scheriproct og gravid

Moshi girl

Elsker forumet
Mailykke <3
Hei! Jeg er i uke 22 nå og har brukt scheriproct salve i ca 1 mnd og kanskje mer. Sluttet med dette i dag da det ikke har effekt og at jeg leste at det kunne vere skadelig for fosteret. Burde jeg vere bekymret?

♧ Sendt fra app'en ♧
 
Last edited:
Hei! Jeg er i uke 22 nå og har brukt scheriproct salve i ca 1 mnd og kanskje mer. Sluttet med dette i dag da det ikke har effekt og at jeg leste at det kunne vere skadelig for fosteret. Burde jeg vere bekymret?

♧ Sendt fra app'en ♧

Hei!

Scheriproct salve inneholder to virkestoffer prednisolon og cinokain.

  • Cinokain har veldig lav biotilgjengelighet, det vil si at det nesten ikke "tas opp" i kroppen, dermed antas det ikke å kunne påvirke fosteret.
  • Prednisolon er noe man skal begrense bruken av under graviditet. I følge RELIS (produsentuavhengig legemiddelinformasjon) er det antatt at lite prednisolon "tas opp" i kroppen etter bruk av salve rektalt. Men RELSI anbefaler at man ved graviditet bruker så lav dosering og så kort behandlingstid som mulig av prednisolon. Anbefalingen er at bruk av for eksempel Scheriproct når man er gravid skal skje i samråd med lege.
Jeg synes ikke du skal være bekymret for at du har brukt dette, men anbefaler deg å ta det opp på neste kontroll, slik at dere kan prate ordentlig om det:)

Hilsen Åse
 
Tusen takk for betryggende svar :) Og velkommen hit! :D
 
Back
Topp