Scampi og reker

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Altså vi har en diskusjon i heimen ang reker og scampi i svangerskapet. Sambo har barn fra før og mente de hadde fått beskjed de gangene om at gravide ikke skulle spise det i svangerskapet, jeg er over gjennomsnittet glad i scampi og ble sykt skuffet selvfølgelig, har holdt meg unna. Var hos lege idag og har lest på mange sider, legen sa ingenting om at det ikke gikk bra, å det står heller ikke noe på de sidene jeg har sett. Har dere noen formening? [emoji16]

Jeg spiste reker forrige helg, null dårlig samvittighet. Var dødsgodt! Spis og nyt :)

Sniker

Matportalen.no har oppdaterte anbefalinger fra norske myndigheter. Det er siden jeg sjekker om jeg er i tvil, det har vært mange forskjellige anbefalinger oppigjennom, så men der finner du de som gjelder nå, og hvorfor

matportalen er stedet å sjekke opp info ja.
Mener å huske at man ihverfall før frarådet reker og scampi blant annet til ammende fordi man mente det kunne øke risiko for allergi hos barnet

Reker og scampi kan spises :) Står ingenting på matportalen at gravide skal unngå dette, og ser midwife Siri hos altformamma.no sier det er Ok å spise :) Så her er det nok bare til å kose seg.

Her mente samboer det samme, men jeg fant ikke noe som tilsier at vi skal holde oss borte fra dette....så har spist både scampi og reker :)

Legen min sa faktisk i dag at to ting jeg skulle unngå (er i uke 12, så det gjaldt graviditet, ikke amming) var reker og hasselnøtter. Jeg spurte hvorfor, og han sa det var fordi det kunne gi allergi. Dessverre spurte jeg ikke mer.

Legen min sa faktisk i dag at to ting jeg skulle unngå (er i uke 12, så det gjaldt graviditet, ikke amming) var reker og hasselnøtter. Jeg spurte hvorfor, og han sa det var fordi det kunne gi allergi. Dessverre spurte jeg ikke mer.

Det er gamle anbefalinger, og har ingen dekning i forskning

Det er gamle anbefalinger, og har ingen dekning i forskning
Det forundrer meg ikke, legen min er 60+ og dro stadig sammenligninger med da kona hans var gravid. Barna hans er forlengst voksne.

Dette er gamle anbefalninger. Før var det også store restriksjoner ift ammetiden fordi ting kunne gi allergi. Nå er det mer individuelt og avhengig av familiehistorie og hva barnet reagerer på etc

Før trodde man at hvis man spiste reker og jordbær under svangerskapet ville den lille i magen utvikle allergi, men det stemmer ikke. Så den myten er avlivet for mange år siden [emoji6].

Back
Topp