da helt normalt, og etter en regelendring for noen år siden har far automatisk delt foreldreansvar om foreldrene bor sammen når barnet blir født.
Selv når far ikke har delt foreldreansvar er det vanligvis sjelden han nektes det dersom han ønsker å få det i ettertid - går det til retten må det gode grunner til for at han skal nektes.

Selv om far er enig i at barnet har det best om det bor mest hos mor, betyr det jo ikke at han ønsker å fraskrive seg retten til å være med på å bestemme hvilket navn barnet har, hvilket trossamfunn barnet tilhører, hva SLAGS (ikke HVILKEN) barnehage/skole barnet går på, retten til informasjon fra barnehage/skole/lege osv.
Ordningen med passet er fordi det i noen tilfeller er en fare for at en forelder som opprinnelig kommer fra et annet land og fremdeles har familie der kan finne på å flytte utenlands med barnet uten tillatelse fra den andre forelderen.

Selvfølgelig betyr det at en kranglevoren samværsforelder kan "skape trøbbel", men disse ordningene er det av en grunn, og helt nødvendige for at begge foreldrene skal kunne ta del i barnets liv og fatte de store beslutningene sammen.

Dette har dermed ingenting med mekling å gjøre - på mekling avtaler man hvordan omsorgen for barna fordeles, i de fleste tilfeller tar man ikke opp foreldreansvaret med mindre den ene parten ønsker å fraskrive seg/skaffe seg dette.
 
Back
Topp